سگ ویپت مو بلند

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ نژاد ویپت مو بلند (Longhaired Whippet) سگی شکاری با اندازه متوسط است که متعلق به گروه سگ‌های (Sighthounds) می‌باشد که با کمک چشمان تیزبینشان شکار می‌کنند.

مشخصات ظاهری

ظاهری باوقار و نجیب دارد. بسیار شبیه به نژاد ویپت بوده با این تفاوت که مویی بلند دارد، اگر موی سگ کوتاه شود به‌راحتی با نژاد ویپت اشتباه گرفته می‌شود.

اندازه‌ای متوسط و بدنی ورزیده دارد. دارای صورتی کشیده و پوزه‌ای قوی است. بینی سگ ظاهری متناسب داشته و سیاه رنگ است. همچنین چشمانی سیاه، بزرگ و پراحساس دارند، که براق بوده و کمی بیرون‌زده هستند.

گوش‌ها ظاهری خمیده و اندازه‌ای متوسط دارند. دم آنها بلند و پرمو می‌باشد. پاها بلند و قوی بوده و شکم در بین آنها جمع شده است که باعث شده ظاهری خوشتیپ داشته باشند.

پوشش مویی بدنش دولایه است اما ظاهری حجیم ندارد. پوشش زیرین متراکم و پوشش رویی کمی مواج، بلند و براق است. در قسمت دم و سینه موها بلندتر هستند. موهای صورت کوتاه هستند که چهره‌ای استخوانی و تیز به این نژاد می‌بخشد. پوشش ویپت موبلند دارای راه‌راه‌هایی به رنگ‌های سرخ، حنایی، سیاه، سفید است.

خلق و خوی ویپت موبلند

خلق و خوی ویپت موبلند

سگ‌های ویپت موبلند همانند عقاب چشمانی بسیار تیزبین داشته و از فاصله خیلی دور طعمه را می‌بینند، خصلت نترسی و شجاعت آنها را به شکارچیانی قابل تبدیل کرده است. همچنین به چابکی و استقامت نیز شناخته می‌شوند.

سگ‌های ویپت موبلند گونه‌ای از سگ نژاد ویپت (Whippet) هستند، سرعتی بسیار بالا داشته و همچون اسب می‌دوند. بسیار اجتماعی‌اند و از همنشینی با دیگر حیوانات لذت می‌برند. شخصیتی بسیار شیرین و دوست‌داشتنی داشته و حتی با غریبه‌ها بسیار مهربان و صمیمی هستند. ظاهری باوقار و روحیه‌ای نجیب دارند.

نسبت به دیگر نژادهای سگ شکاری تیزبین، مطیع‌تر بوده و بیشتر مشتاق جلب رضایت صاحبشان هستند. در خانه آرام و غیرفعال بوده و به قوانینی که برای آنها وضع شده احترام می‌گذراند.

بسیار مردم‌گرا بوده و به‌جز عشق و دلتنگی از صاحبشان چیز دیگری نمی‌خواهند. نباید مدت زیادی در خانه تنها بمانند زیرا بسیار وابسته به افراد هستند. زیاد واق نمی‌زنند جز برای آگاه کردن از حضور غریبه‌ها، نباید از آنها توقع یک سگ محافظ داشت چراکه اخلاق آرام و ملایمی داشته و پرخاشگر و جنگجو نیستند.

تاریخچه سگ ویپت موبلند

اندازه و وزن

ارتفاع ایده‌آل بدن تا شانه‌ی سگ، در نرها 48-56 سانتی‌متر و ماده‌ها 46-53 سانتی‌متر است. وزن در نرها بین 11-14 و در ماده‌ها 9-11 کیلوگرم می‌باشد.

مشکلات سلامتی

سگ‌های ویپت موبلند حساسیت‌زا نیستند. آنها زمینه ابتلا به بیماری‌هایی چون صرع، آب مروارید، کم‌کاری تیروئید، شکستگی استخوان و دیپلازی مفصل ران، دارند.

تاریخچه سگ ویپت موبلند

این نژاد از انگلستان سرچشمه گرفته و توسط والتر ویلر (Walter Wheeler) پرورش یافته است. آقای ویلر به‌دنبال یک سگ متوسط با موهایی بلند بود و برای ایجاد این نژاد سخت تلاش کرد. اعتقاد بر این است که سگ موبلند از همان ویپت موکوتاه منشا گرفته است.

همچنین خون گریهاند (greyhound) نیز در رگ‌های این نژاد جریان دارد. علاوه بر آن سگ گله شتلند (Shetland sheepdog) نیز ممکن است در شکل‌گیری این نژاد دخیل بوده باشد. ویپت موبلند یک نژاد نادر در جهان بوده و توسط AKC (کلوپ امریکایی سگ‌ها American Kennel Club) ثبت نشده است.

خصوصیات سگ ویپت موبلند

مواردی که پیش از خرید این نژاد باید بدانید

نکات مثبت:

- سگ‌هایی آرام و دوست‌داشتنی هستند.

- نیاز ورزشی کمی داشته و صاحبانی نه چندان فعال برای آنها مناسبند.

- می‌توانند شریک بسیار خوبی در شکار خرگوش و آهو باشند.

نکات منفی:

- برای ورزش شدید مناسب نیستند.

- نگهبانان و محافظان خوبی نیستند.

- تمایل زیادی به ابتلای اضطراب جدایی در آنها وجود دارد.

خصوصیات سگ ویپت موبلند

- این نژاد متعلق به انگلستان بوده و جزو دسته سگ‌های شکاری تیزبین است.

- طول عمر آنها بین 12-15 سال است.

- ارتفاع بدن سگ 48-56 سانتی‌متر می‌باشد.

- وزنی حدود 11-14 کیلوگرم دارند.

- ذاتی صمیمی، مطیع، قوی و وفادار دارند.

- به‌خوبی می‌توانند در آپارتمان زندگی کنند چراکه وقتی در خانه هستند فعالیت زیادی ندارند.

- این سگ‌ها عاشق دویدن هستند و باید برای آنها شرایطی فراهم شود که بتوانند آزادانه در فضایی امن و محصور بدوند.

- نیاز متوسطی به فعالیت بدنی دارند.

- با سگ‌های دیگر رفتاری صلح‌آمیز و سازگار دارند.

- نژادی ضدحساسیت می‌باشد.

- موهایی بلند و ابریشمی دارد که زیاد ریزش ندارند.

- آراستن این نژاد بسیار ساده است.

- با کودکان مهربان است.

سگ نژاد ویپت موبلند

منبع: animalsadda

ترجمه: مهسا احمدزاده