چه چیزهایی از شما یک مرغدار موفق می‌سازد؟

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آقای Tyson loewen هر روز 5 بامداد از خواب برمی‌ خیزد و به سوی 4 سالن بزرگ مرغداری‌اش در Cuntersville آلاباما می‌رود.

برای 5 ساعت پس از آن، وضع گله 180هزارتایی‌اش را بررسی می‌کند. به دنبال نشانه‌های بیماری احتمالی می‌گردد، کیفیت هوا و بستر را می‌سنجد، به سیستم آب‌رسانی رسیدگی می‌کند، و مرغ‌های تلف شده را جمع‌آوری و از سالن‌ها بیرون می‌برد.

او، در طول روز باز هم به سالن‌ها سر می‌زند، به وضع آسایش مرغ‌ها سرکشی می‌کند، علف‌های هرز را برمی‌دارد و دنبال جوندگان می‌گردد. اگر در یکی از سالن‌ها حضور ندارد، سرگرم انجام دیگر کارهای مرغداری، مانند تحویل گرفتن مواد لازم برای مرغداری است.

روز کاری Tyson معمولاً ساعت 9 شب به پایان می‌رسد- 16 ساعت در روز، پس از زنگ ساعت که او را از خواب بیدار می‌کند- و پس از آخرین رسیدگی به وضع گله، به خانه برمی‌گردد.

این وضع به مدت 45 روز ادامه دارد، و 20 روز پس از آن را به آماده کردن سالن و برای جوجه‌ریزی بعدی می‌گذراند. او 6 دوره جوجه‌ریزی در هر سال دارد.

 Tyson یک کنتراکتور پرورش مرغ گوشتی، برای یک شرکت بزرگ است. او می‌گوید تلفات مرغ‌ها پیرامون 6% است و می‌کوشد آن را به 4% کاهش دهد. هر دور جوجه‌ریزی او 450هزار کیلو گوشت مرغ را برای بازار فراهم می‌کند.

بیشتر بدانیم:
اهمیت دسترسی فوری جوجه‌های یک روزه به آب و خوراک
نکات مهم فصلی در پرورش ماکیان
پاکیزگی؛ کلید موفقیت مرغداری‌ها

<

عوامل موفقیت یک مرغدار

کار یک مرغدار پرورش‌دهنده مرغ گوشتی، کاری دشوار است، 7 روز هفته کار؛ نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگی از سوی مرغدار دارد که در برخی موارد باید 1میلیون دلار برای این‌کار وام گرفت، اما هنگامی که کار را به خوبی انجام می‌دهید، کاری است که به پاداش مالی، شخصیتی، و حرفه‌ای می‌رسید.

پرفسور Tabler Tom استاد مرغداری دانشگاه ایالتی میسی‌سی‌پی می‌گوید: «در بالای فهرست عوامل موفقیت در مرغداری، این قرار دارد که شما باید خودتان را برای یک کار 24 ساعته در 7 روز هفته آماده کنید؛ مسئولیت آن را بپذیرید، و به انجام آن متعهد شوید.» و اضافه می‌کند که «من، هم تکنسین خدمات مرغداری، و هم مرغدار بوده‌ام و هر روز از 5 بامداد تا 10:30 شب در مرغداری به سر می‌بردم. اگر شما در ساعت 5 پس از ظهر به سالن‌ها رسیدگی کنید و تا ساعت 8 یا 9 بامداد روز بعد به آنجا برنگردید نمی‌توانید یک مرغدار خیلی موفق باشید. این آن چیزی است که مرغدارهای موفق، آن را فهمیده‌اند.»

«برای جوجه‌ها مهم نیست که تعطیلات کریسمس است، روز شکرگزاری، سالگرد ازدواج شما و یا تعطیلات آخر هفته است. آنها مراقبت هر روزه می‌خواهند، و شما باید خودت را برای مراقبت دایمی از آنها متعهد کنی. برخی از مردم برای پذیرش چنین تعهدی آمادگی ندارند، بنابراین برای چنین کاری ساخته نشده‌اند.»

