گوجه‌فرنگی در سالاد میوه

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شاید با خواندن تیتر مقالهای که ترجمه آن را تقدیم می‌کنیم از خودتان بپرسید که این موضوع چه ارتباطی با کار مرغداری دارد، اما حتی در ‏مرغداری‌های کنونی خودمان به مدیرانی برخورده‌ایم که با دیدن یک وسیله یا دستگاه، و یا شنیدن یا خواندن درباره یک فرآورده تازه، ‏بی‌درنگ وسوسه می‌شوند و بدون ارزیابی درست از صرفه اقتصادی بکار گرفتن آن ابزار  یا دستگاه، و یا مصرف آن فرآورده، دست به کار ‏استفاده از آن چیز تازه می‌شوند. هرچند که زیان اقتصادی آن را بعدها می‌بینند‎.‎

پنج گام اساسی برای پرهیز از این «احساس ازدست دادن فرصت» را در این مقاله ملاحظه می‌فرمایید‎.‎

آیا بهترین کار همیشه این است که هر وسیله یا دانش تازه‌ای را که به بازار می‌آید، آزمایش کنیم؟

همیشه این نکات را رعایت کنید:

- اطلاعات خوب داشته باشید.

- همه اطلاعات را باور نکنید.

- از نزدیک که نگاه کنید همه‌چیز را درشت‌تر می‌بینید.

- چیزهای نو را بیش از اندازه ارزش ندهید.

- نقطه‌ها را بزرگ نکنید.

زمانی این نکته را شنیدم که: «دانش این است که بدانی گوجه‌فرنگی یک میوه است، و عقل این که بدانی، در سالاد میوه نباید گوجه‌ فرنگی بریزی». 

من خوشحالم که آنان که برای من سالاد میوه درست می‌کردند، آن اندازه عقل داشتند که گوجه‌فرنگی را در سالاد میوده نریزند.

در شرایط کنونی صنعت مرغداری که در زمینه بهای فروش گوشت مرغ و تخم‌مرغ با مشکلاتی روبرو هستیم وسوسه‌ای وجود دارد که باید هر اطلاعاتی را که به دستمان می‌رسد بکار ببندیم، و یا باید از هر وسیله و دستگاهی که به بازار می‌آید استفاده کنیم. درحقیقت، ما این تغییرات را صرفاً به خاطر «تغییر دادن» انجام می‌دهیم که ما را از تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه دور می‌کنند.

این ضرب‌المثل که «بچه را با آب وان دور نریز» به راستی در صنعت  مرغداری امروز مصداق پیدا می‌کند. این گفته قدیمی به این معنی است که باید از این اشتباه پرهیز کنیم که وقتی می‌کوشیم ازدست یک چیز بد رها شویم، یک چیز خوب را ازدست ندهیم. همه ما با شرایطی که دوست نداریم روبرو بوده‌ایم، اما باید آن اندازه دانا باشیم که به خاطر رهایی از این شرایط بد، چیزهای خوبی که داریم را فدا نکنیم.

بیشتر بدانیم:
15 نکته اساسی برای دستیابی به توان تولید در مرغداری‌های مدرن
چه چیزهایی از شما یک مرغدار موفق می‌سازد؟
در کارمندانتان بدون هزینه کردن، انگیزه ایجاد کنید

تصمیم‌گیری هوشمندانه

در کتابی با عنوان «اصول» آقای Ray Dalio که مدیر یک شرکت  سرمایه‌گذاری بیلیون دلاری است، روشی را که برای تصمیم‌گیری هوشمندانه و سرمایه‌گذاری عاقلانه منابعی که سرمایه‌گذاران اعتماد کرده و در دسترس او قرار داده‌اند به‌کار می‌برد، بازگو کرده‌است.

او اشاره می‌کند که تصمیم‌گیری هوشمندانه، از کیفیت جمع‌بندی اطلاعاتی که در دست دارید، پدید می‌آید. او ادامه می‌دهد که «جمع‌بندی» به منزله روندی است که شما اطلاعات بسیار زیادی را به یک تصویر دقیق تبدیل می‌کنید. گردآوری اطلاعات قابل استفاده، و تنظیم آنها برای یک مطالعه دقیق در شرایطی که شما قرار دارید کلید تصمیم‌گیری عاقلانه شما است. اما، چگونه این کار را انجام می‌دهیم.

تصمیماتی که آقای Dalio، برای سرمایه‌گذاری مشتریانش می‌گیرد شامل مبالغ بزرگ میلیون دلاری است که از سرمایه‌گذاری برای یک مرغداری هم بیشتر است، پس می‌باید روند تصمیم‌گیری خود را جدی بگیرد.

1- گام نخست این است که مطمئن شود اطلاعاتی که برای تصمیم‌گیری، از آنها استفاده می‌کند اطلاعات خوبی باشند. آیا به اطلاعاتی که داریم اطمینان داریم؟ آیا این اطلاعات، راست هستند؟

اگر این اطلاعات، اطلاعات خود ما هستند و از «سازمان بهبود گله» یا منابع داخلی خود ما می‌آیند سطح اطمینان ما از این اطلاعات بسیار بیشتر از اطلاعاتی است که به وسیله منبع سومی تهیه شده است که ما آن را نمی‌شناسیم.

