اهمیت کلسیم و پتاسیم در خوراک طیور

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ نیمه دوم دوره رشد، مهمترین زمان در آماده ساختن مرغ برای تخمگذاری است.

در این زمان، هفته یازدهم، 95% از ساختمان کالبد مرغ به پایان رسیده است، از این پس سطح کلسیم و فسفر و نسبت آنها با یکدیگر برای قوی شدن کالبد بدن، پیش از آغاز تخمگذاری بسیار اهمیت دارد.

نیاز مرغ به کلسیم، هم برای تشکیل استخوان‌های medullary، و هم  برای تولید نخستین پوسته‌های تخم‌مرغ، افزایش می‌یابد.

بنابراین پیشنهاد می‌شود که از چهارده تا ده روز مانده به تخمگذاری، جیره پیش از تولید را به این مرغ‌ها برسانید.

این کار به تأمین کلسیم موردنیاز در این زمان کمک می‌کند، و انتقال مرغ‌ها از جیره با کلسیم پایین (جیره دوره رشد)، به جیره با کلسیم بالا (جیره تخمگذارها) بهتر است با ملایمت انجام گیرد. اگر سطح کلسیم برای تولید پوسته تخم‌مرغ کافی نباشد، سبب می‌شود که مرغ از کلسیم ذخیره بدن خود برای تولید پوسته تخم‌مرغ برداشت کند.

برای این که استخوان‌های بلند قوی به‌دست آید، و پوسته تخم‌مرغ‌ها در دوره تخمگذاری خوب باشد، می‌باید از برداشت کلسیم بدن پیشگیری به عمل آید.

در دوره تولید تخم‌مرغ، منشاء کلسیم، به ویژه هنگامی که به پایان دوره تخمگذاری نزدیک می‌شویم بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

عمده پوسته تخم‌مرغ در تاریکی، و هنگامی که مرغ در خواب است و در حال خوردن خوراک نیست، تشکیل می‌شود. بنابراین منبع کلسیم جیره می‌باید درشت باشد (2 تا 4 میلی‌متر) و به کندی حل شود تا دوره جذب کلسیم از خوراک در دستگاه گوارش طول بکشد و برداشت از کلسیم ذخیره بدن کمتر باشد.

اطمینان از این که منبع تأمین کلسیم برای تولید پوسته تخم‌مرغ، خوراکی است که مرغ می‌خورد، و نه برداشت از ذخیره کلسیم بدن، سبب می‌شود که به ویژه در اواخر دوره تولید، کیفیت پوسته تخم‌مرغ بهبود پیدا کند.

بیشتر بدانیم:
بررسی تعادل اسید-باز و الکترولیت ها در پرندگان
متابولیسم کلسیم در پرندگان
ناتوانی پاها، و کمبود کلسیم مرغ های تخمگذار در قفس

ترکیب درست جیره نیاز به مدیریت درست خوراک دارد

برای اطمینان از این که مواد مغذی مورد نیاز مرغ‌ها، در زمان مناسب برای آنها فراهم است، می‌باید هم ترکیب جیره مناسبی داشته باشیم، و هم مدیریت خوراک‌دهی‌مان درست باشد.

هرچند مقدار کلسیم مورد نیاز مرغ‌ها در سیکل طولانی‌تر تولید، تفاوت بیش از اندازه‌ای نمی‌کند، اما انطباق مدیریت به‌وسیله تنظیم تکنیک خوراک‌دهی، برای این دوره سودمند است.

برای اینکه کیفیت خوب پوسته تخم‌مرغ را حفظ کنیم، به نظر می‌رسد که روش خوراک‌دهی مرغ‌هایی که در سیکل تولید طولانی‌تر هستند، از خود خوراک نیز مهمتر است.

یک روش سودمند خوراک‌دهی برای داشتن پوست باکیفیت‌تر تخم‌مرغ، فراهم کردن مواد مغذی با توجه به سیکل زمانی تشکیل تخم‌مرغ است.

مرغ‌ها در آغاز روز (بامدادان) نیاز بیشتری به انرژی، پروتئین، و فسفر، برای تشکیل زرده و جانشین کردن medullary bone دارند.

در حالی‌که نیاز مرغ‌ها پس از نیمروز، عمدتاً کلسیم است تا در شب آن را برای تولید پوست تخم‌مرغ مصرف کنند.

اگر مدیر مرغداری به شما اجازه دهد که رساندن کلسیم را بر پایه نیاز مرغ تنظیم کنید خواهید توانست مواد مغذی درست را در زمان درست به مرغ‌ها برسانید و دو جیره متفاوت را برای صبح و عصر مرغ‌ها تهیه نمایید، و یا این که به مرغ‌ها در پایان روز، کلسیم دانه درشت اضافی بخورانید.

با اینکار مقدار کلسیم دریافتی مرغ‌ها از خوراک را افزایش داده‌اید، و برداشت از ذخیره کلسیم بدن و یا از استخوان‌ها را به حداقل رسانده‌اید.

یک روش دیگر این است که شیوه «دانخوری خالی از خوراک» را پیش بگیرید. برای انجام این روش می‌باید اطمینان یابید که دانخوری‌ها در میانه روز، برای مدت یک ساعت تا یک ساعت و نیم، خالی از خوراک باشند، تا به سبب اشتهای مرغ‌ها، مصرف خوراک در پایان روز افزایش یابد.

مرغ‌ها 40% از خوراک روزانه خود را صبح‌ها، و 60% آن را پس از ظهر، به مدت 6 تا 7 ساعت، پیش از این که تاریکی شب آغاز شود می‌خورند.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:
استراتژی های تغذیه ای برای مرغ های تخمگذار تا یکصدمین هفته عمر