نیازهای غذایی ماهی آکواریومی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ غذا یکی از نیازهای اساسی و دستیابی به آن هدف اصلی همه‌ی موجودات زنده است. در یک زیستگاه طبیعی؛ درصورتی‌که غذا به میزان لازم وجود داشته باشد، ماهی ممکن است چندین بار در روز تغذیه کند، اما درصورت کمبود خوراک، این امکان هم وجود دارد که مجبور شود روزها بدون غذا سر کند.

در محیط زندگی محدود، مانند آکواریوم، ماهی‌ها فرصت کمی برای جستجوی غذا یا شکار دارند. بنابراین باید طیف وسیعی از غذاهای مناسب برای آنها فراهم کرده و خوراک‌دهی را به‌صورت منظم انجام داد.

اهمیت تغذیه ماهی

تغذیه مناسب ماهی مزایای بی‌شماری دارد و اگر شما فروشنده ماهی باشید با رعایت رژیم غذایی مناسب می‌توانید ماهی سالم‌تر و جذاب‌تری به مشتری ارائه دهید. در زیر به برخی از فواید خوراک‌دهی مناسب، اشاره شده است:

• رنگ ماهی را پررنگ‌تر و درخشان‌تر می‌کند، بخصوص رنگ‌های قرمز و زرد.

• به بهبود سلامت و قدرت ماهی کمک بسیار زیادی می‌کند تا انرژی بیشتری برای شنا داشته و در آکواریوم خودنمایی کند.

• شرایط بدنی ماهی را در حالت مناسب حفظ می‌کند تا ماهی چاق و سالم دیده شود.

• سیستم ایمنی ماهی را بهبود بخشیده و حفظ می‌کند.

نکته‌ای که برای فروشندگان ماهی بیشتر ازهمه اهمیت دارد این است که ماهی یاد می‌گیرد با نزدیک شدن افراد به آکواریوم به سطح آب آمده و مشتاقانه در آب شنا کنند.

غذای ماهی

غذای ماهی در انواع برندها، شکل‌ها، اندازه‌ها و فرم‌ها موجود است که برای سلایق متفاوت، غذاهای متنوعی وجود دارد.

به‌غیر از غذاهای معمولی که برای رژیم غذایی اصلی ماهی‌ها استفاده می‌شود، بسیاری محصولات تولید شده‌اند که گونه‌ی خاصی را هدف قرار می‌دهند. به‌طور مثال تکه‌های اسپیرولینا (spirulina: خزه‌های دریایی) برای ماهی‌های گیاه‌خوار سیکلید، و پلت‌های بزرگ شناور با مقادیر بالای پروتئین برای ماهیان گوشت‌خوار.

بیشتر بدانیم:
تغذیه نوزاد ماهی و غذاهای مناسب آنها
اصول نگهداری ماهی گلدفیش
هدف از جیره‌نویسی غذای آبزیان

نیازهای تغذیه‌ای ماهی

ماهی نیز مانند سایر مهره‌داران به پروتئین، کربوهیدرات، چربی یا لیپید، مواد معدنی و ویتامین‌ها نیاز دارد. برچسب روی تمام محصولات به شما نشان می‌دهد که چه مقدار ازین نیازها در محتوای بسته وجود دارد و به شما این امکان را می‌دهد که غذاهای مختلف را مقایسه کرده و موردی را که برای ماهی شما مناسب‌تر است، انتخاب کنید.

در زیر به ذکر فواید هریک ازین عناصر می‌پردازیم:

پروتئین‌ها

پروتئین برای رشد و نمو بافت عضلانی و سلول‌های بدن ماهی حائز اهمیت است. غذاهای پروتئینی معمولاً از پودر ماهی، میگو یا خرچنگ و یا از پروتئین‌های گیاهی ساخته می‌شوند.

کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها منابع ثانویه انرژی هستند که به ماهی‌ها اجازه می‌دهند از پروتئین‌ها برای رشد استفاده کنند. کربوهیدرات را می‌توان از ترکیباتی چون قند، نشاسته، صمغ و سلولزها تهیه کرد.

چربی یا لیپید

اسیدهای چرب منبع اصلی انرژی ماهی بوده و به فعالیت بدن به‌ویژه ماهیچه‌های قلب و اسکلت ماهی کمک می‌کنند. همچنین برای جذب ویتامین‌هایی چون E ،D ،A و K لازم است چراکه این ویتامین‌ها محلول در چربی بوده و با کمک اسیدهای چرب جذب بدن می‌شوند. خوراک‌های چربی از روغن ماهی یا روغن‌های گیاهی تهیه می‌گردند.

ویتامین‌ها

ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که مقدار بسیار کمی از آنها موردنیاز است اما برای فرآیندهای متابولیکی ضروری ماهی بسیار اهمیت دارند.

اشکالی ندارد اگر ماهی ویتامین‌های B و C را بیش‌ازحد نیاز مصرف کند، چراکه اضافه آن به‌راحتی از بدن دفع می‌شود. اما باید توجه داشت که مصرف بیش‌از اندازه‌ی ویتامین‌های محلول در چربی مانند A و E سلامت ماهی را به‌خطر می‌اندازد.

کمبود ویتامین، مخصوصاً ویتامین‌های گروه C و B می‌تواند منجر به بیماری و حتی مرگ ماهی شود.

مواد معدنی

مواد معدنی خوراک ماهی، عناصر شیمیایی آلی هستند که برای متابولیسم موجودات بسیار مهم می‌باشند. مواد معدنی می‌توانند به دو گروه تقسیم شوند:

- عناصر معدنی پرنیاز: عناصر معدنی مانند الکترولیت‌ها که بسیاری از فرآیندهای بیوشیمیایی را پشتیبانی می‌کنند.

- عناصر جزئی: عناصر شیمیایی هستند که برای رشد، تکامل و فیزیولوژی مناسب موجودات زنده در مقادیر بسیار کمی موردنیاز هستند.

مقدار مناسب غذا برای ماهی

عوامل مختلف زیادی، دلیل ایجاد بیماری‌های تغذیه‌ای در ماهی هستند. موارد زیر ازجمله این عوامل می‌باشند؛ توصیه می‌شود از خوراک‌های با کیفیت بالا و ترکیب غذاهای مختلف مصرف شود تا اطمینان یابید تمام مواد مغذی موردنیاز ماهی تامین شده است.

غذادهی بیش‌ازحد

خوراک ماهی‌هایی که بیش‌ازحد تغذیه می‌شوند، به‌صورت چربی در داخل کبد و کلیه ذخیره شده و بر عملکرد این اندام‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

همچنین ممکن است چربی در سراسر حفره شکمی رسوب کند.

گرسنگی دادن

ماهی برای حفظ سلامت نیاز به جیره‌ی غذایی مناسب دارد. بدون داشتن غذای کافی، سیستم ایمنی آنها بسیار ضعیف شده و زمینه برای بروز بیماری‌ها فراهم می‌شود.

مصرف زیاد چربی‌های اشباع‌شده

مصرف غذاهایی با چربی اشباع‌شده بالا یا بسیار غنی از پروتئین یا لیپید، باعث چرب شدن کلیه و کبد و ازبین رفتن آنها خواهد شد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

کمبود ویتامین و مواد معدنی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های بسیاری (چون بیماری سوراخ در سر Hole in the Head) گردد.

مواد غذایی فاسد

آب شدن غذاهای یخ‌زده و دوباره فریز کردن آنها، باعث فاسد شدن مواد خواهد شد.

منبع: aquariumindustries

ترجمه: مهسا احمدزاده