تجربه اندوزی از شما رهبر و مدیر بهتری می سازد

به گزارش «سرویس آموزشی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگر ما چیزی از سال 2020 فرا گرفته باشیم این است که اگر بخواهیم از این دوره دیوانه‌کننده به سلامت جان به‌در بریم باید توانایی سازگاری داشته‌باشیم.

توانایی سازگاری داشتن، بویژه برای کسانی که در زمینه کشاورزی، دامداری، و مرغداری نقش لیدری دارند یک ضرورت است.

اگر شما یکی از مدیران دامداری یا مرغداری‌تان هستید، شیوع بیماری کرونا

(covid 19) احتمالاً در شما نیز احساس ناامنی و نگرانی پدید آورده‌است، و به احتمال زیاد همکاران زیردست شما در انتظار این هستند که آنها را در این روزهای دشوار راهنمایی کنید.

بنا به بررسی‌ای که از سوی دانشگاه هاروارد انجام گرفته‌است، درک نادرست از لیدر خوب این است که: استوار، و تا رسیدن به هدف سخت‌گیر و مصمم باشد. بنابراین، شرایط کنونی، به استواری لیدر نیاز دارد، اما اشتباه است اگر بپنداریم که وظیفه لیدر این است که یک راه‌حل را برقرار کند و به آن بچسبد.

پس شما چه کار می‌توانید انجام دهید؟ با اوضاع کنار بیایید؟ و حتی بعنوان یک مدیر یا لیدر، جلوتر از شرایط حرکت کنید؟

آقای Green در سخنرانی مجازی اخیر خود برای مدیران دامداری‌های ویسکانسین (آمریکا) گفت: تقریباً هیچ شغلی وجود ندارد که در طول زمان تغییرناپذیر بماند. مدیران و لیدرهایی که اکنون موفق هستند، همواره در حال «فراگرفتن و به فراموشی سپردن» هستند تا خودشان را آماده کنند.

در این سخنرانی، آقای Green به چندین نکته و فن اشاره کرد. 

این نکات می‌توانند به لیدرها کمک کنند تا مهارت‌های تازه‌ای یاد بگیرند و در مواقع بحرانی آنها را به‌کار ببندند.

بیشتر بدانیم:
با کارکنانتان، درباره ضعف کارآیی شان چگونه گفتگو می کنید؟
گوجه فرنگی در سالاد میوه
با پیشگیری، سلامتی دستگاه گوارش مرغ را مدیریت کنیم

فرا گرفتن

هنگامی که برای مدیر بهتری شدن می‌خواهید مهارت‌های تازه‌ای فرا بگیرید این ویژگی‌ها را در کار عادی هر روزه‌تان بگنجانید:

هوشیار، گوش به زنگ، و انعطاف‌پذیر باشید. برخی از بهترین مدیران امروزی، از دیدگاه‌ها و نظرات دیگران برای تهیه راهکارهایی که با به‌کار بستن آنها می‌توان به دیگران کمک کرد تا از شرایط روز آگاه باشند، استفاده می‌کنند.

خودآگاه باشید. لیدرهای موفق، خودآگاه هستند. آنها همواره می‌کوشند از هدف‌ها و مقاصد خودشان، و از اثرات آن روی دیگران آگاه باشند. اشتباهاتشان را می‌پذیرند و کوشش می‌کنند از این اشتباهات درس بگیرند.

صمیمی، بی‌پرده و دقیق باشید. لیدرهای موفق موضوعات مورد نظرشان را با دیگران مطرح می‌کنند و به‌جای تظاهر به شنیدن، مهارت خوب گوش دادن خود را برای شنیدن سخنان دیگران بکار می‌گیرند و به سخنان آنها با دقت گوش می‌کنند.

