مصرف نانونقره در ایران

به گزارش «سرویس آموزشی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ وضعیت استفاده از نانونقره در ایران را می‌توان به بخش‌های نساجی و پوشاک، آرایشی و شوینده، پزشکی و سلامت، آفت‌کش‌ها، تصفیه آب، ساختمان و کاربردهای پژوهشی و آزمایشگاهی تقسیم نمود.

صنایع نساجی و پوشاک

با به کارگیری نانوذرات نقره در ساختار و بافت الیاف، می‌توان پارچه‌ها و لباس‌هایی تولید نمود که خاصیت ضدمیکروبی دارد. با این روش، علاوه‌بر بهبود کارایی، منسوجات با هزینه‌ای کمتر نسبت به سایر روش‌ها، ضدمیکروب خواهند شد. به سادگی می‌توان از نانوذرات در اغلب فرایندهای نساجی استفاده کرد، بدون اینکه به ماشین آلات و فرایندهای جانبی خاصی نیاز باشد.

با بهره‌گیری از نانوذرات، منسوجاتی با خواص ضدباکتری، قارچ و ویروس، بدون بوهای نامطبوع و آنتی‌استاتیک تولید می‌گردند. این خواص، حتی با 10 بار شسشتو از بین نخواهد رفت.

الیاف طبیعی را می‌توان قبل و یا بعد از تبدیل شدن به پارچه ضدمیکروب کرد. از آنجایی که استفاده از نانونقره در اغلب فرایندهای متداول در صنعت نساجی، بدون نیاز به ماشین‌آلات و فرایندهای جانبی بخصوص، به‌راحتی امکان‌پذیر است (البته در ایران) لذا میتوان از آن در بسیاری از کاربردهای خاص منسوجات همچون پوشاک مورد استفاده در صنایع بهداشتی و پزشکی، ورزشی، نظامی و غیره استفاده کرد.

همچنین، به‌دلیل قابلیت ازبین بردن میکروارگانیسم‌ها و ماندگاری طولانی مدت خاصیت ضدمیکروب، بسیاری از شرکت‌ها با افزودن نانونقره به محصولات مورد استفاده روزمره مردم، بیشتر نیازهای آنها را با کمترین وقت و هزینه تأمین می‌نماید.

کاربردهای نانونقره در صنایع نساجی و پوشاک را می‌توان در چهار بخش بررسی نمود:

الیاف و پارچه ضدمیکروب

امروزه نانونقره در نخ‌های مصنوعی به‌کار می‌رود. در این صنعت، مستربچ نانونقره به مواد اولیه نخ اضافه گردیده و نخ با روش‌های متعارف تولید نخ به‌دست می‌آید.

پوشاک ضدمیکروب

با مقاومت فزاینده باکتری‌ها در برابر باکتری‌کش‌ها متخصصین حوزه بیومواد پژوهش‌های خود را بر ذرات نانومتری مانند نقره، مس و اکسید تیتانیوم متمرکز کرده‌اند. نانوذرات نقره در حجم کامل الیاف قرار گرفته و برای مدت زیادی به صورت فعال باقی خواهد ماند. یون‌های نقره آزاد شده از نانوذرات برای باکتری‌ها سمی می‌باشند و حتی قادرند در گرما و رطوبت عمل کنند. بنابراین باکتری‌های موجود در پوشاک ازبین رفته و تمیزتر باقی خواهد ماند.

یکی از روش‌های تولید البسه ضدمیکروب، بافت این لباس‌ها با استفاده از الیاف ضدمیکروب می‌باشد اما درحال حاضر عمدتاً مرحله ضدمیکروب کردن این دسته پس از تولید انجام می‌گردد. به این معنا که در بیشتر موارد این محصولات از الیاف ضدمیکروب تولید نشده بلکه پس از تولید پارچه یا لباس، عملیات غرقابه کردن در حوضچه نانونقره انجام می‌پذیرد.

چالش موجود در میان تولیدکنندگان این محصولات مربوط به رنگ محصولات می‌باشد، چراکه رنگ مرسوم در لباس‌های زیر سفید و رنگ‌های روشن است و استفاده از نانونقره موجود جهت ضدمیکروب کردن این محصولات رنگ آنان را تغییر می‌دهد.

