تاثیر سیستم های مختلف نگهداری مرغ تخمگذار بر سلامت و کیفیت میکروبیولوژی تخم مرغ

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گذر از قفس‌های سنتی مرغ تخمگذار به قفس‌های مدرن و ارتقا یافته (Enriched cages) یا سیستم‌های فاقد قفس، ممکن است سلامت و کیفیت تخم‌مرغ یا هر دوی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

در سیستم‌های جدید ممکن است در مقایسه با قفس‌های سنتی، سلامت تخم‌مرغ‌ها ازنظر میکروبیولوژیکی (به‌واسطه آلودگی محتویات داخلی تخم‌مرغ با سالمونلا انتریکا سروار انتریدیتیدیس یا عوامل بیماری‌زای دیگر) و یاشیمیایی (به علت آلودگی محتویات داخلی با دیوکسین‌ها، حشره کش‌ها و یا فلزات سنگین) تحت تأثیر قرار گیرد.

کیفیت تخم‌مرغ ممکن است به‌واسطه تغییر در سلامت پوسته، زرده و یا آلبومین و کارکرد، ترکیب و ارزش تغذیه‌ای هریک از این اجزا، دستخوش دگرگونی شود، فصل، نژاد مرغ، سن گله و وضعیت واکسیناسیون مرغ‌ها علیه بیماری‌های مختلف نیز اثرات متقابل متعددی بر کیفیت و سلامت تخم‌مرغ داشته و می‌بایست مورد توجه قرار گیرند.

تلاش برای درک این اثرات پیچیده، قبل از اقدام برای تغییر سالن‌های قفس سنتی به سالن‌های مدرن، اقدامی بجا و منطقی خواهد بود.

مقدمه

علی‌رغم بیانیه اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۹ میلادی مبنی بر منع استفاده از سیستم سنتی قفس برای مرغ‌های تخم گذار و سرمایه‌گذاری برای تحقیقات در رابطه با انواع مختلف سالن‌های مرغداری و اثرات آنها بر سلامت و کیفیت تخم‌مرغ تنها چند سالی است که در اتحادیه اروپا آغاز شده (پروژه سالن ایمن Safehouse Project ۲۰۱۰) و مطالعات در این زمینه کماکان ادامه دارد.

در ایالات متحده نیز همانند اتحادیه ارویان اطلاعات اندکی در رابطه با سیستم‌های مدرن نگهداری مرغ تخم‌گذار و اثرات آنها بر سلامت و کیفیت تخم‌مرغ‌های تولیدی وجود دارد.

در مقاله حاضر، به شرح چگونگی تأثیر انواع مختلف سیستم‌های نگهداری مرغ‌های تخمگذار بر سلامت و کیفیت تخم‌مرغ‌های تولیدی و نیز سازوکار اثر تغییر و تحولات در مؤلفه‌های مختلف هریک از این سیستم‌ها بر سلامت تخم‌مرغ خواهیم پرداخت.

در رابطه با مصرف تخم‌مرغ دو نگرانی عمده بین عموم مصرف‌کنندگان وجود دارد: سلامت میکروبیولوژیکی و آلودگی شیمیایی، سلامت میکروبیولوژیکی تخم‌مرغ‌ها و فرآورده‌های حاصل از تخم‌مرغ کماکان یکی از مشکلات برجسته این صنعت محسوب می‌شود، اگرچه از اهمیت آلایش شیمیایی نیز نباید به‌راحتی گذشت.

بخش‌های مقاله:
میکروبیولوژی
شناسایی و تشخیص سالمونلا در گله
عوامل مؤثر بر شیوع سالمونلا
پیشگیری از سالمونلا

منبع: دنیای کشت و صنعت

برگرفته از:P. S. Holt, R. H. Davies, J. Dewulf, R. K. Gast, J. K. Huwe, D. R. Jones, D. Waltman, and K. R. Willian. Emerging  Issues: Social Sustainability of Egg Production Symposium. Poultry Science.