زایمان و بچه‌آوری گربه‌ها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ انتظار به‌دنیا آمدن بچه گربه‌ها بسیار هیجان‌انگیز و کمی دلهره‌آور است. لازم نیست نگران باشید، تقریباً تمام گربه‌های باردار توانایی رسیدگی و مراقبت از خود را دارند، با این‌حال درطول زایمان به کمک و توجه شما نیاز خواهند داشت. از آنجا که گربه‌ها اغلب سعی می‌کنند برای زایمان به جاهایی خلوت و مخفی بروند بنابراین لازم است که در آخرین هفته بارداری چشم از او برندارید. اگر درمورد بارداری و زایمان گربه نگران هستید به دامپزشک مراجعه کنید، آنها می‌توانند با ارائه راهنمایی و توصیه‌هایی مفید شما را آگاه و آرام کنند.

در این نوشته به نکته‌هایی خواهیم پرداخت که به شما کمک می‌کند تا برای تبدیل شدن گربه دلبندتان به مادری سالم و سرحال آماده باشید.

آماده شدن برای تولد بچه گربه‌ها

در دو هفته آخر بارداری محیط خانه را آرام و ساکت نگه دارید و مطمئن شوید که افراد خانه بخصوص بچه‌ها بدانند که باید مراقب حیوان بوده و از او محافظت کنند.

سعی کنید در این دوران تا حد ممکن از فعالیت او کاسته و تشویقش کنید تا در بستر مخصوص زایمانش استراحت کند، گاهی گربه‌ها گوشه‌ی دنج یک کمد را به بستر گرم و نرمی که شما برایش فراهم کرده‌اید ترجیح می‌دهد، فقط این مکان موردنظر گربه را کشف کنید تا بتوانید مراقب او باشید و هرگز سعی نکنید که او را از مکان انتخاب شده‌اش به جای دیگری انتقال دهید.

کمک‌دست او باشید

ممکن است زایمان گربه به‌راحتی و بدون نیاز به کمک پیش برود اما حضور شما برای حفظ آرامش او و رسیدگی درصورت بروز مشکل، مفید خواهد بود.

قبل از زایمان حتماً تلفن شخصی دامپزشک را از ایشان بخواهید چراکه اغلب زایمان‌ها در شب اتفاق می‌افتند و ممکن است شما نیازی به کمک فوری داشته باشید. اگر گربه مادر در بدنیا آوردن بچه‌ها به مشکل بخورد ممکن است نیاز باشد تا او را نزد دامپزشک ببرید بنابراین ازقبل مطمئن شوید که به وسیله‌ای برای حمل ونقل دسترسی دارید.

هنگامی که احساس کردید زایمان نزدیک است بهتر است وسایلی را آماده کرده و در دسترس قرار دهید، ازجمله یک کاسه آب گرم و تمییز، حوله و پارچه‌های پاکیزه، نخ دندان، دستکش یکبار مصرف، سبد حمل گربه و جزئیات تماس دامپزشک. در هر حالتی مهم است که این موارد را آماده داشته باشید.

درصورتی که نیاز شد بچه گربه‌ها را از مادر جدا کنید حتماً باید آنها را گرم نگه دارید. اگر از کیسه‌های آب گرم استفاده می‌کنید توصیه می‌شود که آنها را درون حوله یا پتویی نازک بپیچید چراکه ممکن است توسط دندان و ناخن‌های بچه گربه سوراخ شوند. 

بدانید که باید مراقب چه علائمی باشید

ممکن است گربه زایمان سختی داشته باشد. در اولین مراحل زایمان گربه مادر بسیار بی‌قرار می‌شود، طوری رفتار می‌کند انگار دنبال چیزی می‌گردد و بسیار ناله کرده و سروصدا می‌کند. اگر درمورد زمان زایمان سوال یا مشکلی داشتید با دامپزشک تماس بگیرید و در هفته‌های آخر گربه را کاملاً زیرنظر داشته باشید تا مطمئن شوید که کی و کجا بچه‌ها را بدنیا خواهد آورد. گربه‌ها عاشق خلوت و حریم خصوصی‌شان هستند، مخصوصاً زمانی که می‌خواهند بچه به‌دنیا آورند. بسیار مهم است که هنگام زایمان به گربه نظارت داشته باشید تا اگر مشکلی پیش آمد دست به کار شوید، مخصوصاً درمورد گربه‌هایی که زایمان اولشان است.