از میان دیگر ویژگی‌ها، اینکه مرغداران موفق افرادی پرکار و سختکوش هستند، به جزئیات توجه می‌کنند، و عملاً مانند دربان پاکیزگی و بهداشت هستند، و این چیزی است که متخصصین مرغداری می‌گویند. نکات عمده‌ای که متخصصان مرغداری به آنها اشاره می‌کنند در زیر آمده است:

1- توجه به جزئیات

یک مرغدار خوب هنر نگاه کردن و تشخیص دارد، و مرغ‌ها این را می‌فهمند. سالن‌های مرغداری‌اش را می‌شناسد و می‌داند کدام سالن دردسرساز است. دستگاه‌ها را می‌شناسد و از کار آنها سردر می‌آورد. تنها به کنترل کامپیوتری اکتفا نمی‌کند، به دیدن مرغ‌ها می‌رود و آنها را نگاه می‌کند، و نشانه‌هایی را که نشانه‌های خوبی نیستند می‌بیند. زمان زیادی در سالن‌ها می‌گذراند و می‌کوشد مرغ‌هایش را بفهمد، سلامتی آنها و عواملی که به آنها استرس می‌دهند و به سلامتی آنها آسیب می‌زنند را تشخیص می‌دهد.

 Tyson می‌گوید «یک سطل 20 لیتری بهترین دوست شما است.»

«آن را با خودتان به سالن ببرید، برعکس روی زمین قرار دهید و روی آن بنشینید، نگاه کنید و یاد بگیرید که مرغ‌ها در دوره‌های مختلف زندگی کوتاه خود چه تفاوت رفتاری دارند. اگر هوای سالن زیاد گرم، یا زیاد سرد است، رفتارشان چگونه است؟، و آیا خوراک و آب در دسترشان هست؟ اگر شما به اندازه کافی آنها را نگاه کنید پی می‌برید که خوشحال هستند یا نه. مرغ‌ها به شما خواهند گفت که کجای کار خراب است. شما تنها باید بدانید که مرغ‌ها چگونه حرف میزنند.»

2- علاقه به یادگیری

یک مرغدار موفق علاقمند به یادگیری است. او بسیار مطالعه می‌کند و در سمینارها شرکت می‌نماید، به گردهمایی مرغداران می‌رود، از آنچه به تازگی در زمینه مرغداری مطرح می‌شود آگاه است. درباره تهدیدهایی که ممکن است درآمد مرغداری را به خطر اندازد با دیگران مشورت می‌کند.

آقای French، کارشناس مرغداری می‌گوید «مرغداران موفق، هنگامی که من به مرغداری‌شان می‌روم بالای سر من می‌ایستند، و می‌خواهند هرچه را می‌گویم به خوبی دریابند. بهترین مرغداران مطالب آموزشی را با علاقه می‌خوانند و از آخرین تکنولوژی‌ها آگاه هستند.»

3- به بایوسکیوریتی بچسبید!

مرغداران می‌دانند که رعایت نکردن «بایوسکیوریتی» حتی در یک زمینه، تفاوت میان موفقیت و شکست را پیش می‌آورد. برای همین است که مرغداران موفق، کارهای بایوسکیوریتی، از جمله کنترل کسانی را که به مرغداری رفت و آمد می‌کنند، به ویژه آنهایی که نزدیک سالن‌ها می‌روند را با جدیت اجرا می‌کنند.

 دکتر Dougherty Suzan مشاور مرغداری‌ها در آلاباما و نایب رئیس انجمن پاتولوژیست‌های آمریکا می‌گوید «یک مرغدار خوب واقعی می‌داند که چه کسانی و در چه زمانی به مرغداری‌اش می‌آیند و می‌روند.» وی می‌افزاید «من این را وقتی که به یک مرغداری برای مشاوره سر می‌زنم و مرغدار را درست بالای سر خودم می‌بینم، فهمیدم.»

بدون رعایت این پروتکل‌ها، بیماری‌هایی مانند آنفلانزای طیور، به آسانی به مرغداری منتقل می‌شوند»

4- دسترسی طیور به آب سالم

آب آشامیدنی سالم و پاکیزه یک منبع غذایی مهم برای سلامتی مرغ‌ها است.

مرغ‌ها دو برابر خوراکی که می‌خورند آب می‌نوشند. آب را می‌باید همواره زیر نظر قرار داد و مقدار مواد معدنی و pH آن را اندازه گرفت. سطح pH آب می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش آنها آسیب بزند.

