میوه های مناسب خوراک دام

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ برخی از میوه‌های مازاد مصرف انسان‌ها می‌تواند در خوراک دام بکار رفته و از خواص آنها بهره برد.

1- کدو

کدو میوه‌ای است بسیار آبدار (92%) ازنظر ارزش غذائی درردیف شلغم است، کدو را در ابتدای فصل زمستان غذای خنک‌کننده برای دام می‌باشد وچون مصرف آن هیچ‌گونه تغییری در طعم و بوی شیر تولید نمی‌کند، ازاین لحاظ برای گاوهای شیرده غذایی بسیار مناسبی می‌باشد.

برای دام مخصوص پرواری کدو را پخته و مخلوط با غذای متراکم می‌خورانند، برگ کدو بیشتر به‌مصرف خوراک گوسفند و بز می‌رسد.

بیشتر بدانیم:
تعیین ارزش تغذیه ای تفاله و هسته خرما فرآوری شده به روش شیمیایی
مصرف میوه و سبزیجات برای سگ و گربه

2- سیب و گلابی

این میوه‌ها مصرف چندانی برای خوراک دام ندارد ولی درصورتی‌که میزان تولید زیاد باشد بجای اینکه این میوه‌ها زیر درخت بریزد و ازبین برود بهتراست ازآن استفاده کرده و آنها را به مصرف خوراک دام رسانید.

میزان مواد ازته دراین میوه‌ها بسیار کم و عنصر غذائی قابل ملاحظه آنها قند است، به‌همین دلیل برای دام‌های جوان درحال رشد مناسب نیست.

گوسفند سیب پخته را نسبتاً خوب می‌خورد و اسب معمولاً گلابی را به سیب ترجیح می‌دهد. به‌طورکلی به‌علت خاصیت ملینی که این قبیل میوه‌ها دارند درمیزان مصرف آن باید دقت زیادی بشود. این میوه‌ها را بهتراست قبلاً خرد کرد و سپس برای گوسفند آنرا پخت.


3- خرما

گیاهی است از تیره نخلی‌ها. بعضی از انواع خرما را که به مصرف خوراک انسان نمی‌رسد می‌توان برای خوراک دام اختصاص داد. شتر، بز و گوسفند خرما را بخوبی مصرف می‌کنند وحتی هسته آنرا نیز می‌خورند ازاین‌رو بهتراست هسته خرما را نیم‌کوب کرده و به مصرف رسانید.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:
غذاهای دامی با منشأ گیاهی


برچسب ها: