شروع مصرف فرآورده پروبایوتیکی در ایران

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ نخستین فرآورده پروبایوتیکی در ایران پس از انجام آزمایش فارمی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، سرانجام، در سال 81 نزد سازمان دامپزشکی کشور به ثبت رسید و نخستین مرغداری که مصرف آن را آزمود، مرغداری زربال در شمال کشور بود.

در آغاز، قانع کردن مدیران مرغداری‌ها برای مصرف فرآورده‌ای ناشناخته، آن هم فرآورده‌ای که 9 سویه باکتری دربرداشت، کاری آسان نبود؛ زیرا هنوز موضوع سودمندی‌های گوناگون پروبایوتیک‌ها برای جانوران، در هیچ کشور آسیایی، مگر ژاپن مطرح نشده بود، و باور عمومی همه باکتری‌ها را زیان‌رسان می‌دانست. اما کارآیی فرآورده، که ساخت انگلستان بود، و کوشش سرسختانه‌ای که برای مطرح کردن سودمندی پروبایوتیک‌ها برای صنایع مرغداری و دامپروری به کار بردیم، و رویکرد مثبت جامعه دانشگاهی دامپزشکی در انجام داوطلبانه آزمایش‌های فارمی مستقل، مدیران مرغداری‌ها و دامداری‌ها را، به آزمودن مصرف این فرآورده، و برآورد هزینه و سود مالی آن، برانگیخت.

اکنون سال‌ها است که این فرآورده استثنایی جایگاه خود را در صنعت مرغداری کشور به دست آورده است، تاکنون، تا آنجا که ما آگاه هستیم، 29 آزمایش فارمی مستقل دانشگاهی، بدون دخالت ما، در ایران، برای برآورد سودمندی‌های آن، انجام گرفته است.

در 18 سال پیش هنوز این همه اطلاعات گسترده و شگفت‌آور درباره شیوه عمل و نقشی که جمعیت باکتری که در دستگاه گوارش دام و طیور، و به ویژه در بدن انسان، بازی می‌کنند و تأثیری که در سلامتی و زندگی آنها دارند به دست نیامده بود. اما امروزه اثبات شده است که بدون وجود باکتری‌های سودمند در بدن موجودات زنده، امکان ادامه زندگی وجود نمی‌داشت.  

بیشتر بدانیم:
تجارب مرغداران اروپایی از مصرف پروبایوتیک‌ها بر بهبود تولید
جایگاه پروبایوتیک‌ها در تولید بدون آنتی‌بیوتیک

دانش پویای پروبایوتیک به گونه‌ای شگفت‌انگیز، رو به گسترش است و کوشش خستگی ناپذیری، با هزینه‌های ده میلیارد دلاری، به‌ویژه در ایالات متحده آمریکا برای یافتن سویه‌هایی که بتوانند بیماری‌های خاصی را درمان کنند ادامه دارد.

نخستین فرآورده‌های پروبایوتیکی انسانی در ایران را نیز 14 سال پیش نزد وزارت بهداشت به ثبت رساندیم که انجام اینکار نیز داستان‌های خود را دارد. در زمینه کمک پروبایوتیک‌ها به درمان بیماری‌های گوناگون انسان تاکنون 45 آزمایش بالینی بیمارستانی مستقل در کشور انجام شده و هم اکنون 3 آزمایش دیگر – تا آنجا که ما آگاه هستیم – در دست انجام است، کاری که روی هیچ فرآورده‌ای در این مدت کوتاه انجام نشده است.

در پایان بد نیست اشاره کنیم که علت اثرگذاری گسترده این پروبایوتیک‌ها (دام، طیور و انسان) دانش و هنری است که در تهیه فرمول این فرآورده‌ها، از سوی دکتر Roy Fuller، پدر دانش پروبایوتیک‌های عصر حاضر به کار رفته است.

 

منبع: نیکوتک