تنظیمات سالن پرورش بوقلمون

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ برای سالن پولت‌های یک‌روزه، دو گونه چیدمان پیشنهاد می‌شود:

• چیدمان پرورش نقطه‌ای (شکل 1) که پولت‌ها پس از رسیدن، تا ۵ روز یا یک هفته در یک دایره بسته قرار داده می‌شوند.

(این شکل چیدمان برای پولت بوقلمون‌های مادر است).

این شکل چیدمان برای پولت بوقلمون‌های مادر است

• چیدمان سراسری سالن (شکل 2) که جوجه‌ها به فضای بسیار بیشتری دسترسی دارند و به همه جای سالن می‌روند. (این چیدمان برای پولت‌های بوقلمون گوشتی مناسب است).

در چیدمان سراسری سالن، فشار محیط سالن از نظر دمای هوا، نور، تهویه، خوراک، و آب، روی پولت‌ها بیش از چیدمان نقطه‌ای است.

به همین سبب پیشنهاد ما این است که در سالن‌های کوچک‌تر استفاده شود تا هم عملی و هم اقتصادی باشد.

چیدمان سراسری سالن پرورش طیور

چیدمان نقطه ای

اندازه دایره بستگی به گرمایی دارد که برای محیط آن فراهم می‌شود، اما معمولاً به قطر ۴ متر، و با گرمادهنده‌ای است که دمای 40 درجه سانتی‌گراد در وسط دایره، و 38 درجه در کناره‌های دایره را تأمین می‌کند (شکل 3)

چیدمان نقطه ای سالن پرورش طیور

برای دستیابی به این دما باید بتوان گرمادهنده را باتوجه به شرایط محیط، بالا و پایین برد.

پیرامون دایره می‌تواند از یک ماده سفت، مانند مقوای ضخیم - که در مزارع سرزمین‌های با هوای سرد استفاده می‌شود - یا از مقواهای در سرزمین‌های گرم، باشد.

بلندی لبه (دیواره) دایره می‌تواند ۴۵ سانتیم‌تر باشد.

هرچه شمار پولت‌ها در دایره کمتر باشد، رقابت آنها برای دست یافتن به خوراک و آب، کمتر، و امکان اینکه آغاز خوبی داشته باشند بیشتر است.

به‌عنوان یک قاعده عمومی، هر دایره نباید بیش از 270 پولت نر و یا 290 پولت ماده داشته باشد.

درون هر دایره، باید دستکم 2 دانخوری و 2 آبخوری برای هر 100 پولت گذاشته شود. می‌توان 50 درصد این تعداد آبخوری و دانخوری را به عنوان کمکی اضافه کرد. برای دانخوری‌های کمکی می‌توان از سینی مقوایی تخم‌مرغ یا سینی پلاستیکی استفاده کرد. (شکل 4).

دانخوری سینی مقوایی تخم‌مرغ یا سینی پلاستیکی

چیدمان سراسری سالن

پولت‌ها در این چیدمان به سراسر سالن دسترسی و رفت و آمد دارند، بنابراین، دانخوری‌ها و آبخوری‌ها می‌باید به گونه‌ای مساوی در سراسر سالن و در بلندای مناسب قرار داده شوند.

این، به معنای قرار گرفتن همیشگی دانخوری‌ها و آبخوری‌ها در درازای سالن است، و دانخوری‌ها و آبخوری‌های کمکی در میانه آنها گذاشته می‌شوند. اینگونه چیدمان دانخوری‌ها و آبخوری‌ها سبب می‌شود که پولت‌ها برای دسترسی به آب و دانه، کمتر راه بروند.

در این چیدمان نیز مانند چیدمان نقطه‌ای، برای هر 100 پولت، دو دانخوری، و دو آبخوری باید گذاشته شوند، و 50 درصد دانخوری‌ها و آبخوری‌های کمکی نیز در میانه آنها قرار گیرند.

مشکل خوراک

خوردن خوراک در دوره پرورشی، برای دستیابی به وزن موردنظر، بسیار اهمیت دارد.

در هر دو چیدمان، نقطه‌ای یا سرتاسری، مهم است که خوراک استارتر یا به‌صورت کرامبل از صافی گذشته، و یا پلت‌های ریز به پولت‌ها رسانده شود.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:
مدیریت نخستین هفته زندگی پولت های بوقلمون برای بهترین نتیجه در دوره رشد