گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ وقتی یک گربه  را به خانه‌تان می‌آورید باید آمادگی پذیرش مسئولیت‌های جدید را داشته باشید.

1- نگهداری از گربه یک مسئولیت دائمی است. طول عمر گربه‌ها به 20 سال می‌رسد. باید اطمینان داشته باشید که قادر هستید غذا و محبت مورد نیاز گربه خود را تامین کنید. تغییرهایی مثل تغییر محل زندگی یا عوض شدن صاحب گربه تنش زیادی به او وارد می‌کند.

2- برای پذیرش مسئولیت‌های مالی آماده باشید. هزینه‌های نگهداری گربه شامل غذا، خاک، اسباب‌بازی و هزینه‌های درمانی او می‌باشد.

3- گربه‌ها مانند تمام حیوانات خانگی به عشق و توجه کافی نیاز دارند. برای داشتن یک رابطه پایدار و طولانی مدت باید با گربه خود یک پیوند قوی برقرار کنید. اکثر گربه‌ها در هنگام حضور صاحبانشان در خانه، دوست دارند نزدیک آنها باشند. سعی کنید هر زمان که از کنار او می‌گذرید، او را نوازش کنید. هر روز برای بازی کردن با او وقت بگذارید و او را مشغول فعالیت کنید. گربه‌ها باهم تفاوت دارند و هرکدام از آنها سطح توجه متفاوتی را می‌طلبند. وقتی با گربه خود دوست شوید متوجه خواهید شد که چه زمان‌هایی به توجه شما نیاز دارد.

4- گربه‌ها نیازی به بیرون رفتن از خانه ندارند. گربه‌هایی که داخل خانه نگهداری می‌شوند نسبت به آنهایی که بیرون می‌روند طول عمر بیشتری دارند. گربه‌هایی که از خانه بیرون می‌روند بیشتر در معرض خطر تصادف یا کشته شدن در درگیری با دیگر حیوانات قرار دارند. زمانی که شما غذا، آب، عشق و محیط مورد نیاز گربه‌تان را فراهم کنید او می‌تواند یک زندگی طولانی و لذت‌بخش را تجربه کند. فقط دقت داشته باشید که گربه شما به میزان کافی به نور خورشید دسترسی داشته باشد.

نگهداری از گربه

5- قبل از اینکه گربه را به خانه بیاورید اطمینان حاصل کنید که تمام تجهیزات ابتدایی مورد نیاز را فراهم کرده‌اید: این تجهیزات شامل غذای با کیفیت، ظرف آب و غذا (ترجیحاً ظروف استیل، شیشه‌ای و یا سرامیکی) جعبه خاک و اسباب‌بازی، اسکرچر و باکس جابجایی می‌باشد.

6- منزل خود را ایمن کنید: تمام وسایلی که باعث آسیب دیدن حیوان می‌شود از دسترس دور کنید، این وسایل شامل گیاهان سمی، کیف‌های خرید، کیسه‌های پلاستیکی، روبان‌ها، اجسام برنده و شوینده‌های شیمیایی می‌باشد.

7- با احتیاط گربه را با اعضای خانواده آشنا کنید، مخصوصاً اگر یک نوزاد در خانه دارید. گربه‌ها حیوانات راحت‌طلبی هستند و محیط‌های دوستانه و ایمن را دوست دارند. اجازه دهید که گربه به نقطه‌نقطه خانه سرکشی کند، این باعث می‌شود که احساس امنیت بیشتری به محیط زندگی خود پیدا کند. به بچه‌ها آموزش دهید که چطور گربه را بغل کنند و او را نوازش کنند، همچین باید زبان بدن گربه‌ها را به آنها بیاموزید که بدانند وقتی گربه گوش‌هایش را عقب میدهد یا دمش را تاب می‌دهد و یا غرولند می‌کند باید او را به حال خودش رها کنند.

8- گربه را به جعبه خاکش عادت دهید. گربه باید قادر باشد به راحتی به داخل جعبه برود و درون جعبه باید فضای کافی برای بو کردن، کندن، چرخیدن و پوشاندن خاک وجود داشته باشد. جعبه را در جایی خلوت قرار دهید که به راحتی قابل دسترسی باشد. جای جعبه را عوض نکنید، حداقل روزی 2بار خاک را تمیز کنید.

9- ناخن کشیدن یک رفتار غریزی است و باید به گربه آموزش داده شود که روی اسکرچر ناخن بکشد. اسکرچر باید حداقل 80 سانتی‌متر باشد تا گربه به راحتی بتواند روی آن ناخن بکشد. اسکرچر باید از چوب نرم ساخته شود و روی آن با نوارهایی سیلیکونی پوشیده شود.

اسکرچر گربه

اسکرچر گربه

10- مرتب کردن بخش مهمی از زندگی گربه را تشکیل می‌دهد. باید حداقل هفته‌ای یک بار موهای گربه را با یک برس نرم شانه کنید تا گربه موهایی نرم و براق و سالم داشته باشد و تا حد ممکن از خطر گلوله شدن مو در معده گربه جلوگیری شود.

مترجم: محبوبه خاکشور