خوراک حشره و توسعه صنعت خوراک دام و طیور و آبزیان

به گزارش «سرویس اقتصاد داخلی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از خبرنگار دامپزشک‌نیوز_با کمی مطالعه و تحقیق و نگاهی گذرا به نشریات و سایت‌های تخصصی مربوط به خوراک و تغذیه دام، طیور و آبزیان به این نتیجه می‌رسید که موضوع تغذیه با حشرات، بسیار پرطرفدار و مفید است.

تاثیر گنجاندن حشرات در خوراک دام بر میزان تولید، فوایدی که از لحاظ سلامت برای حیوانات به دنبال دارد و همچنین حجم اقتصاد، صنعت و بازار جدید و شکوفایی که برپایه این صنعت شکل می‌گیرد، سه موضوع و دغدغه اصلی است.

چندین سند ملی درحال تدوین است

آیا واقعاً این قسمت از صنعت تولید خوراک دام تا این اندازه مهم است؟ آیا در بیان اهمیت این مطلب، اغراق می‌شود یا آنکه شروع تغییری بزرگ و ادامه‌دار حقیقت دارد؟

مجید موافق قدیری، رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان ایران دررابطه با این مهم اظهار نمود: استفاده از حشرات به‌عنوان منبع پروتئین، موضوع نویی در جهان می‌باشد. اهمیت این موضوع از منظر توسعه پایدار و نیاز روزافزون به تامین غذای مردم جهان موجب شده است که شرکت‌های معتبر درهمه کشورهای دنیا در زمینه خوراک دام و پروتئین روی آن کار کنند که جایگزین کنجاله سویا و پودر ماهی گردد.

رسیدگی به این موضوع در ایران نیز بسیار حائز اهمیت است. نهادهای بهداشتی و نظارتی، ازجمله وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت باید تلاش و جدیت بیشتری خرج کنند تا قوانین روزآمدی تدوین گردد که فعالان اقتصادی و افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه قادر به دریافت سریع مجوزهای لازم باشند.

بیشتر بدانیم:
استفاده از حشرات در تامین پروتئین خوراک دام
مصرف تفاله چغندرقند در جیره غذایی دام

تصمیم درست بگیریم

ایشان ادامه داد: مطمئناً استقبال زیادی در بازار ایران از این نوع محصولات خواهد شد زیرا ارزان‌قیمت می‌باشند. یکی از موانع استفاده بیشتر از این محصولات در کشورهای دیگر، گران‌قیمت بودن آن است.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا دنبال حفظ محیط ‌زیست و تنوع‌بخشی به منابع پروتئینی حیوانی هستیم یا در پی تهیه منابع پروتئینی گران‌قیمتی مانند پودر ماهی هستیم. باید انتخاب کرد. قیمت این محصولات در مقایسه با کنجاله سویا ارزان‌تر خواهد بود اما در مقایسه با پودر ماهی مناسب‌تر می‌باشد.

کشورهایی که به شاخص‌های محیط‌ زیستی خود اهمیت می‌دهند مانند کشورهای اروپایی و آمریکا به‌شدت در این زمینه کار و تحقیق می‌کنند. باید برنامه‌ریزی دقیقی برای این مهم انجام داد و از خروجی مطلوب آن بهره‌مند شد.

با نگاهی گذرا بر موضوعات و دغدغه‌های اهالی صنایع خوراک دام در کشورهای توسعه‌یافته جهان متوجه خواهیم شد که تاکید رئیس انجمن خوراک دام ایران بر این موضوع مهم، واقع‌بینانه است.

بازار خوراک حشره، تثبیت‌شده است و برآورد شده است که میزان گردش مالی آن تا پایان سال ۲۰۲۹ به بیشتر از دو میلیارد دلار خواهد رسید. یک شرکت تحقیقات بازار persistencemarketresearch که در زمینه منابع پروتئینی، بازارپژوهی می‌کند در گزارشی که جدیداً منتشر کرده (به نام مطالعه بازار جهانی خوراک حشره برای حیوانات: ارزش غذایی بیشتر، انگیزه‌ افزایش تقاضا) گفته است: حشرات خوراکی و همچنین محصولات تولیدشده از آنها، منابعی سرشار از پروتئین می‌باشند. این حقیقت حشرات را به جایگزینی بسیار مناسب برای منابع پروتئینی که امروزه برای تغذیه دام و طیور و آبزیان استفاده می‌شود، تبدیل کرده است.

خوراک حشره بسته به نوع آن حاوی ۵۰ تا ۸۰ درصد پروتئین است و حضور آن در وعده غذایی حیوانات، ضروری است. حسن دیگر حشرات آن است که حاوی اسیدهای آمینه هستند و این، فرایند هضم را بسیار آسان می‌کند. به‌موازات افزایش جمعیت و کمبود منابع پروتئینی، خوراک حشره به‌عنوان یکی از منابع پروتئینی پایدار مطرح شده است.

در ادامه گزارشی که این نهاد داده است از اقتصاد این صنعت نوظهور سخن به میان می‌آید: هزینه اولیه برای راه‌اندازی بسیار اندک است. تقاضای رو به رشد برای این نوع فرآورده‌ها موجب شده که تولیدکنندگان زیادی ظرفیت تولید خود را بالا برده و بیش‌ازقبل روی بهبودهای فنی تمرکز نمایند.

سرمایه‌گذاران کشور به بازار سودآور و چشم‌انداز روشن این محصولات آگاه شده‌اند. کارخانجات به کمک این سرمایه‌گذاران ظرفیت تولید خود را به حداکثر می‌رسانند. تولیدکنندگان اصلی همواره سعی در افزایش ظرفیت تولید خود دارند. منطقی است که سودآوری و تولید بیشتر به تقاضای بازار دامن زده بزند. بیشتر این تقاضا به اروپا و آمریکای شمالی مربوط می‌شود. بسیاری از شرکت‌‌های تازه‌تاسیسی که خوراک حشره تولید می‌نمایند در همین دو منطقه قرار دارند. به‌طورمثال شرکت فرانسوی UINSECT که یکی از پیشگامان این صنعت می‌باشد به کمک گروهی از سرمایه‌گذاران ۱۲۵میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است. پیش‌بینی می‌شود که اروپایی‌ها در سال‌های آینده نیز پیشتاز این صنعت پررونق و شکوفا باقی بمانند.

اکنون چند شرکت بازار خوراک حشره را در دست دارند:

EnviroFlight, LLC, Ynsect, AgriProtein Holdings Ltd, Enterra Feed Corporation, Protix, Entomotech S.L., Kreca Ento-Feed BV, DeliBugs, Haocheng Mealworms Inc, Entomo Farm, NextProtein, Beta Hatch, Nutrition Technologies, Hexafly Biotech, Entobel, HiProMine, InnovaFeed, Nusect, Protenga, and Mutatec.

منتظر هستیم که منطقه آسیا اقیانوسیه به‌دلیل افزایش روبه‌رشد تقاضا به محصولات حشره‌پایه برای تغذیه دام و مزارع پرورشی به استفاده گسترده از این نوع محصول رو بیاورد. ضریب نفوذ این محصولات در سه بخش خوراک حیوانات خانگی و غذای دامداری‌های و آبزیان باسرعت درحال رشد است. به نظر می‌رسد که افزایش تقاضا و توسعه این بازار در نواحی مختلف جهان ادامه داشته باشد.