جمعیت میکروبی دستگاه گوارش سلامتی و بهره دهی مرغ ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بررسی جمعیت میکروبی، میکروبایوتا (microbiota) که در دستگاه گوارش مرغ به‌سر می‌برد به‌سبب تفاوت‌های بالایی که میان گله‌ها وجود دارد دشوار بوده است. این تفاوت‌ها میان گله‌های مرغ گوشتی، مانند تفاوت‌های محیط زیست، تغذیه‌ای، و عوامل مرتبط به خود مرغ‌ها هستند که روی بار میکروبی مقیم دستگاه گوارش، و میکروب‌های بیماری‌زایی که پیرامون مرغ‌ها در دوره رشد آنها در مرغداری به‌سر می‌برند اثر می‌گذارند.

جمعیت میکروبی دستگاه گوارش مرغ‌ها نقش کلیدی در تأمین سلامتی دستگاه گوارش بازی می‌کند. این تأثیر روی سلامتی، به‌سبب توانایی جمعیت میکروبی در اصلاح فعالیت فیزیولوژیکی مرغ‌ها است که برای حفظ شرایط دلخواه (مناسب) دستگاه گوارش می‌تواند با حذف رقابتی میکروب‌های بیماری‌زا و میکروارگانیزم‌های آسیب‌رسان، از استقرار آنها در دستگاه گوارش جلوگیری کند.

پیشگیری از استقرار بیماری‌زاها در دستگاه گوارش، سبب می‌شود که سیستم ایمنی مرغ فعالیت کمتری داشته باشد، و انرژی که برای فعالیت سیستم ایمنی برای کنترل بیماری‌زاها باید به مصرف برسد به مصرف رشد و تولید بالاتر مرغ‌ها برسد.*

* سیستم دفاعی بدن جانوران، برای آغاز فعالیت هر خط دفاعی، برای کنترل بیماری‌زاها، نیاز به مصرف مقدار بالایی انرژی دارد. فعالیت متابولیکی بدن برای مبارزه با عفونت‌های شدید تا ۵۵% افزایش می‌یابد. در انسان، هریک درجه بالا رفتن دمای بدن (تب) به‌عنوان یک فعالیت سیستم ایمنی، نرخ متابولیک پایه بدن انسان را 11% افزایش می‌دهد.


بنابراین جمعیت میکروبی سالم دستگاه گوارش را می‌توان یک عامل صرفه‌جویی انرژی برای مرغ‌ها دانست که به بهبود بهره‌دهی و عملکرد گله‌های مرغ گوشتی می‌انجامد.

در این بررسی که ازنظر شما می‌گذرد، اطلاعات مربوط به عوامل اصلی که روند پدیدآمدن جمعیت میکروبی دستگاه گوارش و تکامل آن را شکل می‌دهند، و رابطه آنها با ایمنی مناسب بدن مرغ‌ها، و نتایج این رابطه در تأمین سلامتی دستگاه گوارش، و عملکرد آن، گردآوری شده است.

1- پیشگفتار

نیاز برای گوشت و تخم‌مرغ در دهه‌های 130 میلیون تن گوشت مرغ خواهد رسید، که بیشترین گوشت حیوانی است که، مصرف تغذیه انسان را تأمین می‌کند.

در میان جانوران تامین‌کننده مواد خوراکی انسان، مرغ کارآمدترین تبدیل کننده موادی که می‌خورند، به گوشت و تخم‌مرغ است، و درصد تبدیل خوراک در مرغ (ضریب تبدیل) از 1/6 تا ۳ است. 

حفظ توانایی مرغ برای تبدیل خوراک به گوشت (بهبود ضریب تبدیل) نقش عمده‌ای در توانایی صنعت مرغداری برای تأمین نیاز رو به افزایش جوامع انسانی دارد. این درحالی است که مجتمع‌های مرغداری‌ها دربرابر شیوع بیماری‌های عفونی، به‌ویژه در مناطقی که وضع آب و هوا (جوی) آنها مرتباً دگرگون می‌شود، بسیار آسیب‌پذیر هستند.

ساختار جمعیت میکروبی دستگاه گوارش (میکروبایوتا)، و چگونگی عمل آن، برای سلامتی مرغ‌ها بسیار اهمیت دارد، زیرا در روند پدیدآمدن، و تکامل جمعیت میکروبی دستگاه گوارش در دوره رشد مرغ، تأثیر بزرگی روی رشد دیواره روده دارد.

این جمعیت میکروبی، روی اصلاح فعالیت‌های فیزیولوژیکی، که برای حفظ شرایط مناسب دستگاه گوارش ضرورت دارد، بسیار تاثیرگذار است. نتیجه برقراری شرایط مناسب، در دستگاه گوارش بیشترین بهره بردن از انرژی به‌دست آمده از خوراک، و مصرف آن به‌وسیله مرغ است.

بخش‌های دیگر این مقاله:
عوامل کلیدی در شکل‌گیری میکروبایوتای دستگاه گوارش مرغ
تاثیر عوامل خارجی بر جمعیت میکروبی دستگاه گوارش طیور
تاثیر جمعیت میکروبی بر سیستم ایمنی و سلامتی طیور
تنوع میکروبی و عملکرد طیور

شکل 1- عوامل کلیدی محیطی و عوامل مربوط به میزبان و شکل جمعیت میکروبی دستگاه گوارش و رابطه آن با تندرستی و کارآیی تولیدی مرغ

عوامل کلیدی محیطی و عوامل مربوط به میزبان و شکل جمعیت میکروبی دستگاه گوارش و رابطه آن با تندرستی و کارآیی تولیدی مرغ

یک مقاله علمی مستقل از: Mariano E. Fernández Miyakawa ، Natalia A. Casanova ، Juan Diaz Carrasco