برای نگهداری گربه به چه چیزهایی نیاز است؟

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پیش از به سرپرستی گرفتن هرنوع حیوان خانگی باید به برخی مسائل آگاه بود و وسایل و لوازم مورد نیاز حیوان را از پیش تهیه کرد. در این نوشته به نکاتی درمورد تغذیه، خواب، تفریح و سلامت گربهها خواهیم پرداخت.

ملاقات با خانواده

روز اولی که گربه را به خانه می‌برید باید فضایی آرام و دلپذیر را برای او فراهم کنید. اگر صاحب فرزند هستید ازقبل کودکان را برای روبرویی با حیوان آماده کرده و به آنها رفتار درست با گربه‌ها را آموزش دهید.

کار شما اینست که محیطی امن برای گربه فراهم کرده و آگاه باشید که جمع آشنا و صمیمی خانواده شما، برای او کاملاً ناشناخته و غریبه است. در برخورد اول، گربه‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی از خود نشان خواهند داد. برخی ممکن است ترسیده یا خجالت‌زده باشند درحالی‌که برخی دیگر ممکن است از آغوش شما بیرون پریده و وارد عمل شوند.

اگر حیوان خانگی دیگری دارید آنها را کم‌کم باهم آشنا کنید. حتی ممکن است نیاز باشد زمان‌هایی که کنار حیوانات نیستید تا مراقبشان باشید؛ آنها را در جعبه یا قفس نگهدارید. عشق و محبت خود را به‌طور مساوی و یک‌اندازه بین حیوانات خانگی جدید و قدیم تقسیم کنید، در این صورت به زودی به خانواده‌ای شاد تبدیل خواهید شد.

اسباب‌بازی و صفحه‌های خراش برای گربه

گربه‌ها بسیار باهوش هستند اما هیچ ارزشی برای لوازم خانه و اثاثیه شما قائل نیستند. آنها دوست دارند دائماً با پنجه‌های خود چیزی را بخراشند. با تهیه اسباب‌بازی و لوازم و صفحه‌های مخصوص خراش برای گربه‌ها از آسیب رسیدن به وسایل خود جلوگیری کنید.

اول ایمنی

آن بالا نگاه کنید! گربه‌ها عاشق پریدن و بالا رفتن از جایی هستند، بنابراین تمام گلدان‌ها و لوازم شکستنی خود را جوری قرار دهید که محکم سر جای خود قرار گیرند. مراقب سیم‌ها، پرده‌ها، کرکره‌ها و همه خطرات بالقوه دیگری که ممکن است گربه‌ی بازیگوش هنگام دویدن و بازی کردن در آنها گیر بیفتند، باشید.

برخی از گیاهان برای گربه‌ها مضر هستند. قبل از هرچیز این گیاهان را شناسایی کنید و برای احتیاط بیشتر هر گلدان یا گیاهی را از دسترس گربه‌ها دور نگه دارید. علاوه بر این همیشه مواد شیمیایی چون شوینده‌ها و داروها را جایی قرار دهید که گربه‌های کنجکاو امکان دسترسی به آنها را نداشته باشند.

بیشتر بدانیم:
اصول‌ نگهداری‌ از گربه‌
توضیح مفهوم 15 رفتار گربه
نکاتی جالب در مورد گربه‌ها

تغذیه گربه خانگی

غذای باکیفیت برای گربه باید دربرگیرنده پروتئین، اسیدهای آمینه، چربی‌ها و مواد معدنی مورد نیاز باشد. فرمولی را برای غذای گربه خود انتخاب کنید که مناسب سن، سطح انرژی، میزان فعالیت و نیازهای خاص او باشد.

چند بار در روز باید به گربه غذا دهیم؟

اگر از غذاهای خشک و پلت‌ها استفاده می‌کنید، مقداری مناسب از آن می‌تواند تمام روز او را مشغول کند. اما اگر گربه شما تمایلی به پرخوری دارد می‌توانید ساعات مشخصی را برای صرف غذا مشخص کرده و درمواقع دیگر غذا را از دسترسش خارج کنید.

فقط از خوراکی و تشویقی‌های مخصوص گربه‌ها استفاده کنید، بسیاری از ترکیبات انسانی می‌تواند برای گربه‌ها مضر و حتی کشنده باشند.

جای خواب گربه

گربه‌ها روزانه 16 تا 18 ساعت می‌خوابند. در اتاق‌های مختلف خانه جای خوابی برای گربه درنظر بگیرید. اگر می‌خواهید او را به خوابیدن در جای مخصوص خودش تشویق کنید از تخت‌های مخصوص گربه‌ها استفاده کنید. (این تخت‌ها حاوی اسانس گیاهی از خانواده نعناع هستند که بوی تندی داشته و برای گربه‌ها جذاب‌اند.)

جعبه خاک گربه

تهیه جعبه خاک (همراه با تشک و چنگک) برای گربه‌ها از نیازهای اولیه است. اگر چند گربه دارید برای هرکدام یک جعبه خاک جداگانه درنظر بگیرید. زمانی که گربه‌تان فرش را با جعبه خاکش اشتباه می‌گیرد به ضدعفونی‌کننده، پاک‌کننده و همچنین روحیه‌ای بخشنده نیاز خواهید داشت.

رفتار گربه

گربه‌ها بسیار سرگرم‌کننده هستند. اگر می‌خواهید بدانید که گربه چرا چنین کارهای جالب و خنده‌داری را انجام می‌دهد، از خودش بپرسید! اگر پاسخی نداد کتابی را بردارید یا درمورد این موضوع در اینترنت جستجو کرده و با رفتارها و نیازهای گربه خود کاملاً آشنا شوید.

منبع: petsmart

ترجمه: مهسا احمدزاده