6 حساسیت غذایی رایج در گربه ها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آیا تابحال با عطسه‌های مکرر و شدید گربه خود که چندین بار در روز تکرار می‌شوند، مواجه شده‌اید؟ آیا زیاد خودش می‌خاراند، یا پنجه‌هایش را می‌جود یا خس‌خس می‌کند؟ اگر جواب شما به این سوالات مثبت است می‌توان گفت که گربه‌تان به حساست غذایی دچار شده است.

گربه‌ها مانند انسان‌ها زمینه بالایی برای ابتلا به انواع حساسیت‌ها را دارند. حساست‌های محیطی مانند گرد و غبار، نسبت به حساسیت‌های غذایی بیشتر رخ می‌دهند.

فقط 10-15 درصد از واکسن‌های آلرژیک گربه ناشی از غذاهاست. اما برخلاف حساسیت‌های فصلی و محیطی، تشخیص و درمان حساسیت غذایی بسیار مشکل‌تر است زیرا هیچ تست تشخیصی سریع و دقیقی وجود ندارد.

شما به‌عنوان صاحب گربه باید متوجه خوردو خوراک و تغییر رفتار او بوده تا بتوانید به تشخیص پزشک کمک کنید. همچنین شناخت علائم حساسیت‌های غذایی و تشخیص اینکه چقدر می‌توانند خطرناک باشند، برای شما لازم و ضروری است.

نشانه‌های حساسیت غذایی در گربه

• عطسه، سرفه و خس‌خس کردن

• خراشیدن بیشتر

• آبریزش چشم و بینی

• خارش گوش

• استفراغ

• اسهال

• خروپف ناشی از التهاب گلو

• جویدن پنجه‌ها

• پنجه‌های متورم

• موهایی پفی و کزدار، زمخت و شکننده

پس از اینکه متوجه چنین تغییراتی در گربه‌تان شدید مواردی که احتمال می‌دهید حیوان به آن حساسیت داشته باشد را حدف کرده و با دامپزشک مشورت کنید. به احتمال زیاد دامپزشک ابتدا عوامل محیطی را مدنظر قرار داده و سپس به تعیین رژیم غذایی مشخص اقدام می‌کند تا متوجه شود منشأ حساسیت حیوان چیست.

چطور گربه‌ها دچار حساسیت غذایی می‌شوند؟

این حساسیت، زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن، برخی از پروتئین‌های خوراک را بجای دشمن مهاجم اشتباه گرفته و به آن حمله می‌کند. گوشت‌هایی نظیر ماهی، گوشت گاو یا لبنیات پروتئین‌های متداول در غذای گربه هستند.

بیشتر غذاهای گربه درصدی پروتئین حاصل از غلات و سبزیجات را نیز شامل می‌شوند که هرکدام می‌توانند ایجاد حساسیت کنند. چندین حساسیت غذایی دیگر نیز وجود دارد که گربه به آنها واکنش نشان می‌دهد.

بیشتر بدانیم:
آلرژی‌های غذایی در گربه
غذاهای خطرناک برای گربه
استفراغ گربه

رنگ‌های مصنوعی

برخی از مارک‌های ارزان‌قیمت غذای گربه، برای جذابیت بیشتر، رنگ‌هایی مصنوعی به محصولاتشان اضافه می‌کنند، که می‌تواند برای گربه آلرژی‌زا باشد.

فرآورده‌های ذرت

آرد ذرت به‌عنوان یک پرکننده در غذاهای گربه استفاده می‌شود که متاسفانه بسیاری از گربه‌ها به آن حساسیت دارند. بیشتر اوقات واکنش آلرژیک به ذرت به‌صورت خارش و پوسته‌پوسته شدن بدن نمود پیدا می‌کند.

محصولات لبنی

برخلاف باور عموم، بیشتر گربه‌ها آنزیم‌های لاکتاز کافی برای هضم مناسب محصولات لبنی حاوی لاکتوز را ندارند. علائم اغلب شامل اسهال و استفراغ است.

ضایعات گوشت

ضایعات فرآورده‌های گوشتی نیز به‌عنوان پرکننده در برخی از خوراک گربه استفاده می‌شوند. معمولاً بخش‌های اضافی شامل بافت‌های زائد و چربی‌هایی از گوشت مرغ، گاو و حیوانات دیگر است که توسط انسان خورده نمی‌شود. این فرآورده‌ها کیفیت پایینی داشته و ممکن است حاوی پروتئین‌هایی باشند که حیوان به آن عادت ندارد.

مواد نگهدارنده

مواد نگهدارنده‌ای چون BHA و BHT نیز گاهی اوقات می‌توانند با واکنش‌های آلرژیک مرتبط باشند.

غذاهای دریایی

دوستان بازیگوش شما علاقه زیادی به تن ماهی دارند اما حساسیت به غذاهای دریایی در گربه‌ها بسیار متداول است.


سعی کنید همیشه بهترین برند غذای گربه را خریداری نموده و درمورد غذاهای مضر و مفید برای گربه تحقیق کرده و آگاهی کافی را داشته باشید. دامپزشک می‌تواند به شیوه آزمون و خطا نوع حساسیت گربه را شناسایی کند تا به‌راحتی بتوانید از بروز آن جلوگیری کنید.


منبع: avodermnatural

ترجمه: مهسا احمدزاده