کفش و پاپوش ضدمیکروب

تاحال شرکتی اقدام به تولید کفش و پاپوش ضدمیکروب ننموده است و استفاده از نانونقره در این بخش بیشتر به شکل اسپری‌های بوگیر و ضدعفونی‌کننده‌ها می‌باشد.

صنایع آرایشی و شوینده

در حال حاضر باتوجه به حساسیت‌ها و محدودیت‌های موجود برای استفاده از نانونقره در محصولات آرایشی، هیچ تولیدی مربوط به این حوزه در داخل از کشور وجود ندارد. البته بطورکلی تولید انواع محصولات آرایشی در کشور ناچیز بوده و بخش عمده‌ی این محصولات وارداتی هستند. محصولات مربوط به کاربردهای بهداشتی نانونقره نیز محدود به شوینده‌ها و پاککننده‌ها می‌باشد.

یکی از شاخص‌ترین کاربردهای نانونقره استفاده از آن به عنوان ضدعفونی‌کننده است که از غلظت‌های پایین این ماده می‌توان جهت ضدعفونی‌کننده سطوح استفاده نمود. موارد مصرف این محصول می‌تواند در مکان‌های بسیاری مانند ضدعفونی کلیه سطوح و تجهیزات بیمارستانی و پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی و صنایع مختلف اعم از صنایع غذائی، آرایشی و بهداشتی و یا سطوح منازل و اماکن عمومی، هتل‌ها، رستوران‌ها، مدارس، ادارات و غیره باشد.

بیشتر بدانیم:
موارد استفاده نانونقره در جهان و ایران

مزیت‌های ضدعفونی‌کننده‌های نانونقره

مزیت‌هایی که ضدعفونی‌کننده نانونقره در مقابل سایر ضدعفونی‌کننده‌ها دارد شامل موارد زیر می‌باشد:

- موثر بر طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ها

- بی‌بو

- عدم ایجاد حساسیت و عوارض بر روی پوست

- سازگار با محیط زیست

- بدون نیاز به آبکشی پس از مصرف

- دارای اثر ضدمیکروبی سریع و پایدار

- ماندگاری اثر بر روی سطوح

- عدم ایجاد خورندگی بر روی سطوح

مصرف نانوذرت نقره در آفت‌کش‌ها

کاربرد نانونقره در آفتکش‌ها شامل دو گروه اصلی 1- مواد ضدعفونی و آفتکش‌های واحدهای پرورش دام و طیور و کشتارگاه‌ها، 2- مواد آفت‌کش و کودهای کشاورزی، می‌باشد.

دام و طیور

صنعت دام و طیور از خاصیت ضدمیکروبی کلوئید نانونقره به‌عنوان ضدعفونی‌کننده بهره می‌برد. کلوئید نانونقره به‌عنوان یک ماده افزودنی ضدمیکروب قوی به شوینده‌هایی که برای شستشو و نظافت سطوح مرغداری‌ها و دامداری‌ها مصرف می‌گردد، کاربرد دارد.

امروزه مصرف این ماده به دو صورت 1- ضدعفونی‌کننده سطوح، سالن‌ها، تجهیزات و غیره و 2- به عنوان مکمل آب یا خوراک دام و طیور می‌باشد. البته در حال حاضر مجوزی برای استفاده از نانونقره در محلول‌های شستشو در مرغداری‌ها و یا استفاده از آن به‌عنوان خوراک مرغ وجود ندارد.

کشاورزی

این حوزه شامل سه گروه، مواد غذایی، کود و آفتکش‌ها و بسته‌بندی می‌باشد. از نانونقره به شکل خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی حیوانات استفاده می‌گردد البته باتوجه به مباحثی که در باره سمیت نانونقره وجود دارد این محصولات مورد تایید مراجع بهداشتی نیستد. اگرچه شرکت‌هایی از نانونقره در مکمل‌های غذایی آب تقویت شده استفاده کرده‌اند.