2- اندرز بعدی Dalio این است که هر چیزی را که می‌شنوی باور نکن.

این اندرز، به‌ویژه در صنعت مرغداری کنونی، بسیار واقعیت دارد.

وقتی که احساس می‌کنیم که می‌باید یک کاری انجام دهیم در تله داستانی می‌افتیم که مرغدار همسایه به ما می‌گوید، و یا سخنان فروشنده‌ای را دنبال می‌کنیم بدون اینکه ادعاهای اورا بررسی کرده باشیم. این است که پس از چندی به آنجا می‌رسیم که آنچه شنیده‌ایم کاملاً با واقعیت متفاوت است. پژوهش سخت برای یافتن منابع مناسب می‌تواند در تصمیم‌گیری عاقلانه ما بسیار کمک کند.

3- سومین اندرز آقای Dalio این است که وقتی به چیزی از نزدیک نگاه می‌کنیم، به نظر ما بزرگ‌تر می‌نماید، و اهمیت بسیار زیادتری برای آن قائل می‌شویم، بیش از آنچه که ارزش آن را داشته باشد.

باید ببینیم که آیا اگر ما هیچ کاری انجام ندهیم یک هفته بعد اوضاع از این هم وخیم‌تر خواهد شد؟ یک سال پس از این، پرهزینه‌تر خواهد بود، و یا 5 سال پس از این چطور؟

آنگاه ارزش خواهد داشت که به انجام تغییرات و بکار بستن پیشنهادات تازه توجه بیشتری کنیم.

اما اگر بتوانیم چالشی را که با آن روبرو هستیم، یک هفته، یک ماه یا یک سال کنار بگذاریم و هیچ کاری برای حل آن انجام ندهیم، برایمان دردسر ساز نخواهد شد، بهتر است که هیچ کاری برای آن نکنیم.

بهترین راه برای اینکه اهمیت چالشی را که با آن روبرو هستیم برآورد کنیم این است که گام‌های 1 و 2 را برداریم و اطلاعات خوبی از اوضاع به‌دست آوریم و بهترین راهی را که اطلاعات به ما نشان می‌دهد دنبال کنیم.

4- چهارمین اندرزی که Dalio می‌دهد، اندرزی است که به همه ما  مربوط می‌شود، و این است که ما همیشه برای چیزهای تازه، ارزش بیشتری از چیزهای خوبی که داریم قائل می‌شویم.

تا یک اسباب بازی تازه براق را می‌بینیم، یا درباره شیوه جدید مدیریت می‌شنویم، احساس می‌کنیم که باید آن را آزمایش کنیم.

یک واژه مخفف در دایره دیجیتالی امروز FOMO است که مخفف Fear Of Missing Out (ترس از اینکه فرصتی را ازدست بدهیم) می‌باشد. همه ما، ذاتاً از اینکه فرصت بزرگ بعدی را ازدست بدهیم نگران هستیم، و این وسوسه در ما وجود دارد که هرچه زودتر یک کاری برای ازدست ندادن فرصت انجام دهیم، بدون اینکه بدانیم آیا کار عاقلانه‌ای است یا نه.

گذاشتن فرصت بیشتری برای اطمینان از اینکه تصمیم ما بر پایه درستی قرار دارد تا به خاطر تازه بودن آن، در بیشتر وقت‌ها سودمند است.

5- آخرین اندرز این است که «نقطه‌ها» را زیادی بزرگ نکنید Dalio هریک از این اطلاعات تازه را «نقطه اطلاعاتی» می‌نامد و هشدار می‌دهد که ارزش هر نقطه اطلاعاتی را با احتیاط برآورد کنید، و آنگاه سیستمی پیدا کنید که در طول زمان این نقطه‌های اطلاعاتی را ردیابی کند. هشدار این است که اطلاعاتی را که به شما می‌رسد، تنها به‌خاطر رایج شدن آنها، بیش از اندازه ارزش ندهید.

من این اشتباه را کرده‌ام که برای برخی از اطلاعات، ارزش بیش از اندازه قائل شدم تنها به این سبب که دیدم دارند مطرح می‌شوند. بیشتر وقت‌ها، هنگامی که این اطلاعات مطرح می‌شوند، ما می‌خواهیم به ریشه آنها برسیم بدون اینکه وقت و کوششی بکار ببریم و آگاه شویم که آیا انجام این کار به سود اقتصادی مرغداریمان خواهد بود یا نه.

به سود ما خواهد بود و عاقلانه‌تر که نخست نتیجه‌ای که از انجام کار تازه به دست می‌آید را شناسایی کنیم و ویژگی آن را که اثر بیشتری بر کار مرغداری ما خواهد گذاشت بشناسیم و آنگاه تصمیم عاقلانه‌ای بگیریم.

دردست داشتن اطلاعات بسیار، به ما کمک می‌کند که پیش از تصمیم‌گیری، درباره موضوع تصمیم‌گیری اطلاعات کاملی به دست بیاوریم.

نوشته Kirk Sattazhn کارشناس بازاریابی، در منطقه آتلانتیک میانه (آمریکا)

مجله Hoard’s Dairyman ـ ژانویه 2020 

منبع: نیکوتک