خطوط مکمل و کنسانتره

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پیشرفت‌ها در زمینه اصلاح نژاد و علم تغذیه دام و تغذیه طیور موجب افزایش تولید و سرعت رشد و کاهش دوره پرورش در دو دهه اخیر گردیده است. هم‌زمان با این افزایش سرعت رشد، ناهنجاری‌های متابولیکی و گوارشی نیز افزایش یافته است.

از آنجایی که توسعه بیشتر در زمینه ژنتیک و اصلاح نژاد با محدودیت‌هایی مواجه است، یکی از راهکارهای مناسب جهت بهبود عملکرد و ادامه روند توسعه، بهبود قابلیت هضم مواد مصرفی است.

افزودنی‌ها، بخش بسیار کمی از خوراک را تشکیل می‌دهند و با وجود قیمت‌های بالا و خواص ویژه خود نقش به‌سزایی در افزایش استفاده از سایر اقلام تشکیل دهنده جیره را دارند.

بسیاری از افزودنی‌های خوراکی ارزش غذایی نداشته و هدف از افزودن آنها به جیره، تأمین مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و تولید جانورنیست بلکه به‌منظور بهبود سلامت دستگاه گوارش، بهبود قابلیت هضم مواد مغذی کیفیت محصولات حیوانی یا حفظ کیفیت مواد خوراکی طی انبارداری می‌باشد.

ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها، پروبیوتیک‌ها، پری‌بیوتیک‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، اسید‌های آلی، رنگدانه‌ها و .... از این دسته‌اند. تعداد این مواد در سال ۲۰۰۷، یک صد و پنجاه و سه ماده بود که در سال ۲۰۰۸، بیست و یک قلم به لیست آنها اضافه شده است.

باتوجه به حجم بسیار کم بعضی از این مواد و مقدار کم مصرف آنها در جیره قیمت بسیار بالای بعضی از آنها و اهمیت وجود آنها در جیره، ضرورت به کارگیری خطوط تولید مکمل‌ها، پرمیکس‌ها و کنسانتره‌ها با بهترین کیفیت مواد اولیه و دقیق‌ترین تجهیزات جهت حصول اطمینان از به‌دست آوردن محصول نهایی با بالاترین یکنواختی در جیره دام و طیور ضروری می‌باشد.

بیشتر بدانیم:
نکاتی پیرامون تولید پرمیکس
مزایای دان پلت در جیره طیور

خصوصیات خطوط مکمل و کنسانتره

باتوجه به ویژگی‌های فیزیکی خاص مواد اولیه مورد استفاده در این خطوط و همچنین مقادیر مصرف بسیار متفاوت جهت این فرمول، این خطوط دارای ویژه گی‌های خاصی می‌باشد.

مخازن

ازنظر حجم، جنس و همچنین شیب‌های به کار رفته جهت بهترین تخلیه و کارایی، کاملاً بررسی شده و از بهترین مواد اولیه و با طراحی مناسب استفاده گردیده است.

میکروتوزین

باتوجه به حجم بسیار پایین بعضی از این مواد و قیمت بالای آنها، از توزین‌های بسیار ویژه جهت این خطوط استفاده می‌گردد که پایین‌ترین خطا را داشته و کاملاً با سیستم PLC سازگار می‌باشد، این میکروتوزین‌ها به‌صورت فیدرویبراتور رزونانسی با دقت یک به هزار می‌باشد.

سیستم پرمیکس

میکسر‌های بکار رفته در این خطوط جهت تولید پرمیکس کاملاً استیل بوده و بالاترین دقت را جهت تولید پرمیکس با یکنواختی بالا دارد.

سیستم میکس

میکسرهای بکار رفته در قسمت محصول نهایی جهت بدست آوردن محصولی با بهترین CV ممکن دارای خصوصیات ویژه‌ای ازجمله متغیر بودن تعداد پدال، زاویه پدال، طول پدال و ... می‌باشد.