گوسفند دماغ سیاه والیس

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گوسفند دماغ سیاه والیس (Valais Blacknose) جزو عجیب‌ترین نژادهای گوسفند در سرتاسر جهان می‌باشد، که جذابیت ظاهریشان باعث شده است که محبوبیت بالایی داشته باشند. گوسفند این نژاد با نام‌های دیگری چون Blacknosed Swiss, Visp, Visperschaf, Walliser Schwarznaseschaf نیز شناخته می‌شود.

خواستگاه اصلی این دام کشور سوئیس بوده و نام آنها برگرفته از محل زندگی‌شان یعنی کوه‌های کانتون والیس در جنوب غربی سوئیس است، پیشینه این نژاد به قرن 15‌ام میلادی برمی‌گردد و یکی از نژادهای نادر گوسفند به‌حساب می‌آیند که به‌عنوان یکی از نژادهای میراث جهانی شمرده می‌شود، در حال حاضر تنها 13000 راس از این دام موجود است، از همین‌رو جزو نژادهای درحال انقراض محسوب می‌گردد.

گوسفندان سیاه و سفید والیس سازگاری بالایی برای زندگی در اقلیم سرد مناطق کوهستانی و چرا در مناطق شیب‌دار و مرتفع کوهستانی را دارد.

شکل ظاهری گوسفندان نژاد والیس

خصوصیات ظاهری گوسفندان نژاد والیس

شکل ظاهری این نژاد عجیب، جالب و منحصر به‌فرد می‌باشد که باعث شده محبوبیت بالایی در سراسر جهان پیدا کنند. جزو گوسفندان بزرگ جثه محسوب شده و گردنی کوتاه و عضلانی دارد. بدن این دام دارای پشمی سفید یک‌دست است و در ناحیه صورت، چشم، گوش و زانوها پشم‌ها به‌رنگ مشکی می‌باشد. هر دو نوع میش و قوچ‌های نژاد والیس دارای شاخ هستند. بعضی از میش‌های این نژاد لکه‌های سیاهی روی دمشان نیز دارند.

گوسفند نژاد دماغ سیاه والیس

ابعاد و وزن

به طور متوسط وزن قوچ‌های این نژاد 80 الی 132 کیلوگرم بوده و طول آنها بین 75 تا 83 سانتی‌متر است.

وزن میش‌ها بین 70 تا 90 کیلوگرم و طولی حدود 72 تا 78 سانتی‌متر دارند.

ابعاد گوسفند والیس

مصارف گوسفند والیس

گوسفند والیس جزو نژادهای چندمنظوره است که برای تولید گوشت و پشم پرورش داده می‌شود. پشم این گوسفندان معمولاً سفید، ضخیم، دارای الیاف بلند و درشت و اغلب مجعد می‌باشد که برای زندگی در مناطق سرد کوهستانی مناسب است.

پشم این نژاد تا 10 سانتی‌متر رشد می‌رسد. این گوسفندان در سال 2 بار پشم‌چینی می‌شوند و حاصل هر بار پشم‌چینی بیش از 4 کیلوگرم پشم می‌باشد. اغلب از پشم این دام برای تولید فرش استفاده می‌شود.

پشم گوسفند والی

پشم گوسفند والی

سود پرورش این دام بسیار مناسب می‌باشد چراکه میزان باروری بسیار بالایی دارند و در شرایط مناسب سالیانه 2 تا 3 مرتبه زایش خواهند داشت. رتبه‌ی زایش در این دام 1.6 در سال است.

نام نژاد گوسفند دماغ‌سیاه والیس Valais Blacknose
هدف پرورش پشم و گوشت
نکات ویژه بسیار مقاوم و سازگار،
مناسب برای هردو مصرف گوشت و پشم،
اما امروزه بیشتر برای مصرف گوشت پرورش داده می‌شود،
در موطن خود بسیار مشهور و محبوب است
ابعاد بزرگ
وزن متوسط وزن قوچ بالغ 80 تا 130 کیلوگرم
و متوسط وزن میش بالغ بین 70 تا 90 کیلوگرم
شاخ بله، هم میش و هم قوچ دارای شاخ هستند
مقاومت اقلیمی اقلیم بومی
رنگ سفید با صورت و دماغی سیاه
گستردگی متداول
منشا سوییس

مصارف گوسفند والیس

منابع: iransheeplive ، roysfarm