استراتژیکی بیاندیشید. اهداف و دورنمای آینده را درنظر داشته باشید. مهم است که شرایط و وضعیت کنونی را به‌خوبی ببینید، بفهمید، و ارج بنهید، و امکانات و فرصت‌ها، و راه‌های جانشین برای رسیدن به هدف‌های آینده را شناسایی کنید.

به برنامه‌های درازمدت توجه کنید. لیدرهای مورد احترام، با دید گسترده و درازمدت عمل می‌کنند و روی نتایج کوتاه‌مدت تمرکز نمی‌کنند. این لیدرها می‌توانند اطلاعات را از منابع گوناگون جمع‌آوری کنند و به‌موقع تصمیم بگیرند.

• اهل عمل باشید. لیدرهای برجسته، اهل عمل هستند و کارها را به‌درستی انجام می‌دهند. به موقع تصمیم می‌گیرند و هدفمندانه به‌پیش می‌روند.

به فراموشی سپردن

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های لیدرهای امروزی این است که نه تنها مهارت‌های تازه‌ای را فرا بگیرند، بلکه برخی از عادات خود را نیز به فراموشی بسپارند.

آقای Green می‌گوید:  «به فراموشی سپردن این است که هر چندگاه یکبار، تأمل کنید و در این‌باره بیاندیشید که چه انگیزه‌ای شما را به تصمیم‌گیری و اقدام وا می‌دارد؟»

آقای Green می‌افزاید: «اینکه بتوانید مدت کوتاهی، اندکی از سرعت تصمیم‌گیری و اجرای تصمیم‌هایتان بکاهید و واقعاً به این بیاندیشید که آیا شما هنوز هم در همان راه پیشین گام برمی‌دارید، یا با استفاده از اطلاعات تازه، تجربه‌های خودتان را متوازن می‌سازید، از لوازم لیدر خوب بودن است.»

آقای Green می‌افزاید: هرچند این‌کار اندکی پیچیده و دشوار می‌نماید، اما تمرین برای به فراموشی سپردن به معنی تنها چند ثانیه کاستن از سرعت، و وادار ساختن خودتان به ارزیابی این است که چرا، و چگونه، به یک روش خاص در تصمیم‌گیری، و اقدام کردن چسبیده‌اید و آن را رها نمی‌کنید. این‌کار به شما کمک می‌کند که رفتاری که محرک شما در اقدامات کنونی‌تان هستند را شناسایی کنید.

ایشان پیشنهاد می‌کند که برای کنار نهادن برخی از رفتارهایمان، می‌‍باید عملاً برخی از باورها و تعصب‌هایمان را بشکنیم. این تغییرها، بر خلاف باورهای ما است، و برای اینکه حباب باورهایتان را بترکانید می‌باید به خودتان جرأت بدهید و از خودتان بپرسید:

آیا امکان دارد من اشتباه کرده باشم؟

آیا راهکار دیگری هم وجود داشت؟

آیا می‌شد این‌کار را به گونه‌ای دیگر انجام بدهم؟

اگر این کار را به شیوه دیگری انجام می‌دادم چه می شد.

این پرسش‌ها روی شیوه تفکر شما اثر بزرگی خواهند گذاشت و به شما کمک خواهند کرد که بر پایه دلایل تصمیم بگیرید و عمل کنید.

مدیر و لیدر کارآمد بودن برای موفقیت در هر کاری بسیار مهم است. باتوجه به اینکه فنون مدیریت همواره در حال دگرگونی است، مهم است که همواره در حال گرفتن، و نیز به فراموشی سپردن باشید.

هنگامی که در شرایط چالش‌برانگیز، دیگران را مدیریت می‌کنید، توانایی و هنر مدیریت شما زیر آزمایش قرار می‌گیرد. برای به‌روز کردن هنر مدیریت خودتان اولویت قائل شوید و تیمی را که لیدر آن هستید به سوی روزها و آینده روشن‌تری هدایت کنید.

Talor Leach- Canva مدیریت گله، 6 اوت 2020 

منبع: نیکوتک