راهکارهای تغذیه ای در مقابله با استرس گرمایی در صنعت طیور

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ استرس گرمایی در طیور منجر به افزایش تعداد تنفس، افزایش pH خون، تولید لاشه‌های سبک‌تر و پرچرب‌تر، افزایش دفع الکترولیت‌های خون ازقبیل سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و بی‌کربنات، رقیق شدن خون و کاهش هماتوکریت می‌شود.

بعضی عوامل مدیریتی ازقبیل تهویه مناسب سالن، کاهش تراکم سالن و عادت دادن طیور به گرما و اعمال محدودیت غذایی، اصلاح ترکیب جیره و افزودن برخی الکترولیت‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی در تخفیف استرس گرمایی مؤثر است.

استرس گرمایی چیست؟

محیط گرم یکی از مهم‌ترین شرایط استرس‌زا در پرورش طیور است. استرس گرمایی ناشی از ترکیب دمای هوا، رطوبت و سرعت هوا است که دمای هوا نقش مهم‌تری را ایفا می‌کند.

دمای مطلوب برای بازدهی مناسب در مرغان تخم‌گذار ۲۹ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد و در جوجه‌های گوشتی از ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است.

اثرات منفی استرس گرمایی

پاسخ استرس همراه است با فعالیت محور هیپوتالاموس - هیپوفیز- آدرنال (HPA) و سیستم عصبی سمپاتیک که باعث بدتر کردن اثرات مضر افزایش دمای بدن می‌شود.

تأثیرات مضر استرس گرمایی شامل تلفات بالا، کاهش مصرف غذا و ضعیف شدن وزن‌گیری و کیفیت گوشت در جوجه‌های گوشتی و کاهش بازدهی و وزن تخم‌مرغ و کیفیت پایین پوسته تخم‌مرغ و تخم‌گذاری در طیور تخم‌گذار است.

بخش‌های دیگر مقاله:
راهکارهای تغذیه ای طیور در برابر استرس گرمایی
روش های تغذیه طیور جهت کاهش استرس گرمایی

نتیجه‌گیری

شرایط اقلیمی ایران به گونه‌ای است که در اغلب مناطق در بسیاری از روزهای سال، دمای بالای ۳۰ درجه ثبت می‌شود. در فصل تابستان تعداد زیادی از مناطق ایران شاهد دمای بالای 40 درجه هستند.

رطوبت نسبی بالا مخصوصاً در مناطق شمالی و جنوبی به گرمای غیرقابل تحمل افزوده می‌شود و از آنجایی که استرس گرمایی اثرات منفی بسیاری بر بازدهی طیور می‌گذارد یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی مرغداران در فصل گرما است.

اصلاح ترکیبات جیره یکی از راه‌های مهم مقابله با اثرات منفی استرس گرمایی می‌باشد.


واحد تحقیقات و فناوری شرکت ماکیان فسفات