مدیریت نخستین هفته زندگی پولت های بوقلمون برای بهترین نتیجه در دوره رشد

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در صنعت پرورش بوقلمون، هدف این است که آنچه را که بوقلمون مادر برای جوجه‌هایش در طبیعت فراهم می‌کند را برای جوجه‌ها در مزرعه ایجاد کنیم. این کار، شامل گرما، نور، خوراک، آب، هوای تازه، ایمنی، و آسایش است.

اهمیت فراهم کردن بهترین شرایط در دوره رشد، به سبب اثرگذاری آن روی رشد و دستگاه گوارش جوجه‌ها پس از هچ شدن است، که اگر در دو هفته نخست زندگی آشفته شود می‌تواند ظرفیت جذب مواد مغذی را تا آخر عمر بوقلمون، محدود سازد.

بنابراین، چند ساعت، و چند روز زندگی جوجه‌های بوقلمون، مهم‌ترین دوره زندگی به‌شمار می‌رود و روی توانایی بوقلمون برای سلامتی، آسایش، رشد، و توان سوددهی آنها اثر می‌گذارد.

اگر این دوره مهم زندگی باتوجه به جزئیات، به خوبی مدیریت شود، وقت و کوشش شما به هدر نخواهد رفت.

بخش‌های دیگر این مقاله:
آماده کردن سالن برای پولت بوقلمون
تنظیمات سالن پرورش بوقلمون
قرار دادن پولت‌های بوقلمون در سالن

برنامه نوردهی

برنامه نوردهی که ساعات تاریکی نیز در آن گنجانده می‌شود می‌باید از نخستین روز رسیدن پولت‌ها با دستکم یک ساعت تاریکی به اجرا گذاشته شود.

ساعات تاریکی، می‌باید به تدریج، به گونه‌ای افزایش یابد که پس از 5 تا 10 روز، به 8 ساعت تاریکی مداوم برسد.

پرندگان برای برانگیختن تولید «ملاتونین» که سبب استحکام استخوان‌ها، پدید آوردن دوره استراحت، و افزایش فعالیت خوردن و نوشیدن آنها می‌شود، به این دوره از تاریکی نیاز دارند.

برخی از تولیدکنندگان نتایج خوبی از هر دو ساعت یک بار، خاموشی و روشنایی به جای نخستین دو روز روشنایی را تجربه کرده‌اند. هنگامی که پس از یک دوره تاریکی، نور بازمی‌گردد، پولت‌ها به‌طور طبیعی برای یافتن آب و دانه به تکاپو می‌افتند.

این زمان، فرصت مناسبی است برای اینکه دانخوری‌های کمکی را در دسترس پولت‌ها قرار دهیم.

• چه در چیدمان دایره‌ای، و چه سرتاسری سالن، بسیار مهم  است که شدت نور در همه‌جای سالن دستکم 80 لوکس باشد. این اندازه روشنایی به پولت‌ها فرصت می‌دهد که پس از جای گرفتن در سالن، جای آبخوری‌ها و دانخوری‌ها را پیدا کنند.

• پس از چند روز، اگر نوک زدن به کلواک، و پر کندن میان پولت‌ها پیش بیاید، بهتر است از شدت نور کاسته شود.

تهویه سالن پرورش طیور

هدف شما باید این باشد که کارکرد تهویه را از کمترین مقدار، به‌تدریج افزایش دهید تا کیفیت هوای سالن حفظ شود. برای اطمینان از کیفیت هوا میباید سطح گازکربنیک CO2 هوای سالن را هر روز اندازه بگیرید و نگذارید سطح گازکربنیک از 2500 ppm بالاتر برود.

سطح گاز کربنیک باید هر بامداد در سطح بلندی پولت‌ها اندازه‌گیری شود زیرا سطح گازکربنیک در این هنگام، در بالاترین قرار دارد.


منبع: نیکوتک

نوشته تیم فنی Aviagen  (برگرفته از مجله مرغداری International Poultry Production)