با پیشگیری، سلامتی دستگاه گوارش مرغ را مدیریت کنیم

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آشفتگی دستگاه گوارش با عوامل گوناگون می‌تواند پدید آید. دستگاه گوارش مرغ‌ها، اگر از سلامت کامل برخوردار باشد، اگر جمعیت باکتریایی روده آنها متنوع باشد و اگر سیستم ایمنی آنها توان پاسخگویی داشته باشد، از پس هر چالشی با بیماری‌زاها بر خواهد آمد.

مدیریت درست دستگاه گوارش مرغ‌ها، شما را از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بی‌نیاز می‌کند.

این راه آینده مرغداری‌ها خواهد بود زیرا مصرف‌کنندگان فرآورده‌های طیور، به سلامتی آنچه که می‌خورند علاقه بیشتری یافته‌اند.

دستگاه گوارش سالم در طیور

حذف مهاجمان

شمار باکتری‌ها در دستگاه گوارش، بیش از شمار سلول‌های بدن است، و هر چیزی که جمعیت باکتریایی بومی آن را بهم بریزد می‌تواند شرایط را برای پرشمار شدن بیماری‌زاها، آسیب رسیدن به رشد، و ضعف عمومی جانور فراهم کند.

جالب است بدانیم که جیره غذایی تأثیر بزرگی روی ترکیب جمعیت میکروبی دستگاه گوارش، و متنوع بودن آن بر جای می‌گذارد، و و این، فرصت‌های تازه‌ای را برای پرورش‌دهندگان ایجاد می‌کند که با جیره مناسب،به سلامتی دستگاه گوارش مرغ‌ها کمک کنند.

این که افزودنی‌هایی که سبب رشد و فعال شدن باکتری‌های سودمند جمعیت میکروبی دستگاه گوارش می‌شوند چگونه عمل می‌کنند، به خوبی روشن است. برخی از این افزودنی‌ها به رشد و پرشمار شدن لاکتوباسیلوس‌ها و بیفیدوباکتری‌ها یاری می‌رسانند، و توازن باکتریایی در دستگاه گوارش را به سود باکتری‌های سودمند برقرار می‌سازند. برخی سویه‌های افزودنی‌ها جلو رشد باکتری‌های بیماری‌زای گوناگون، مانند کلستریدیوم را می‌گیرند، و سبب تندرستی جانور و افزایش بهره‌دهی آن می‌شوند.

با چنین شیوه‌ای برای پیشگیری، از پدید آمدن بیماری‌ها کاسته می‌شود، هزینه درمان گله و مصرف آنتی‌بیوتیک، در مرغداری‌ها کاهش می‌یابد.

با استفاده از برخی افزودنی‌ها در برخی آزمایش‌ها، کاهش هزینه درمان گله به 05% نیز رسیده است، و افزون بر آن، ضریب تبدیل خوراک (FCR) نیز بهبود چشمگیری یافته است.

متوازن ساختن جمعیت میکروبی دستگاه گوارش، ابزار کارآمدی برای کاستن از مشکل آنتریت روده در گله‌های ماکیان است که از ضرورت مصرف آنتی‌بیوتیک می‌کاهد.

پاسخ ایمنی سالم

مقابله با هر مهاجم

با تقویت سیستم ایمنی جانوران، بالا بردن مقاومت آنها در برابر بیماری‌زاها، و تأمین سلامتی عمومی آنها، می‌توانید سود بسیار بالاتری از توان تولید گله به‌دست آورید.

درک این واقعیت که دستگاه گوارش، گسترده‌ترین عضو سیستم ایمنی بدن جانوران است فرصت بزرگی به شما می‌دهد که با خوراندن افزودنی‌های سودمند، از سیستم ایمنی گله‌های خود پشتیبانی کنید.

این افزودنی‌های سودمند به‌وسیله بافت‌های لنفاوی وابسته به دستگاه گوارش دریافت می‌شوند، و کار اصلاح و تقویت سیستم ایمنی را آغاز می‌کنند که روی تندرستی کل بدن مرغ‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد.

واکسیناسیون، یکی از روش‌های کنترل بیماری‌های ویروسی گله‌های طیور است. برای نمونه، به گله‌ها برای پیشگیری از بیماری گامبورو، واکسن می‌زنند.

ویروس، سلول‌های سیستم ایمنی را نابود می‌کند و سبب سرکوب ایمنی می‌شود. پیامد تضعیف ایمنی، ضعف عملکرد گله و زیان مالی مرغداری است.