کاربردهای نانونقره در صنعت کشاورزی بسیار گسترده می‌باشد. این کاربردها می‌تواند در دو مرحله قبل از کشت و پس از برداشت برای آفت‌کشی، کنترل بیماری‌های گیاهان و بذرها، ضدعفونی بستر کاشت و به تعویق انداختن خرابی و فاسد شدن محصولات و غیره است. حوزه کشاورزی تا حدودی نسبت به حوزه پرورش دام و طیور ناشناخته‌تر و نوپا می‌باشد.

پزشکی و سلامت

امروزه فناوری‌نانو با پیشرفت در حوزه مراقبت‌های پزشکی پیش‌گیرنده، وارد حوزه سلامت شده است. استفاده از فناوری‌نانو می‌تواند حتی پیش از اینکه بیماری شروع شود، آنرا تشخیص داده و پیشروی‌اش متوقف کند.

در طول دهه آینده، این حوزه یکی از بخش‌های فناوری‌نانو با بالاترین رشد خواهد شد. اکنون نانوپزشکی بازار تثبیت شده‌ای داراست. برخلاف برخی از کاربردهای بالقوه دیگر از فناوری‌نانو، که هنوز هم تا حد زیادی در حال تحقیقات است، نانوپزشکی چندین محصول قابل توجه تولید نموده که در آن ابعاد نانو تاثیر بخصوصی در اثربخشی محصول داشته است. کاربردهای حوزه پزشکی و دارویی فناوری‌نانو می‌تواند به چهار دسته تقسیم‌بندی گردد؛ فرمولاسیون و رسانش دارو، ایمپلنت‌ها و پوشش‌های زیست‌سازگارپذیر، دارو و مراقبت زخم پیشرفته و تشخیص.

درحال حاضر بازار شاهد تالاش‌های گسترده تحقیق و توسعه با تمرکز بر دارورسانی می‌باشد. تصویربرداری با وضوح بالا، دارای بیشترین پتانسیل برای کاربردهای تشخیصی فناوری‌نانو است. دیگر کاربردها مانند پوشش‌ها/ ایمپلنت‌ها و دارو/مراقبت زخم پیشرفته، هنوز نیاز به انجام پژوهش‌هایی برای تسهیل فرآیند تجاری‌سازی در مقیاس بالا دارند.

اکنون در ایران به دلیل حساسیت‌ها و محدودیت‌های موجود در حوزه‌ی پزشکی و سلامت و زمان‌بر بودن مراحل دریافت مجوزها و تاییدیه‌ها برای محصولات این حوزه، شرکت‌های کمی موفق شده‌اند دست به تولید محصولات، تجهیزات و یا لوازم مربوط به حوزه پزشکی و سلامت بزنند. با این حال تعدادی از شرکت‌ها در زمینه‌های ملزومات مراقبت از زخم، داروهای ضدعفونی‌کننده، ملزومات دهان و دندان و منسوجات پزشکی فعالیت دارند.

منسوجات پزشکی

استفاده از نانونقره جهت منسوجات بیمارستانی علاوه‌بر خاصیت ضدمیکروبی که در گان جراحی ایجاد می‌کند باعث عدم جذب مایعات مختلف به‌ویژه خون شده و باعث حفظ توازن بیولوژیکی و طراوت بهداشتی پوست در طول مدت عمل جراحی خواهد شد.

استفاده از مواد ضدمیکروبی در منسوجاتی که به سلامتی انسان مربوط می‌شوند، به‌عنوان جزیی از برنامه پاکیزه‌تر نگه داشتن کارکنان و تجهیزات بهداشتی مورد توجه کارکنان مراکز درمانی قرار گرفته است. فناوری استفاده از نانونقره به علت طیف گسترده کاربرد، سهولت بکارگیری، زیست‌سازگاری و پذیرش وسیع آن تبدیل به یکی از فناوری‌های مطرح ضدمیکروبی برای منسوجات بهداشتی شده است.

صنعت ساختمان

کاربردهای نانونقره در صنعت ساختمان در ایران را می‌توان به چهار بخش تقسیم نمود.

