توازن مقدار خوراک مصرفی طیور با نیازهای تغذیه ای

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مقدار ماده «مغذی واقعی» که مرغ می‌خورد نتیجه ترکیب جیره (فرمول خوراک) و مقداری که هر روز از این جیره (مقدار مصرف جیره) می‌خورد، می‌باشد.

مقدار ماده «مغذی واقعی» که مرغ می‌خورد، می‌باید با مقدار «مواد مغذی» موردنیاز او در هر مرحله از دوره تولید- نیاز برای رشد، نیاز برای حفظ بدن، و یا نیاز برای تولید- برابر باشد.

نیاز روزانه مرغ به مواد مغذی ، با توده تخم‌مرغی که هر روز تولید می‌کند نیز رابطه دارد (وزن تخم‌مرغ و تعداد تخم‌مرغی که تولید کرده است).

در 18 تا 35 هفتگی عمر، مرغ‌ها هنوز به رشد خود ادامه می‌دهند، و گذشته از نیاز غذایی آنها برای حفظ بدنشان، می‌باید مواد غذایی لازم برای رشدشان را نیز دریافت کنند. گذشته از این، آنگاه که مرغ‌ها در این دوره تخمگذاری را آغاز می‌کنند، برای تولید تخم‌مرغ هم می‌باید مواد اضافی به آنها برسد.

بسته به این که کیفیت پرورش طیور و آموختن مرغ‌ها برای ظرفیت خوراک خوردنشان چگونه باشد، بیشتر وقت‌ها در هفته‌های 18 تا 25 مرغ‌ها به اندازه مقدار واقعی مورد نیازشان ماده غذایی دریافت نمی‌کنند.

اگر چنین پیش بیاید، مرغ‌های شما شروع به از دست دادن وزن بدن می‌کنند تا کمبود دریافت مواد مغذی را با برداشت از ذخیره بدن جبران کنند، و نیز از عملکرد تولید خود می‌کاهند تا بتوانند تولید خود را در طول این دوره ادامه دهند.

برای نمونه، هرگاه در این 7 هفته مواد غذایی مورد نیاز به آنها نرسد، هم تعداد تخم‌مرغ‌های تولید شده کم می‌شود، و هم تخم‌مرغ آنها کوچک‌تر، و هم وزن آنها کمتر می‌شود. کیفیت پوسته تخم‌مرغ نیز کاهش می‌یابد، و تلفات نیز ممکن است بالا برود.

بیشتر بدانیم:
مدیریت استرس گرمایی در مرغان تخمگذار

استرس ها

اگر مرغ‌ها با استرس‌های محیط زندگی‌شان، مانند استرس گرمایی، و استرس تغییرات جیره روبرو شوند، خوراک کمتری می‌خورند، و کمبود مواد مغذی که دریافت می‌کنند افزایش می‌یابد.

در این‌گونه شرایط محیطی، می‌توان یک وعده خوراک اضافی در نیمه شب، در دسترس مرغ‌ها قرار داد تا مقدار ماده مغذی دریافتی روزانه آنها را بالا ببرد.

گذشته از خوراک روزانه دریافتی، مقدار آبی که مرغ‌ها هر روز می‌نوشند نیز اهمیت بالایی دارد. اگر مرغ آب ننوشد، خوراک هم نمی‌خورد. بنابراین می‌باید همواره وضع نوشیدن آب مرغ‌ها را زیرنظر داشته باشید.

بهتر است به یاد داشته باشید که برای تولید تخم‌مرغهای قهوه‌ای، گله شما باید از 85% یکدست بودن برخوردار باشد، و برای تولید تخم‌مرغ‌های با پوسته سفید، سطح یکدست بودن گله باید 90% باشد.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:
استراتژی های تغذیه ای برای مرغ های تخمگذار تا یکصدمین هفته عمر