بوقلمون خال چشمی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بوقلمون‌های اوسلت یا خال چشمی، شبیه به بوقلمون‌های آمریکای شمالی هستند، اما رنگ‌آمیزی متنوع و تندتر، همچنین وزن کمتری دارند. برخلاف بوقلمون‌های آمریکای شمالی پرهای سینه پرنده نر و ماده تفاوتی باهم نداشته و نمی‌توان از آن برای تعیین جنسیت استفاده کرد. پرهای بدن بوقلمون‌های نر و ماده خال‌چشمی طیفی از رنگ‌های زیبایی از سبز تا برنز است، با این تفاوت که پرهای نر کمی روشن‌تر از ماده است.

ظاهر بوقلمون اوسلت

متوسط وزن بوقلمون نر بیشتر از 4.5 کیلوگرم و طول بدن به 90 سانتی‌متر می‌رسد. ماده‌ها با حدود 2.5 کیلوگرم، وزن کمتری داشته که در فصول تولیدمثل افزایش می‌یابد. هردو جنس دم‌هایی به رنگ خاکستری مایل به آبی دارند، که خال‌هایی به شکل چشم بر انتهای آن و پس از آن لکه‌ای طلایی دیده می‌شود. چنین ظاهری است که نام این پرنده را به خال چشمی معروف کرده است چراکه oculus در لاتین به معنای چشم است. 

این نژاد بوقلمون دارای سری به رنگ آبی با زگیل‌هایی به‌رنگ نارنجی تا قرمز است که در نرها مشخص‌تر هستند. بالای سر نیز تاجی گوشتی و آبی رنگ قرار دارد، همچنین حلقه‌ای قرمز رنگ دور چشم‌ها دارند که در فصول تولیدمثل در اطراف چشم نرها بیشتر نمایان است.

زیستگاه بوقلمون اوسلت یا خال‌چشمی

زیستگاه بوقلمون اوسلت یا خال‌چشمی

بوقلمون‌های خال‌چشمی متعلق به جزیره یوکاتان (Yucatan) مکزیک، گواتمالا و بلیز (Belize) هستند، که منطقه‌ای حدود 80.000 کیلومتر را تشکیل می‌دهد. پرنده‌های این نژاد اغلب در جنگل‌های برگ‌ریز استوایی، دشت‌های همیشه‌سبز و مزارع متروکه یافت می‌شوند.

بوقلمون اوسلت

خوراک

بوقلمون‌های اوسلت مایلند که در گروه‌های کوچک کنارهم زندگی کنند و رژیم غذایی آنها معمولاً شامل دانه‌ها، انواع توت‌ها، حشرات و برگ‌هاست.

تهدیدها

بزرگترین و جدی‌ترین تهدیدی که زندگی این پرندگان را برهم می‌زند؛ قطع و سوزاندن درختان در مقیاس وسیع باهدف فراهم نمودن چوب در آمریکای مرکزی می‌باشد.

بوقلمون اوسلت

منبع: rainforest-alliance

ترجمه: مهسا احمدزاده