5- پایبندی به کیفیت هوای مرغداری

در سالن مرغداری، سطح بالای آمونیاک، و رطوبت هوا دو مانع بزرگ کیفیت هوای خوب هستند. سطح بالای آمونیاک، مرغ‌ها را در برابر بیماری‌هایی مانند گرفتاری‌های تنفسی و آسیب چشمی قرار می‌دهد. تهویه مرغداری از ارکان اصلی است که باید رعایت شود.

یک شب با آمونیاک بالا، و یا هوای بد، در هرچه بیماری هست را به سوی جوجه‌ها می‌گشاید.

مرغداران قدیمی، بیشتر وقت‌ها به بوی آمونیاک در سالن‌ها عادت می‌کنند مگر این که سطح آمونیاک بسیار بالا باشد. اما مرغداران می‌توانند با دستگاه دستی که بهای آن پیرامون 500 دلار است به بالا بودن سطح آمونیاک پی ببرند. به گفته Tyson، بهترین مکملی که می‌توان به مرغ‌ها داد هوای سالم و بیشتراست.

6- مدیریت خوب بستر مرغداری

افزون بر آنچه در بالا گفته شد، مرغداران موفق کسانی هستند که مدیریت بستر خوبی دارند و رطوبت هوا در سالن را کاهش می‌دهند. هوای مرطوب برای مرغ‌ها بد است و سبب بالا رفتن سطح آمونیاک می‌شود.

 همه‌ی میکروب‌ها رطوبت را دوست دارند هرچه رطوبت و خیس بودن در سالن بالاتر باشد، میکروارگانیزم‌های بیشتری در آنجا گرد هم می‌آیند.

7- کاستن از ترس‌ها

 100سال پیش، وظیفه مرغ مادر این بود که جوجه‌هایش را زیر بال خود گرم نگه دارد و به آنها یاد بدهد که دانه را در کجا پیدا کنند.

اما در مرغداری‌های امروزی، نقش مرغ مادر بر عهده مرغداران افتاده است. این که مرغدار چگونه نیازهای جوجه‌ها را برآورده سازد و به آنها آسایش بدهد، نقش عمده‌ای در کاستن از استرس جوجه‌ها دارد و به آنها توانایی بیشتری برای مقابله با بیماری‌ها می‌دهد.

8- توانایی پرورش مرغ‌ها بدون مصرف آنتی‌بیوتیک

در گذشته، آنتی‌بیوتیک‌ها به مرغداران کمک می‌کردند که بخشی از اشتباهات مدیریتی خود را جبران کنند. باتوجه به این که فروشگاه‌ها فشار سختی روی مرغداران گذاشته‌اند که از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کنند، و سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) نیز مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی را که برای انسان خطرآفرین هستند ممنوع کرده است، امکان اینکه بروز مشکلات به گونه‌ای چشمگیر افزایش یابد پیش آمده است.

با بیرون بردن آنتی‌بیوتیک‌ها از چرخه خوراک و از هچری‌ها، بسیاری از مرغداران، و شرکت‌های پرورش مرغ، می‌باید یاد بگیرند که بار دیگر، مانند گذشته‌های دور جوجه‌هایشان را بدون آنتی‌بیوتیک بزرگ کنند.

مدیران مرغداری‌ها باید مدیریت پرورش جوجه‌ها را بدون مصرف آنتی‌بیوتیک هدایت کنند، و در همه زمینه‌ها اندکی بهتر کار کنند تا به عملکرد بهتر مرغداری دست یابند.

تخصص‌های مکانیکی برای یک مرغدار، تسلط به کارهای مکانیکی ضرورتی ندارد، اما آشنایی با این که چگونه عیب نوردهی را رفع کنید، یا مشکل خط آبرسانی، یا دستگاه تهویه را درست کنید بدون اینکه کسی را از بیرون مرغداری بیاورید، می‌تواند بسیار سودمند باشد.

اگر خط خوراک‌دهی سالن از کار بیافتد و شما بدانید چگونه دستگاه را راه بیاندازید و چگونه از موتور یدکی دستگاه استفاده کنید هم در وقت، و هم در هزینه صرفه‌جویی کرده‌اید.

سایت مرغداری 8102 - The Poultry Site 

منبع: نیکوتک