گوسفند تکسل

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گوسفند نژاد تکسل (Texel Sheep) بومی کشور هلند است. نام تکسل درواقع نام جزیره‎ای در ساحل شمالی هلند می‌باشد. منشا دقیق این نژاد مشخص نیست، اما تصور می‎شود که ترکیبی از چند نژاد انگلیسی است. نام‌های دیگر این نژاد عبارتند از: Texelaar, Texelse, Improved Texel و  Verbeterde Texelse.

این نژاد بدنی بسیار عضلانی و لاشه‌ای بدون چربی دارد و بخاطر لاشه‌ی بسیار مرغوبش پرورش داده می‌شود. امروزه یکی از رایج‌ترین نژادهای گوشتی هلند محسوب شده و حدود 70% از تولید این کشور را شامل می‌شود. همچنین به‌عنوان یک نژاد محبوب در استرالیا، اروپا، نیوزلند، ایلات متحده و اروگوئه نیز شناخته می‌شود.

یکی دیگر از مشخصه‌های این نژاد علاوه بر عضلانی بودن بدنش، قدرت این حیوان در طی مسافت‌های طولانی، بدنیا آوردن طبیعی بره‌های سالم، پرورش آسان در مراتع می‌باشد.

خصوصیات گوسفند تکسل

خصوصیات ظاهری گوسفند تکسل

تکسل گوسفندی است با جثه‌ی متوسط روبه بزرگ و صورتی سفید. هیچ پشمی روی سر و پاها وجود ندارد. صورت متمایز این نژاد باعث شده که به‌راحتی قابل تشخیص باشد؛ صورتی کوتاه و پهن، با بینی سیاه و گوش‌هایی کوتاه با حالتی افقی. سم این حیوانات نیز به رنگ سیاه است. برجسته‌ترین مشخصه این نژاد بدنی عضلانی و بدون چربی اوست.

برتری بره‌های نژاد تکسل نسبت به سایر نژادها نیز لاشه‌ی بدون چربی آنهاست؛ بخصوص چربی بین ماهیچه‌ای. پشمی متوسط بدون الیاف سیاه دارند و وزن پشم گوسفند بالغ بین 3.5 تا 5.5 کیلوگرم می‌باشد.

این گوسفندان نسبت به بقیه نژادها به خوراک کمتری برای رشد نیاز دارند. درحال حاضر گوسفند تکسل در انگلستان با گوسفند سافولک رقابت می‌کند.

گوسفند نژاد گوشتی تکسل

مصارف

گوسفند تکسل نژادی گوشتی است و عمدتاً برای تولید گوشت پرورش می‌یابد.

نام نژاد گوسفند تکسل Texel
هدف پرورش گوشت
نکات ویژه قوی سرسخت، نژاد گوشتی عالی که بعنوان
رشد قابل‌توجه عضلاتش شناخته می‌شود،
رشد نسبتاً سریعی داشته و
در خارج از مناطق بومی خود محبوبیت زیادی دارد.
ابعاد متوسط تا بزرگ
وزن متوسط وزن قوچ بالغ 85 تا 110 کیلوگرم
و متوسط وزن میش بالغ 65 تا 80 کیلوگرم
شاخ ندارند
مقاومت اقلیمی همه اقلیم‌ها
رنگ سفید، قهوه‌ای روشن
گستردگی متداول
منشا هلند

مصارف گوسفند تکسل

منبع: roysfarm

ترجمه: مهسا احمدزاده