سگ امریکن استافوردشایر تریر

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ امریکن استافورد شایر تریر (American Staffordshire Terrier) نژادی آمریکایی و عضلانی است که نه تنها نسبت به اندازه‌اش سگی بسیار قوی و زیباست بلکه بعنوان همدمی بسیار دوست‌داشتنی و مهربان با خانواده نیز شناخته می‌شود. راه رفتن این نژاد حالت جهشی داشته و مرکز ثقل پایین بدنشان باعث شده تا به‌راحتی برروی پاها ایستاده و بسیار چابک باشند. پوشش بدن آنها کوتاه و براق است.

خلق و خوی سگ امریکن استافوردشایر تریر

هیچ‌چیز بیشتر از بودن کنار انسان‌ها آنها را خوشحال نمی‌کند، چه سر کار باشند، چه مشغول بازی و نوازش آنها. این سگ باهوش بوده و علاقه‌مند به جلب‌توجه صاحبش است، بنابراین بسیار آموزش‌پذیر هستند، همین خصوصیاتشان باعث شده که دائماً نیاز به بازی و تحریکات ذهنی داشته باشد وگرنه از فک قوی خود برای جویدن هرآنچه که در دسترسشان باشد استفاده می‌کنند.
خصوصیات امریکن استافوردشایر تریر

امریکن استافورد شایر تریرها اگر به‌درستی آموزش ندیده باشند با قدرت فراوان خود به‌راحتی می‌توانند همراه پیاده‌روی خود را به هرجایی که دلشان بخواهد بکشند، ازین‌رو آنها نیاز به صاحبی قوی و بااعتمادبنفس دارند که بدون سخت‌گیری مرزها را برای حیوان تعیین کرده و نشان دهد که رئیس کیست.

اجتماعی شدن این نژاد نیز بسیار مهم است تا وقتی با حیوانات دیگر روبرو می‌شود بر گرایشات تهاجمی ذاتی خود غلبه کند. این نژاد عاشق داشتن وظیفه‌ای برای انجام است، آنها در مسابقات ورزشی، کارهای پلیس و آموزش بسیار مطیع و مناسب می‌باشند. یک سگ امریکن استافوردشایر با تربیت درست می‌تواند سگ بسیار مناسبی برای کار و انجام وظیفه، قابل اعتماد و همدم خوبی برای خانواده همچنین یک همراه خوب هنگام کار باشد.

با اینکه بخاطر ظاهر خشن و ترسناک خود می‌تواند نگهبان خوبی باشد اما رفتار بسیار انسان‌دوستانه‌ای دارد و دربرابر غریبه‌ها خشونت زیادی از خود بروز نمی‌دهد.

خلق و خوی سگ امریکن استافوردشایر تریر

وزن و اندازه

نرها 40 تا 50 سانتی‌متر طول و 18 تا 27 کیلوگرم وزن

ماده‌ها 40 تا 45 سانتی‌متر طول و وزن کمتری نسبت به نرها

مشکلات سلامتی

بطورکلی نژاد سالمی است و تنها مستعد ابتلا به بیماری‌هایی چون آلرژی پوستی، عفونت ادراری و بیماری‌های خودایمنی می‌باشند که باید ازین لحاظ مراقبت شوند. ممکن است در دوران پیری دچار استئوآرتریت (osteoarthritis) یا اسپوندیلوز (spondylosis) گردند. از دیگر مشکلات سلامتی این نژاد می‌توان به دیسپلازی مفصل ران و آرنج، کم‌کاری تیروئید، آتاکسی مخچه‌ای، دررفتگی کشکک زانو و بیماری‌های قلبی می‌توان نام برد.

تاریخچه سگ امریکن استافوردشایر تریر

آراستن

این نژاد سگ به داشتن بوی بد دهان معروف است بنابراین باید حداقل هفته‌ای یکبار یا بیشتر دندان‌های آنها را مسواک زد و از کودکی او را به این کار عادت داد.

پوشش کوتاه و نرم آنها نیازی به آراستن نداشته و حمام کردن تنها درمواقع ضروری پیشنهاد می‌شود.

بیشتر بدانیم:
مقایسه دو نژاد سگ امریکن استافوردشایر تریر و استافوردشایر بول تریر

تاریخچه سگ امریکن استافوردشایر تریر

اجداد این نژاد از انگلستان سرچشمه گرفته‌اند و ترکیبی از نژادهای بولداگ و تریر بصورت 50-50 هستند. درگذشته دامداران از این نژاد برای هدایت دام‌ها، شکارچیان برای پایین آوردن گرازهای وحشی، کشاورزان برای کمک در مزرعه و شکار موش‌ها و بخاطر خون‌گرمی‌اش بعنوان همدمی برای خانواده نگهداری می‌شده است. این نژاد اغلب بخاطر هیکل عضلانی و قدرت زیاد در نبرد سگ‌ها به‌کار می‌رفت.

حدود سال 1850 میلادی بسیاری از اجداد این نژاد راهی امریکا شدند و با‌عناوین سگ امریکن پیت‌بول تریر، پیت‌بول تریر، امریکن بول تریر و یانکی تریر شناخته شدند.

امروزه استافوردشایر تریرها تفاوت‌های کم و اشتراکات زیادی با امریکن پیت‌بول تریر دارند، بااین‌حال 50 سال است که بعنوان نژادهایی مجزا شناخته می‌شوند. امریکن استافوردشایر تریرها کمی بزرگتر و مطیع‌تر هستند.

گروه: سگ‌های تریر

سگ امریکن استافوردشایر تریر

منبع: dogtime

ترجمه: مهسا احمدزاده