گوسفند نژاد هبریدان

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گوسفند نژاد هبریدین (Hebridean Sheep) بومی جزایر سواحل غربی اسکاتلند می‌باشد. این نژاد کوچک شبیه به دیگر گوسفندان دم‌کوتاه اروپای شمالی است.

پیش‌تر با عنوان گوسفندان سنت کیلدا St Kilda sheep (مجمع‌الجزایری در اسکاتلند) شناخته می‌شدند و امروزه جزو گوسفندان نادر و نایاب محسوب می‌شوند.

در گذشته پرورش این نژاد گوسفند در اسکاتلند بسیار رواج داشته اما اکنون بلک‌فیس‌ها (Blackface) جانشین آنها شده‌اند.

درحال حاضر جمعیت اصلی این نژاد در مناطقی یافت می‌شود که پشم سیاه، چشمان کهربایی و شاخ‌های متعدد آنها موردتوجه نگهدارندگانشان است.

گوسفند هبریدان با بدنی کوچک، کوتاه و رنگ‌های متنوع تا عصر آهن در انگلستان نگهداری می‌شد. در قرن نوزدهم تنها تعدادی از آنها در جزایر اسکاتلند زنده ماندند که با عنوان دون‌فیس‌های اسکاتلندی (Scottish Dunface) شناخته می‌شدند. گوسفندان هبریدین به‌عنوان حیوانات زینتی در انگلستان و اسکاتلند نگهداری می‌شده‌اند. در سال 1973 تشخیص داده شد که درحال انقراض بوده و نیاز به محافظت دارند و امروزه بعنوان گونه‌ای نادر شناخته می‌شوند.

میش و بره گوسفند هبریدان

خصوصیات ظاهری گوسفند هبریدان

گوسفندان هبریدین ابعادی کوچک‌تر از معمول داشته و دارای صورتی توپر و پاهایی قوی و سیاه‌رنگ هستند. معمولاً پشم این نژاد به رنگ مشکی بوده که با افزایش سن به خاکستری تغییر رنگ می‌دهد.

قوچ و میش هردو شاخ‌دار بوده و معمولاً 2 یا 4 شاخ دارند. گوسفندان هبریدان 4 شاخی متداول‌تر هستند و معمولاً صورت و پاهای آنها پشم ندارد.

همانطور که گفته شد گوسفندان هبریدین نسبت به سایر نژادها، جثه کوچکتری داشته و متوسط وزن قوچ‌های بالغ بین 50 – 60 کیلوگرم و میش‌ها حدود 40 کیلوگرم است.

مصارف: این نژاد معمولاً بعنوان یک حیوان زینتی نگهداری می‌شود، همچنین برای مدیریت پوشش گیاهی نیز مناسب هستند.

خصوصیات ظاهری گوسفند هبریدان

مشخصات گوسفند هبریدین

بااینکه گوسفندان هبریدان کوچک‌جثه هستند اما بسیار سرسخت و مقاوم می‌باشند. در اکثر اقلیم‌ها عملکرد خوبی داشته و نسبت به دیگر نژادهای گوسفند تمایل بیشتری به چریدن دارند. همین خصوصیت آنها باعث شده تا در پروژه‌های اکولوژیکی، که در آنها به کنترل و حذف علف‌های هرز می‌پردازند، بسیار مفید واقع شوند.

طبق گزارشات، بافت ماهیچه و چربی بدن گوسفندان هبریدین نسبت به سایر نژادها از کلسترول بیشتری برخوردار است.

پشم گوسفند هبریدان بین 1.5 تا 2.25 کیلوگرم بوده و طول آن بین 5 تا 15 سانتی‌متر است.

مشخصات گوسفند هبریدان

نام نژاد گوسفند هبریدین Hebridean
هدف پرورش مدیریت پوشش گیاهی
نکات ویژه حیواناتی مقاوم و پرجنی‌وجوش،
قابلیت سازگاری با اغلب اقلیم‌ها را دارند،
به‌خوبی می‌چرند و در پروژه‌های زیست‌محیطی
جهت کنترل و حذف علف‌های هرز بسیار مفید هستند.
پشم بسیار خوبی دارند.
ابعاد کوچک
وزن متوسط وزن قوچ بالغ 50 تا 60 کیلوگرم
و متوسط وزن میش بالغ 40 کیلوگرم
شاخ دارند
سازگاری اقلیمی تقریباً همه اقلیم‌ها
رنگ سیاه یا خاکستری
گستردگی متداول
منشا اسکاتلند

گوسفند هبریدان

منبع: roysfarm
ترجمه: مهسا احمدزاده