بیشتر بدانیم:
نکاتی درباره بارداری گربه

مراحل زایمان گربه
10 نکته‌ای که باید قبل از نگهداری گربه‌ها بدانید

کمک‌رسانی هنگام زایمان گربه

پس از به‌دنیا آمدن هر بچه گربه، مادر باید کیسه آمونیون (غشای نازک اطراف بدن) را پاره کرده و بچه را بادقت تمییز کند. در حالت خوب و عادی، هیچ نیازی به کمک شما نخواهد بود اما گاهی اوقات ممکن است گربه مادر یاری شما را بخواهد.

• اگر مادر کیسه را پاره نکرده یا این‌کار را کامل انجام نداد یا بچه گربه‌ها را تمییز نکرد وارد عمل شوید و به مراقبت از گربه‌های تازه متولد شده بپردازید. به‌آرامی کیسه‌های بازنشده را پاره کنید (هرگز از ابزار تیز و برنده استفاده نکنید) تا بچه گربه بتواند نفس بکشد، دهان و بینی آنها را خیلی آرام و بادقت تمییز کنید، سپس به‌آهستگی با کمک یک حوله یا پارچه مواد روی بدن گربه را پاک کرده و او را خشک کنید. درنهایت مالش دادن حیوان با یک پارچه‌ی گرم، هم او را گرم کرده هم کمک می‌کند تا اولین نفس عمیق خود را بکشد.

پس از بدنیا آمدن بچه‌ها مادر به‌طور طبیعی بند ناف را پاره می‌کند اما درصورت انجام ندادن این کار باز هم به کمک ما نیاز خواهد بود. با دستانی تمییز یا با دستکش یکبار مصرف، نخ دندانی را به فاصله‌ی 5 سانتی‌متر از بدن گربه به بند ناف ببندید، دوباره دو سانتی‌متر آن‌طرف‌تر بازهم بند ناف را با گره دادن نخ دندان، ببندید و بین این دو بند را قطع کنید. بند ناف را خیلی نزدیک به بدن بچه گربه قطع نکنید چراکه ممکن است خطراتی را ایجاد کند. همچنین بند ناف زیادی بلند هم می‌تواند توسط مادر جویده و خورده شود، پس حتماً آنها را بادقت و مناسب اصلاح کنید. اگر متوجه شدید که مادر بسیار نزدیک به بدن گربه، بند ناف را می‌جود او را متوقف کرده و خودتان این کار را انجام دهید.

پیشنهاد می‌شود حتماً پیش از زایمان درمورد جزئیات آن از دامپزشک سوال کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

مراقبت پس از تولد بچه گربه‌ها

شاید فکر کنید زایمان گربه خیلی سریع اتفاق می‌افتد اما باید بدانید که معمولاً بین 2 تا 5 ساعت طول می‌کشد، حتی در برخی موارد ممکن است 24 ساعت به‌طول انجامد. هرلحظه از زایمان که احساس کردید مشکلی برای گربه مادر به‌وجود آمده با دامپزشک تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند. اگر درطول زایمان گربه برای یک ساعت یا بیشتر از زاییدن متوقف شد حتماً خیلی فوری با دامپزشک تماس بگیرید.

بسترهای زایمان اغلب برای 4 تا 6 بچه گربه طراحی شده‌اند که بیشتر یا کمتر شدن تعداد بچه‌ها خیلی معمول نیست. پس از بدنیا آمدن همه گربه‌ها به مادرشان اجازه دهید تا آنها را تمییز کرده و غذا دهد. سعی کنید بیش ازحد مداخله نکنید اما نترسید از اینکه به آرامی آنها را بغل کرده و مراقبت کنید، با این کار هم به اجتماعی شدن آنها کمک کرده هم استراحتی به مادرشان خواهدید داد.

اگر پس از گذشت یک ساعت از بدنیا آمدن گربه‌ها پستان مادر را نمکیده و شیر نخورده‌اند شاید لازم باشد که او را به‌سمت پستان مادر هدایت کنید چراکه مطمئناً بسیار گرسنه خواهند بود. اگر تعداد بچه گربه‌ها از تعداد نوک‌های پستان بیشتر بود باید آنها را جابجا کنید تا یاد بگیرند که آنرا به اشتراک بگذارند.

اگر متوجه شدید که گربه مادر بچه‌ها را تمییز نمی‌کند، به آنها غذا نمی‌دهد و از آنها مراقبت نمی‌کند باید خیلی زود به دامپزشک مراجعه کنید.

گاهی اوقات لازم است یک بچه گربه را پس از بدنیا آمدنش بصورت دستی پرورش دهید، اما این اتفاق بسیار نادر است. بهتر است هر سوال یا مشکلی داشتید با دامپزشک درمیان گذاشته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. حال تنها کاری که می‌ماند جشن گرفتن تولد بچه گربه‌های دوست‌داشتنی است.

منبع: purina

ترجمه: مهسا احمدزاده