آزمودن هر کاری که بتواند تأثیر واکسن‌ها برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند گامبورو را افزایش دهد، به هزینه آن می‌ارزد.

بکاربردن برخی افزودنی‌ها می‌تواند تأثیر واکسن در ایجاد ایمنی را بالا ببرد. برای پی بردن به کارآیی یک افزودنی در مؤثرتر بودن واکسن گامبورو، می‌توان تیتر آنتی‌بادی خون (IgY) مرغ‌ها را در 18 روزگی، و پیش از واکسیناسیون و سپس در 35 روزگی اندازه‌گیری کرد.

اندازه‌گیری تیتر آنتی‌بادی خون در روز هیجدهم برای این اهمیت دارد که پی برده شود آیا از آنتی‌بادی مادری که می‌تواند با واکسن تداخل پیدا کند اثری در خون مرغ‌ها باقی مانده است که مرغ‌ها را نسبت به واکسن آسیب‌پذیر کند!

بیشتر بدانیم:
مدیریت سلامتی دستگاه گوارش از راه تغذیه در مرغ‌های تخمگذار
اثر پری‌بیوتیک‌ها بر سیستم ایمنی، عملکرد و شاخص‌های تولید طیور
بیماری بورس عفونی یا گامبورو (IBD)

اوج تمامیت دستگاه گوارش

دور نگه داشتن مهاجمین

تمامیت دستگاه گوارش، به معنای حفظ ساختمان مانع فیزیکی روده است که از یک لایه سلول‌های انتروسیت تشکیل‌دهنده «اپی_ تلیال» یا غشای بیرونی روده، تشکیل یافته است.

این مانع فیزیکی، می‌باید دو وظیفه کاملاً متفاوت را انجام دهد:

1- به مواد مغذی هضم شده اجازه دهد وارد بدن شوند (جذب).

-2 جلو ورود باکتری‌های بیماری‌زا و سموم درون روده، به درون بدن را بگیرد (دفع).

جلوگیری از ورود باکتری‌ها و سموم به درون بدن به‌وسیله مجموعه‌ی درهم تنیده‌ای از پروتئین‌ها که فاصله میان سلول‌های اپیتلیال (انتروسیت‌های روده‌ای) را پر می‌کنند، و گذرگاه‌های این تقاطع را محکم می‌بندند انجام می‌گیرد. نیازی نیست که بگوییم چرا این موانع باید کاملاً سالم بمانند.

یکی از موادی که همواره در محیط روده وجود دارد، اسید بوتیریک است. این اسید به طور طبیعی به وسیله میکروب‌های بومی دستگاه گوارش تولید می‌شود.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که اسید بوتیریک، پرشمار شدن، و به کمال رسیدن انتروسیت‌ها (سلول‌های دیواره روده) را تقویت می‌کند و به بلندی ویلی‌ها می‌افزاید که سبب افزایش سطح روده برای جذب مواد مغذی می‌شود.

اسید بوتیریک همچنین پاسخ پروتئین‌های مقاطع اتصال را در برابر محرک‌ها تقویت می‌کند و سبب استحکام موانع فیزیکی روده می‌شود.

آشکار است که جمعیت باکتریایی متنوع و متوازن، توان تولید اسید بوتیریک بالاتری دارد.

نتیجه‌گیری

کاستن از بیماری‌ها، و تقویت سلامتی گله، از راه پیشگیری، نیاز شما به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را در مرغداری کاهش می‌دهد، و این راهی است که مرغداری‌ها در آینده می‌باید درپیش بگیرند.

دستیابی به این هدف‌ها، حفظ کارآیی سیستم ایمنی، حفظ تمامیت دستگاه گوارش، و تقویت توازن و تنوع جمعیت میکروبی دستگاه گوارش، سود مالی مرغداری را تضمین می‌کند.

انتظار شما از مرغ‌هایی که دستگاه گوارش سالم دارند دستگاه گوارشی که به‌خوبی کار کند می‌تواند مواد غذایی را که به مرغ‌ها می‌خورانید به‌خوبی هضم و جذب کند، و کارآیی گله از سطح معمولی ژنتیکی مرغ‌ها را بالاتر ببرد.

چنین گله‌ای دچار بیماری و تلفات کمتری می‌شود؛ و هزینه درمانی کمتری خواهد داشت.

این استراتژی‌های پیشگیری‌کننده، روش قابل دوامی برای بازگشت سرمایه و رسیدن به سودآوری است.

منبع: نیکوتک

نوشته Valentine Van Hamme 

برگرفته از مجله مرغداری International Poultry Production