رنگ

افزودن نانونقره به‌خاطر قابلیت امتزاج‌پذیری بسیار خوب به‌صورت ماده افزودنی، ویژگی‌های زیادی را به محصولات رنگ و رزین می‌بخشد. رنگ‌های ضدمیکروب، ضدقارچ و ضدکپک و ضدویروس هستند. به علاوه خاصیت پوشش‌دهی، براقیت و چسبندگی رنگ را افزایش می‌دهد. رنگ ضدمیکروب می‌تواند مصارف زیادی در مکان‌های بهداشتی، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و غیره داشته باشد.

شیشه‌ها، کاشی و سرامیک، شیرآلات ساختمانی، دستگیره‌های ساختمانی، سنگ ساختمانی و غیره

نانونقره به‌عنوان ماده ضدعفونی‌کننده علاوه‌بر کاربردی که برای ضدعفونی سطوح داخلی ساختمان و تجهیزات داراست، می‌تواند برای تمیز و ضدعفونی کردن نمای ساختمان‌ها نیز استفاده گردد. نانونقره همچنین باعث افزایش درخشندگی سطوح کاشی و سرامیک و شیشه شده و این امر باعث گسترده شدن هرچه بیشتر کاربرد و موارد استفاده آنها در صنایع ساختمان می‌شود.

انواع کفپوش پلیمری

در محیط‌های ورزشی و صنعتی از انواع کفپوش‌های لاستیکی، استفاده می‌گردد. این کفپوش‌ها هم به‌صورت گرانول شده (بازیافتی) و هم به صورت تزریق‌شده تولید می‌شوند. نانونقره به شکل مستربچ در این صنعت مورد استفاده قرار گرفته و محصول نهایی همان کفپوش ضدمیکروب می‌باشد. کاربرد کفپوش‌های ضدمیکروب در سطوح خط تولید دارو، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها است.

لوله و اتصالات

با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از لوله‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان پلیمری هستند، استفاده از نانونقره در آنها نیازمند تولید مستربچ‌های نانونقره می‌باشد. بدین منظور ترکیبی از نانونقره و دی‌اکسید تیتانیوم در مستربچ‌های پلیمری به نسبت 10 الی 20 درصد مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت خود مستربچ‌ها نیز به نسبت 5/1 تا 3 درصد بنا به نوع کالا مصرف می‌شوند. این مستربچ‌ها را می‌توان در ساخت لوله و اتصالات پلیمری ضدمیکروب استفاده نمود.

تجهیزات و محصولات صنعتی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای نانونقره در تجهیزات و محصولات صنعتی می‌باشد. این حوزه به چند زیرگروه تقسیم می‌شود:

لوازم خانگی

یکی از بخش‌های پرکاربرد نانوذرات نقره بخش لوازم خانگی همان یخچال، جارو برقی، ماشین‌های لباسشوئی و ظرفشویی، سیستم تهویه، تصفیه هوا، رطوبت‌زا است. یخچال‌های مجهز به فناوری‌نانونقره موجب ماندگاری بیشتر و حفظ تازگی غذاها و همچنین حذف بوی نامطبوع غذا و ازبین بردن باکترى‌ها می‌شود. هوای خروجی از جاروبرقی‌ها، همانند دستگاه‌های تهویه و تصفیه هوا، هیچ‌گاه کاملاً پاک نیست مگر آنکه بهوسیله‌ی یک سیستم فیلتراسیون پاک، فیلتر شوند. فیلتراسیون نانونقره جاروبرقی‌ها با جلوگیری از رشد باکتری‌ها در فیلتر، آنها را پاک نگه داشته و همزمان بو را نیز از فیلتر دفع می‌کند و بدین شکل هوای خروجی از جاوربرقی، هوایی پاک و خالص خواهد بود.

استفاده از نانوذرات نقره در دستگاه‌های تهویه مطبوع که با استفاده از فناوری یون میکروپلاسما، موجب حذف عوامل بیماری‌زایی همچون ویروس سارس و آنفلوآنزا می‌شوند. نانونقره در ماشین‌های لباسشویی، می‌تواند تا 10 سال برای ضدعفونی کردن و ازبین بردن بوهای نامطبوع لباس‌ها مورد استفاده قرار گیرد. از نانونقره همچنین برای پوشش در ظروف آشپزخانه و غیره نیز استفاده می‌گردد.

