۳ عنصر مفید موجود در خوراک حشره

به گزارش «سرویس آموزشی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از اگنا، اثرگذاری ترکیبات سالم موجود در خوراک حشرات جدیداً در مقاله‌ای در مجله حشرات با عنوان غذا و خوراک به چاپ رسیده است. این مقاله به بررسی اثرات کیتین، لوریک اسید و پپتیدهای ضدمیکروبی تولید شده توسط حشرات می‌پردازد. این ترکیبات برای حیوانات تولیدکننده غذا سودمند و مفید است و می‌تواند نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش دهد.

بیشتر بدانیم:
خوراک حشره و توسعه صنعت خوراک دام و طیور و آبزیان
اهمیت و مقدار مناسب نمک در خوراک دام و طیور

کیتین

اولین ترکیب مفید حشرات، کیتین نام دارد. کیتین بخشی از استخوان‌بندی خارجی سخت‌پوستان و حشرات می‌باشد. کیتین و مشتقات آن به تحریک سلول‌های ایمنی ذاتی می‌انجامد. برای مثال، تغذیه جوجه‌های گوشتی با کیتین میگو، از رشد پاتوژن‌های غذابرد اشریشیاکلی و سالمونلا در روده جلوگیری می‌کند.

آزمایش‌های متعدد نشان داد که به علت خواص هیپولیپیدمیک و هیپوکلسترولمیک کیتین، تغذیه جوجه‌های گوشتی با این ماده سبب کاهش چربی بدن و تولید گوشت بدون چربی و عضلانی‌تر (لخم) می‌گردد.

در مرغ‌های تخمگذار نیز که با حدود ۱٫۰۲ گرم در روز از کیتین تولید شده با کرم مگس بلک سولجر تغذیه شده بودند، افزایش ایمنی و مقاومت به بیماری را یه‌دنبال داشت.

تحقیقات نشان داده است که کیتین در ماهی باعث جلوگیری از رشد پاتوژن با افزایش رشد ریزاندامگان همزیست روده‌ای مفید و اثرات مثبت بر عملکرد و سلامت آنها می‌گردد.

اسید لوریک

دومین ترکیب مفید حشرات، اسید لوریک نام دارد. اسید لوریک خاصیت ضدویروسی و ضدباکتری دارد. مگس‌های بلک سولجر دارای حدودتً ۱۵ تا ۴۹ درصد چربی بر اساس ماده هستند. مخصوصاً، مشخصه اسید چرب دوره فعالیت کم لارو قبل از شفیره شدن در اسید لوریک اسید چرب زنجیره متوسط رو به‌بالا است.

چچربی در دوره فعالیت کم لارو قبل از شفیره شدن که روی زباله‌های ارگانیک با مقادیر زیاد نشاسته رشد می‌کنند، تا ۶۰درصد اسید لوریک داراست. اخیراً یک آزمایش برون‌تنی نشان داد که چربی مگس بلک سولجر در دوره فعالیت کم لارو پیش از شفیره شدن باعث کاهش رشد لاکتوباسیلوس با بیشترین اثرات ضدباکتریایی در برابر عفونت‌های D-streptococci در خوک‌ها می‌گردد.

پپتیدهای ضدمیکروبی

سومین عنصر موثر و مفید حشرات، پپتیدهای ضدمیکروبی هستند. بیشترین تنوع پپتیدهای ضدمیکروبی در حشرات یافت می‌شود و تاکنون بیشتر از ۱۵۰ نوع پروتئین حشرات با فعالیت ضدمیکروبی شناخته شده است.

در خوک‌ها و جوجه‌های گوشتی، پپتیدهای ضدمیکروبی سبب بهبود عملکرد رشد، هضم مواد مغذی و سلامت روده، تغییر مثبت میکروفلور روده‌ای و بالا بردن سیستم ایمنی می‌گردند. در جوجه‌های گوشتی، پپتید ضدمیکروبی P5 می‌تواند به عنوان جایگزینی مناسب برای آنتی‌بیوتیک‌ها به‌عنوان نوعی ارتقادهنده رشد استفاده گردد.

منبع: allaboutfeed