نکاتی درباره بارداری گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اینکه گربه‌ی شما صاحب بچه شود هم برای شما و هم خودش بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است. قبل از اینکه ازین دلبندهای پشمالوی خود استقبال کنید باید نکاتی را درباره بارداری گربه بدانید و بتوانید بهترین شرایط را برای یک زایمان سالم و موفق فراهم کنید.

به یاد داشته باشید پیش از برنامه‌ریزی برای بچه‌دار شدن گربه‌تان از نیازهای او در دوران بارداری آگاهی کافی داشته و توانایی فراهم کردن آنها را داشته باشید. تمام چیزهایی که باید بدانید در این نوشته گردآوری شده و به شما کمک خواهد کرد تا بچه گربه‌هایی سالم و خوشحال داشته باشید.

بارداری گربه

گربه‌ها نیز مانند انسان‌ها در دوره‌هایی مشخص به اوج باروری می‌رسند که در این زمان می‌توانند حامله شوند (که به دوران فحلی شناخته می‌شود). این دوره هر سه هفته یکبار برای گربه‌ها پیش می‌آید بنابراین فرصت‌های زیادی برای باردار شدن وجود دارد.

اگر نمی‌خواهید بطور ناخواسته صاحب بچه گربه شوید بهتر است که حیوان خود را عقیم کنید. از آنجایی که نگهداری از بچه‌گربه‌ها بسیار دشوار و پرهزینه است بنابراین به‌شدت پیشنهاد می‌شود درصورتی برای بچه‌دار شدنش اقدام کنید که آمادگی کامل داشته باشید.

مدت بارداری گربه چقدر است؟

بارداری گربه‌ها معمولاً بین 63 تا 67 روز طول می‌کشد، اما تعیین زمان دقیق زایمان بسیار دشوار است. دوره بارداری در گربه‌ها از 61 تا 72 روز متغیر است.

گربه شما تا نزدیک زایمانش هیچ نشانه‌ی ظاهری از بارداری خود نشان نمی‌دهد بنابراین اگر می‌خواهید مطمئن شوید، او را نزد دامپزشک ببرید. برخی نشانه‌های بالینی وجود دارد که پس از گذشت دو یا سه هفته نمایان شده و با توجه و دقت به شرایط گربه و دانستن این نشانه‌ها می‌توانید از بارداری او آگاه شوید.

بیشتر بدانیم:
برای نگهداری گربه به چه چیزهایی نیاز است؟
تغییر فصل سبب چه تغییراتی در حیوان خانگی شما می‌شود؟
دلایل خرخر کردن گربه‌ها

چگونه متوجه بارداری گربه خواهید شد؟

• پس از گذشت حدود 15 تا 18 روز از بارداری ممکن است متوجه بزرگ و قرمز رنگ شدن نوک پستان‌های گربه شوید، این دوره به دوره‌ی رنگ‌آمیزی (pinking-up) معروف است.

• مانند حال بد صبحگاهی خانم‌های باردار، گربه‌ها نیز ممکن است دچار استفراغ شوند. اگر این حالات او ادامه‌دار شد و یا به شکلی ناخوشایند شدت گرفت حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

• شکم گربه‌ی شما شروع به بزرگ شدن خواهد کرد، اما هیچ‌گاه سعی نکنید آنرا لمس کنید چراکه ممکن است به مادر یا بچه گربه‌ها آسیب برسانید. دلایل دیگری نیز ممکن است باعث بزرگ شدن شکم گربه‌ها شود بنابراین او را به‌دقت زیرنظر بگیرید شاید نشانه‌هایی از بیماری در او یافتید، چنانچه ازین بابت نگران هستید حیوان را نزد دامپزشک ببرید.

• وزن گربه‌ی مادر بین 1_2 کیلوگرم (بسته به تعداد بچه گربه‌هایی که در شکم دارد) اضافه خواهد شد و این نشانه‌ای روشن و قوی از باردار بودن اوست.

• در دوره بارداری گربه اشتهای زیادی خواهد داشت که به افزایش وزن او نیز کمک خواهد کرد. وجود کرم در بدن حیوان و برخی از بیماری‌ها نیز ممکن است باعث بالا رفتن اشتها شود بنابراین ممکن است به تشخیص دقیق دامپزشک نیاز داشته باشید.

• رفتار گربه مادرانه‌تر خواهد شد، به این معنی که بیشتر صدای خرخر می‌کند و با ایجاد این صداها توجه و مراقبت بیشتری از شما درخواست می‌کند.

• در علم دامپزشکی راه‌‌هایی برای تشخیص بارداری گربه وجود دارد ازجمله؛ سونوگرافی که معمولاً 15 روز پس از گذشت دوره انجام می‌شود. همچنین 40 روز پس از بارداری دامپزشک می‌تواند به شما بگوید که باید انتظار به‌دنیا آمدن چند بچه گربه را داشته باشید. به یاد داشته باشید که حضور یک بچه گربه بزرگ‌تر ممکن است وجود کوچک‌ترها را پنهان کند، بنابراین ممکن است نوزادان بیشتری از انتظار شما به‌دنیا آیند.

با اینکه گربه توانایی رسیدگی به خودش را در این دوران خواهد داشت، اما هرچه به زایمان نزدیک‌تر می‌شود شما نیز باید آمادگی بیشتری داشته باشید. بسیار خوب است که شرایطی آرامش‌بخش برای حیوان فراهم کرده و آمادگی این را داشته باشید که با عوارضی مواجه شده و به کمک شما نیاز داشته باشید.

علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد بچه گربه‌ها درحال به‌دنیا آمدن هستند.

نشانه‌های شروع درد زایمان و نزدیک شدن به آن

• اگر گربه شما غذا نمی‌خورد، بی‌قرار است و به‌دنبال گوشه‌ای می‌گردد تا آرام بگیرد، می‌تواند به این دلیل باشد که زایمانش نزدیک است.

• دمای بدن گربه حدود 12 تا 24 ساعت پیش از زایمان، به 37.5 درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد یافت.

• درست قبل از زایمان ممکن است گربه‌ی مادر پرسرو صداتر و مضطرب شود و دائماً تمایل به تمییز کردن خودش داشته باشد.

• زایمان پس از انقباضات شدید شکم و ترشح مایعی از مهبل گربه شروع می‌شود. اگر ترشحات زیاد و سیاه‌رنگ یا به رنگ خون است خیلی فوری با دامپزشک تماس بگیرید.

• کمی بعد از خروج این ترشحات، بچه گربه‌ها به‌دنیا می‌آیند.

اغلب گربه‌ها به‌تنهایی زایمان کرده و نیازی به مداخله نخواهند داشت. اما گاهی ممکن است ترشحات تغییر رنگ داده، یا هرچه گربه زور می‌زند بچه‌ای به‌دنیا نیاید، که ممکن است مشکلاتی را به‌دنبال داشته باشد. اگر متوجه چنین علامت‌هایی شدید یا نگران هستید بهتر است با دامپزشک تماس داشته باشید.


منبع: purina

ترجمه: مهسا احمدزاده