الکترونیک

نانونقره با داشتن قابلیت زیاد هدایت گرما و الکتریسیته به‌همراه ویژگی‌های نوری پیشرفته، کاربردهای مختلفی در الکترونیک دارد. نانوسیم‌های نقره به‌عنوان رابط‌های نانو و الکترودهای نانو برای طراحی و ساخت وسایل نانو به کار گرفته شده‌اند. دیگر کاربردها عبارتند از: آماده‌سازی موج‌برهای فعال در وسیله‌های نوری، جوهر چاپ مدارهای چاپی، اپتوالکترونیک، نانوالکترونیک، اپتیک زیر طول موج، تجهیزات ذخیره داده، اپتیک غیرخطی، ابزارهای ضبط با شدت بالا، مواد بین لایه‌ای برای باتری‌ها، ساخت میکرو اتصال‌ها در مدارهای مجتمع (IC) و خازن‌های کامل.

پتروشیمی و پلاستیک

نانوذرات نقره قادرند واکنش‌پذیری‌های سطحی، نظیر جذب سطحی وکاتالیست را افزایش دهند. به‌همین خاطر از مواد نانونقره و نانوکامپوزیت برای کاتالیز بسیاری از واکنش‌ها در فرایندهای صنعتی استفاده می‌شود یکی دیگر از کاربردهای نانونقره در جوهرهای رسانا می‌باشد. امروزه تقاضای زیادی برای جوهرهای رسانا وجود دارد. نانوذرات نقره، ماده مناسبی برای این کاربرد محسوب می‌شود. جوهرهای مبتنی بر این نانوذرات در محل‌هایی به‌کار می‌روند که جوهرهای مرسوم این توانایی را ندارند.

سایر محصولات صنعتی

در این گروه محصولاتی نظیر روغن‌های صنعتی قرار دارند که از نانونقره جهت افزایش کارایی روغن‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود. علاوه بر این می‌توان از نانونقره به صورت پوشش در سطوح تجهیزات عمومی مانند دستگیره‌های اتوبوس، صفحه کلید دستگاه‌های خودپرداز، آسانسور و غیره جهت ضدمیکروب نمودن آنها استفاده نمود.

فیلترها و تصفیه

یکی از کاربردهای مهم و کاربردی نانونقره در صنعت فیلترسازی و تصفیه می‌باشد. فیلترهای نانونقره را می‌توان برای تصفیه هوا و استریل‌سازی اماکن عمومی و رفع آلاینده‌ها و بیماری‌هایی که منشأ باکتریایی دارند استفاده کرد. یون‌هاى نقره در دستگاه‌هاى تصفیه و تهویه هوا، سطح فیلتر را پوشانده و از طریق استرلیزاسیون از رشد سلولى میکروب‌ها جلوگیرى کرده و درصورت برخورد با میکروب و باکترى آنها را ازبین مى‌برند. حتى به کمک این تکنولوژى ویروس‌هاى خطرناک آنفلوآنزا نیز ازبین مى‌روند و عمل میکروب‌زدایى صورت خواهد گرفت. محصولاتی نظیر فیلترهای کربن اکتیو حاوی نانو نقره، دستگاه تصفیه و تهویه مطبوع هوا، دستگاه تصفیه آب خانگی، فیلتر تصفیه آب، دستگاه هواساز و غیره از جمله مواردی است که در این گروه قرار دارند.

مراکز علمی و آزمایشگاهی

مراکز پژوهشی یکی از بخش‌هایی است که از نانونقره در فعالیت‌های علمی خود بهره می‌برند. درباره نحوه مصرف این بخش باید به نکات مهمی توجه نمود:

1. پودر نانونقره خارجی: ماده مصرفی عمده در این بخش بر خالف سایر کاربردها، پودر نانونقره است. باتوجه به حساسیت و اهمیت کیفیت ذرات نانونقره در پژوهش‌ها، بیشتر پژوهشگران ترجیح می‌دهند از منابع معتبر خارجی استفاده کنند. بنابراین این بخش اصلی‌ترین مصرف‌کننده پودر نانونقره وارداتی می‌باشد.

2. پژوهش‌ها و تجاری‌سازی: بررسی‌ها نشان داده است که در مراکز علمی و پژوهشی کشور، فعالیت‌های زیادی در زمینه توسعه‌ی کاربردهای نانونقره در حال انجام است، اما تعداد کمی از این موارد به محصولات تجاری شده تبدیل می‌شوند.

3. نانونقره به‌عنوان ماده تشخیصی و آزمایشگاهی: این کاربردها در بخش داروسازی و تشخیص مواد، بیشتر دیده می‌شود.

کاربردهای در حال ظهور نانو نقره

مصارف و کاربردهای در حال ظهور نانو نقره، ظرفیت رشد فوق‌العادهای را در پزشکی و به عنوان رسانا، در سلول‌های خورشیدی و بسته‌بندی مواد غذایی و... نشان می‌دهد.

کاربردهای در حال ظهور نانونقره در زمینه پزشکی

نانونقره دارای کاربردهای متعددی در زمینه پزشکی است از جمله: تشخیص، درمان، دارورسانی، پوشش ابزار و تجهیزات پزشکی. نانونقره برای پوشش ابزار پزشکی و مواد مورد استفاده در نواحی جراحی، بیهوشی، بخش قلب و ارولوژی استفاده می‌شود. این ماده همچنین در پانسمان‌های زخم، جوراب‌های دیابتی، آتل‌ها، مواد استریلیزه کردن در بیمارستان‌ها، منسوجات پزشکی، سوندهای پزشکی و وسایل جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود.

به علاوه نانونقره در بخش ارتوپدی در زمینه‌هایی نظیر افزودنی‌ها در سیمان استخوانی، پوشش ایمپلنت‌ها برای تعویض مفاصل و پرتزهای استخوانی نیز مصرف دارد. نانونقره در دندانپزشکی و برای ساخت دندان‌های مصنوعی و نیز در مراقبت‌های چشمی جهت لنزها کاربرد دارد. فناوری پیشرفته نانونقره، برای ارتقای عملکرد باتری در نسل آینده‌ی وسایل پزشکی ایمپلنت فعال به کار می‌روند. نانونقره برای تصویربرداری از سلول‌های سرطانی نیز استفاده می‌شود.

این ماده همچنین برای درمان آماس پوستی، کولیت زخمی و آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از پانسمان‌های زخم حاوی نانونقره از رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و منجر به بهبودی سریع‌تر زخم‌ها می‌شود.

با استفاده از فناوری‌نانو و فراهم شدن امکان ساخت الکترودهایی در مقیاس بسیار کوچک، امکان طراحی و ساخت حسگرهایی در ابعاد نانومتر نیز فراهم شده است. از فناوری نانوحسگرهای زیستی در ردیابی میکروارگانیسم‌ها و آسیب‌های بافتی مانند سرطان استفاده می‌شود. با استفاده از لیزرتراپی، تبدیل انرژی نور به گرما در محدوده پیکوثانیه انجام می‌شود از این ویژگی که فوتوترمال کنسرتراپی نامیده شده، برای ازبین بردن سلول‌های سرطانی کاربرد دارد.

کاربردهای در حال ظهور نانونقره در حوزه رساناها و دیگر کاربردها

کاربردهای نانونقره در ترکیب با اکسید وانادیوم در باتری سلولی، نمونه‌ای از فناوری پیشرفته‌ی نانونقره به‌شمار می‌رود که به همگن‌سازی مواد کاتدی ارتقا یافته منتهی شده است. قطعات الکترونیکی چاپی با بکارگیری جوهرهای رسانای نانونقره کار می‌کنند. یکی از نمونه‌های قطعات الکترونیکی چاپی، الکترود بکارگرفته شده در یک ابرخازن است که می‌تواند متناوباً و به‌سرعت شارژ و دشارژ گردد.

ترمزهای باززایشی، یک نوآوری در صنعت اتومبیل است که اجازه می‌دهد تا انرژی جنبشی یک وسیله نقلیه درحال توقف برای مصرف مجدد در ابرخازن‌ها، ذخیره شود. برچسب‌های سامانه بازشناسی با امواج رادیویی (RFID) یکی دیگر از کاربردهای پرقدرت قطعات الکترونی چاپ شده را عرضه می‌کنند. این برچسب‌ها برای ردیابی کردن کالاهای موجود در انبار بهتر از بارکدها می‌باشند. به این خاطر که آن‌ها می‌توانند علاوه‌بر ذخیره‌سازی اطلاعات بیشتر، از فاصله‌ای دورتر حتی بدون دید مستقیم خوانده شوند.

جمع‌بندی و تحلیل فضای کسب و کار

با مروری بر بازار جهانی نانو نقره مصرف جهانی درمی‌یابیم نانونقره در سال 2011، حدود 800 تن تخمین زده شده است. بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نانو نقره، آمریکای شمالی و بعد از آن اروپا است. با این حال، 60 درصد از ظرفیت مصرف جهان در آسیا و به‌ویژه در چین و کره می‌باشد. کره جنوبی، چین و ایالات متحده آمریکا اصلی‌ترین بازیگران در حوزه نانونقره و محصولات مصرفی و تجاری مبتنی بر نانونقره هستند. 

کاربردهای نوظهور نانونقره نشان‌دهنده اینست که این ماده ظرفیت رشد فوق‌العاده‌ای در زمینه پزشکی و به عنوان رسانا در سلول‌های خورشیدی و بسته‌بندی غذا دارد. الگوی مصرف نانونقره در جهان به احتمال زیاد سریع‌ترین رشد در بین سال‌های 2014-2020 از نظر حجم مصرف، مربوط به آسیا و اقیانوسیه با نرخ رشد سالانه بیش از 13 درصد خواهد بود؛ که پیش‌بینی می‌شود انتقال واحدهای تولیدی محصولات الکترونیکی به آسیا محرک بازار نانونقره در این منطقه باشد. بیشترین تقاضا برای نانونقره در اروپا برای کاربردهایی نظیر تصفیه آب، مراقبت‌های شخصی و شوینده‌ها است. بازار نانونقره در اروپا رشد متوسطی در این دوره خواهد داشت.

با تحلیل تحولات بازار جهانی نانو نقره انتظار می‌رود، افزایش تعداد محصولات الکترونیکی مبتنی بر نانونقره مانند دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوا و آب، ماشین‌های لباسشویی، یخچال فریزرها و غیره، کاربرد نانونقره در صنعت برق و الکترونیک را افزایش دهد. علاوه‌بر این جایگزینی نانونقره با نقره متعارف، اکسید قلع ایندیوم (ITO)، نانولوله‌های کربنی، گرافن و غیره در گوشی‌های هوشمند، OLEDها و LCDها و همچنین تمایل به سمت محصولات الکترونیکی کوچک موجب تقویت بازار نانونقره شود.

پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده، افزایش تقاضا برای محصولات مصرفی مبتنی بر نانو نقره، به‌ویژه در کشورهای توسعه یافته و همچنین افزایش کاربردهای ضدمیکروبی نانونقره در صنایع پزشکی و داروسازی، محرک بازار جهانی نانونقره باشد. در همین زمینه می‌توان به استفاده از نانونقره در کاربردهای ضدمیکروبی مانند پوشش ابزار و تجهیزات پزشکی، پانسمان‌های زخم، روپوش و ملافه‌های بیمارستانی، دستگیره‌های در و نرده‌های بیمارستانی اشاره نمود.

علاوه‌بر این، حوزه بهداشت و درمان کمتر به قیمت حساس است و این مسئله بیشتر بازار نانونقره را تقویت می‌نماید. پیش‌بینی می‌شود سایر صنایع مصرفی نهایی نظیر مراقبت‌های شخصی، شوینده‌ها، دستگاه‌های خودپرداز و ساختمان در این دوره نرخ رشد قابل توجهی داشته باشند.
نانو نقره
نانو بیو ساید
ضد عففونی بدون بو
ضدعفونی ضدباکتری ضد ویروس ضد قارچ