ماهیان سردآبی یا معتدل

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهیان آب سرد یا اقلیم معتدل (coldwater or temparate fishes) متعلق به مناطقی چون؛ اروپا، شمال امریکا و شمال چین می‌باشد. در نگهداری این ماهیان آکواریومی نیاز به بخاری برای گرم کردن آب نخواهد بود، چراکه می‌توانند در دمای1 تا 22 درجه سانتی‌گراد زنده بمانند.

برخلاف ماهیان استوایی، گونه‌های سردآبی می‌توانند در دمای خارج این بازه زنده بمانند اما دچار استرس خواهند شد. نمونه‌هایی از ماهیان سردآبی: ماهی قرمز یا گلدفیش (Goldfish)، بیترلینگ (Bitterlings)، ماهی بهشتی (Paradise Fish)، ماهی ابر سفید (White Clouds)، ماهی مداکا (Medakas) و...


زیستگاه‌های ماهیان سردآبی یا معتدل

بطورکلی گونه‌های سردآبی یا معتدل آب شیرین از مناطق سردتری از نیم‌کره شمالی می‌آیند. زیستگاه طبیعی آنها جویبارها، رودخانه‌های خروشان و دریاچه‌های بزرگ می‌باشد.

- مکان: امریکای شمالی

امریکای شمالی رودخانه‌ها و دریاچه‌های بزرگی را در خود جای داده است که گونه‌های مختلفی در آنها زندگی می‌کنند. برخی ازین گونه‌ها عبارتند از؛ ماهی کپور سرگنده (Fathead minnow)، نیزه ماهی (Garfish) و ماهیان خاویاری سفید (White sturgeon). 

- مکان: اروپا

مانند امریکای شمالی، قاره اروپا نیز رودخانه و دریاچه‌های بزرگ بسیاری دارد که گونه‌های مختلفی از ماهیان سردآبی را در خود جای داده‌اند.

- مکان: چین و ژاپن

بیش از 2000 سال است که ماهی قرمز یا گلدفیش (Goldfish) در چین و ماهی کوی (Koi) در ژاپن پرورش یافته‌اند. این گونه‌های معتدل ازجمله محبوب‌ترین ماهیان زینتی در جهان هستند.

- مکان: استرالیا

گونه‌های ماهیان معتدل زیادی در استرالیا یافت می‌شوند که بسیاری از آنها از حوضه آبی ماری-دارلینگ (Murray Darling) سرچشمه می‌گیرند. برای مثال می‌توان به این موارد اشاره کرد:

سبز ماهی (Murray Cod)، موری رودخانه‌ای رنگین‌کمان (Murray River Rainbow) و گربه ماهی تاندوس (Tandus Catfish).