اجرای طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در ایران

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ باتوجه به مطالب بخش‌های پیشین این مقاله و به‌منظور پایه‌گذاری در تولید و عرضه بهداشتی و سالم‌تر، در اجرای این طرح با بهره‌گیری از مهارت فنی و مشاوره با متخصصین دامپزشکی در بخش غیردولتی و دولتی موفق به پرورش مرغ بدون مصرف آنتی‌بیوتیک در طول دوره پرورش در استان اصفهان شدیم.

• مکان طرح: روستای کامو، بخش قمصر، شهرستان کاشان

• زمان شروع طرح: 1388/8/4

• در حال حاضر دو واحد در حال فعالیت و پرورش مرغ بدون مصرف آنتی‌بیوتیک بوده و ۱۷ مرغدار متقاضی اجرای طرح تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در استان اصفهان وجود دارد که با پیش‌بینی‌های انجام گرفته و چرخش کار پیش‌بینی شده توسط کمیته علمی و اجرائی پس از انجام بازدیدهای لازم توسط کارشناسان مربوطه از مرغداری‌های متقاضی، مجوز‌های لازم جهت پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک را کسب خواهند نمود.

نحوه و روش انجام کار

• مدیریت واحد مرغداری و متقاضی اجرای طرح تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در ابتدا نسبت به اصلاح، نوسازی و بهسازی ساختار بهداشتی واحد مطابق دستورالعمل ۰۸-۴۳-۸۷ سازمان دامپزشکی کشور، اقدام نمود.

لازم به ذکر است این کار تحت نظارت اداره کل دامپزشکی با مشاوره بخش غیردولتی به انجام رسید.

ضمن این که تمامی موارد پیش نیازهای اجرای طرح فوق را که به اختصار توضیح داده شده ازجمله ارائه پروانه بهداشتی واحد و درخواست کتبی اجرای طرح، آماده‌سازی سالن‌ها و اخذ مجوز جوجه‌ریزی و اقدامات بهداشتی قرنطینه‌ای، ممنوعیت مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و نمونه‌برداری طی سه مرحله در مرغداری توسط متصدی با نظارت مسئول بهداشتی دامپزشکی به‌طور دقیق به اجرا گذاشته شد.

بیشتر بدانیم:
مرغ سبز، ارگانیک نیست
دام و طیور ارگانیک

اقدامات آزمایشگاهی

در طول دوره پرورش از هر واحد 3 بار در سنین مختلف از جوجه‌ها نمونه‌برداری و به آزمایشگاه ارسال می‌گردد. در آزمایشگاه این نمونه‌ها طبق استانداردهای سازمان دامپزشکی

کشور (۲۷SOP NO: MPPH. BS) به روش F.P.T آزمایش و درصورت عدم وجود آنتی‌بیوتیک تائید و به اداره نظارت بر بهداشت عمومی اعلام می‌گردد.

درصورت به‌دست آمدن نتایج مثبت و یا مشکوک، نتایج توسط آزمایش الیزا مورد بررسی مجدد قرار گرفته و همچنین با پرورش جوجه‌های تحت کنترل آزمایشگاه، به‌عنوان شاهد منفی و اضافه نمودن افزودنی‌های مختلف به دان آنها ازقبیل آنتی‌کوکسیدیوز، اسیدی‌فایر، پروبیوتیک و برخی داروهای گیاهی مانند روپادیار مجدداً نمونه‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

تذکر: در بررسی نتایج بر روی F.P.T تا اندازه ۱ میلی‌متر منفی، تا اندازه ۱-۲ میلی‌متر مشکوک و بالاتر از ۲ میلی‌متر مثبت تلقی می‌شوند.

مزایای اجرای طرح

١- مرغ گوشتی حاصل از این پرورش دارای کیفیت لاشه بهتر به‌دلیل عدم ابتلاء به بیماری‌های طیور و فقدان آلودگی به عوامل بیماری‌زای انسان و طیور با منشأ مواد غذائی است.

۲- هیچ‌گونه باقیمانده آنتی‌بیوتیک حتی در مقادیر مجاز در داخل گوشت وجود ندارد لذا این گونه محصولات سالم‌تر می‌باشند.

۳- به دلیل سلامت گله و رعایت استانداردهای بهداشتی، دوره پرورش این گله‌ها کوتاه بوده و مرغ گوشتی حاصل دارای ارزش غذائی و کیفی بالاتر، خوشمزه و خوش‌طعم‌تر می‌باشد.

۴- محصولات ارگانیک پس از تولید در مدت زمان کمتری به دست مصرف‌کننده رسیده و تازه‌تر می‌باشند. 

۵- تولیدکنندگان محصولات ارگانیک از استانداردها و دستورالعمل‌های بسیار سخت‌گیرانه سازمان دامپزشکی تبعیت می‌کنند که احتمال آلوده شدن آنها به هرگونه مواد داروئی، شیمیائی و سمی منتفی می‌باشد.

معایب محصولات ارگانیک

١- قیمت بیشتری دارند.

۲- تولید و عرضه آنها بسیار محدود است.

مشکلات ابتدائی شروع طرح

١- روش‌های FPT و SPT به‌عنوان آزمایش غربالگری می‌باشد که بعضا دارای موارد مثبت کاذب می‌باشد و امکان تفکیک و شرایط لازم جهت آزمایش HPLC که به‌عنوان روش تائیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد وجود ندارد.

٢- کمبود نیروی باتجربه در آزمایشگاه جهت انجام آزمایشات فوق

٣- توجیه نبودن مرغداران باتوجه به جدید بودن این نوع پرورش

۴- عدم همکاری کامل کشتارگاه و ضرورت هماهنگی و توجیه آنها و تهیه لیبل‌های ویژه طرح

۵- مشکلات توزیع در سطح شهر ازقبیل عدم همکاری تعاونی‌های مصرف کارمندان و ...

۶- سوء استفاده‌های احتمالی فروشندگان مبنی بر عرضه سایر مرغ‌ها به‌عنوان مرغ بدون آنتی‌بیوتیک

پیشنهادات

۱- حمایت‌های مالی تحت عنوان تسهیلات توسعه طرح نوسازی و بهسازی واحدها توسط معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی به‌عمل آید.

۲- افزایش قیمت معقول این مرغ تحت عنوان جایزه بهداشتی درنظر گرفته شود.

٣- شروع طرح به نحو مقتضی به اطلاع مسئولین استان و ارگان‌های ذیربط ازجمله استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و بازرگانی و ... جهت مساعدت‌های بعدی رسانده شود.

۴- آزمایشگاه‌های بخش غیردولتی مورد تائید و متعهد جهت تسهیل انجام آزمایشات به‌کار گرفته شوند.

برای مطالعه کامل این مقاله کلیک کنید:
طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک