ماهی بلک گوست

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی بلک گوست (Black Ghost)، که به نام‌های روح‌ماهی یا روح سیاه نیز شناخته می‌شود، ماهی‌ای است بسیار وابسته به طبیعت که جز تنها در یک مورد، هرگز در آکواریوم تکثیر نشده است و همیشه از طبیعت صید شده و وارد وارد بازار ماهیان زینتی می‌شود.

خصوصیات روح ماهی

این نوع ماهی در رودخانه آمازون و شاخه‌های منتهی به آن، همچنین در رودخانه‌های پاراگوئه یافت می‌شود. افراد محلی و بومی مناطق زندگی این ماهی معتقدند که روح مردگان آنها در بدن این ماهی زندگی می‌کند، از همین‌رو نام روح سیاه را بر آن نهادند. 

بلک گوست جزو دسته ماهیان نایف است. بطورکلی آب کهنه برای زندگی این ماهی مناسب‌تر است. اگر آب آکواریوم به‌طور منظم عوض شده و از غذا دادن بیش‌ازحد به آنها خودداری شود، می‌توانند به‌وبی رشد کرده و زندگی سالم و شادی داشته باشند.

روح‌ماهی

ماهیان روح سیاه رفتارهای عجیب و جالبی دارند که مخاطبان زیادی را به‌خود جلب می‌کنند. در ادامه به ذکر برخی از یان رفتارهای جالب‌توجه آنها می‌پردازیم.

یکی از عادت‌های جالب این ماهیان شنا کردن موج‌وار، وارونه شنا کردن و عقب‌عقب حرکت کردنشان می‌باشد. بلک گوست ماهی‌ها به همان اندازه که در حرکت به جلو مهارت دارند به‌راحتی به عقب نیز شنا می‌کنند. علاوه بر این خیلی زود یاد می‌گیرند که از دست افراد غذا بخورند و این مسائل باعث محبوبیت آنها شده است.

ماهی روح سیاه

ماهیان روح سیاه حدود ۵۰-۴۰ سانتی‌متر رشد کنند. ولی رشد متوسط آنها حدود ۳۰ سانتی‌متر است، گرچه ممکن است یکی از دلایل رشد کم‌تر، نگهداری از آنها در آکواریوم‌های کوچک باشد. این ماهی را می‌توان در سه رنگ مختلف یافت.

یکی از نکات مهم نگهداری بلک‌گوست‌ها که معمولاً موردتوجه واقع نمی‌شود اینست که نباید دو روح‌ماهی سیاه را باهم در یک آکواریوم نگهداری کرد، چراکه باهم می‌جنگند و با کوچک‌تر شدن تانک نگهداری شرایط آنها وخیم‌تر نیز می‌شود.

همچنین باید توجه داشته باشید که در آکواریوم روح‌ماهی‌ها حتماً باید مکانی برای مخفی شدن وجود داشته باشد، می‌توانید از صخره‌ها و دکورهای سرامیکی برای این‌منظور، استفاده کنید. علاوه براین استفاده تعداد مناسبی از گیاهان آبزی در آکواریوم، می‌توانند بطور طبیعی، آشیانه امن و مناسبی را برای این ماهی به‌وجود آورد.
روح‌ماهی آلبینو

اگر مکانی امن و مخفی در آکواریوم وجود نداشته باشد، ماهی خودش به گوشه‌های بخاری، فیلتر و… نزدیک می‌کند. البته با کمک یک ترفند نیز می‌توانید به ماهی حس امنیت دهید، برای این منظور تکه‌ای از سفال پشت‌بامی ساختمان را به شیشه روبروی آکواریوم تکیه دهید (علاوه بر سفال می‌توانید از تکه سنگ صافی نیز استفاده کنید) خواهید دید که ماهی دائماً سعی می‌کند که خود را در آنجا پنهان کند. بدین ترتیب به‌راحتی می‌توانید در بیشتر مواقع، ماهی زیبای خود را در جلو یا مرکز آکواریوم تماشا کنید .

خوراک روح ماهی

خوراک روح ماهی سیاه متشکل از غذاهای زنده کوچک می‌باشد که می‌توان با غذاهای یخ‌زده و یا حاضری دیگر از آنها پذیرایی کرد.

بیماری‌های متداول این ماهی انگل‌ها و ایک (سفیدک) هستند.

بلک گوست نور ملایم را ترجیح می‌دهد، بنابراین سعی کنید جهت پوشش روی تانک از سنگ‌های روشن استفاده کرده تا روح ماهی به‌خوبی به‌چشم آمده و در تانک گم و ناپدید نشود. دمای قابل تحمل این ماهی بین ۲۸-۲۲ درجه می‌باشد.

نگهداری ماهی بلک گوست

منبع: mahieman