آشنایی با پرنده سهره

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پرنده سهره‌ یکی از زیباترین پرندگان آوازخوان است که باید در شرایط خاصی نگهداری شود تا همیشه شاداب و سرمست آوازخوانی کند.

سهره‌ها انواع و گونه‌های مختلفی دارند که در کشورهای مختلف دیده شده است. در ایران فقط گونه‌ی سهره معمولی وجود دارد که آن را سهره پیشانی قرمز نیز می‌نامند و با قناری نیز جفت زده می‌شود. سهره آوازخوان و سیسکین قرمز دو نوع دیگر هستند که در خارج از ایران زندگی می‌کنند. این پرنده معمولاً ۱۲ تا ۱۳٫۵ سانتی‌متر قد و ۲۱ تا ۲۵ سانتی‌متر طول بال دارد، وزن آنها بین ۱۴ تا ۲۰ گرم است. آواز آنها زیبا است اما قدرت آوازخوانی قناری را ندارند. این پرنده در طبیعت باتوجه به شرایط آب و هوایی کوچ می‌کند و محل زندگی خود را تغییر می‌دهد. بنابراین شما نیز باید درباره نگهداری از آنها بسیار آگاه و هوشیار باشید.

تشخیص نر و ماده سهره

پرنده سهره نر و سهره ماده شباهت زیادی به یکدیگر دارند با کمک نشانه‌های زیر می‌توان نر و ماده بودن آنها را تشخیص داد.

۱: از دیگر راه‌های تشخیص نر یا ماده بودن سهره سرخی دور چشم پرنده است که در سهره‌ی نر این سرخی تا انتهای چشمش کشیده شده ولی در سهره ماده این سرخی تا ما بین چشمش کشیده شده است.

۲: سهره نر در انتهای مابین نوکش سبیل سیاهی دارد. اما در ماده‌ها این سبیل قهوه‌ای و کمی بور است.

۳: سیاهی پشت بال سهره نر پررنگ‌تر بوده ولی در سهره ماده این رنگ سیاهی بسیار کم‌رنگ‌تر می‌باشد.

۴: فقط سهره‌های نر آواز می‌خوانند و سهره‌های ماده صدای بسیار آهسته‌ای دارند.

۵: نوک سهره‌های نر درشت‌تر از سهره‌های ماده است.

با این‌حال گونه‌های مختلفی از سهره وجود دارد که تشخیص نر و ماده‌ی برخی گونه‌ها بسیار سخت‌تر است؛ برای مثال تشخیص جنسیت سهره‌های کرمانی کمی مشکل‌تر از سهره‌های بروجردی است. سهره‌های کرمانی سرخی دور سرشان در اکثر موارد کمتر از سهره‌های بروجردی می‌باشد و همین امر باعث فریب افراد در نر یا مادگی آن می‌شود.

در این موارد با دیدن مخرج سهره می‌توان به نر یا ماده بودن پرنده پی برد.

اگر مخرج سهره دارای برآمدگی باشد نر بوده و اگر برآمدگی نداشته باشد ماده است.

بخش‌های دیگر این مقاله:
نکاتی درباره جفت زدن سهره با سهره
غذای سهره‌ها

مزایای ماسه و آبتنی برای سهره‌ها

۱: نه تنها سهره بلکه تمامی پرندگان برای هضم بهتر غذا از خاک، شن و ماسه استفاده می‌کنند.

بیشتر بدانیم:
مصرف شن در غذای برای پرندگان زینتی ممنوع

۲: سهره‌ها دوست دارند با ماسه بازی کنند.

۳: از نمک درون ماسه تغذیه و غذای خود را درون ماسه انداخته و مخلوط می‌کنند سپس غذایشان را مجدداً از درون ماسه برداشته و می‌خورند.

۴: استفاده از کف دریا (البته خشک شده که در تمام عطاری‌ها موجود می‌باشد) در گوشه‌ای از قفس که هم بسیار مفید است تا از نمک آن تغذیه کنند و هم برای سفید کردن نوک خود از آن استفاده کنند اما توصیه می‌شود در قرار دادن کف دریا زیاده‌روی نکنید.

۵:سهره‌ها بخاطر نوع تغذیه چرب و محرکشان قادر به تحمل سرما هستند و در سرما آسیبی به آنها نخواهد رسید اما در گرما بی‌طاقت خواهند بود و به آبتنی نیز علاقه بسیاری دارند. اگر مکان پرنده شما با دمای هوای معتدل می‌باشد لازم است که نوع تغذیه پرنده را به مرور زمان تغییر دهید.

۶: درون قفس سهره حتماً لیوانی برای آبتنی و بازی کردن بگذارید حتی اگر هوا سرد باشد.

۷:سهره‌ها تا اندازه‌ای به آبتنی علاقه دارند که حتی در یخبندان هم برای بازی با آب یخ را می‌شکنند و آبتنی می‌کنند.

۸: سنگ پای کوچکی را در گوشه‌ای از قفس قرار دهید که سهره برای کوتاه کردن نوکش از آن استفاده کند و هم اینکه با آن سرگرم بازی شود.

رام و اهلی کردن سهره

۱:تا ۲ الی ۳ ماه در کوچک‌ترین قفس نگهداری شوند.

۲:قفس سهره باید حتماً در چند ماه اول در شلوغی قرار داده شود تا بفهمد که انسان قصد آزار او را ندارد. (مثلا بر روی اپن آشپزخانه یا فضایی از خانه که حضور افراد در آن زیاد است)

۳:هر روز حتی‌الامکان ۴۵ دقیقه با سهره بازی کنید تا زودتر رام شود.

۴:هرگز بر روی قفس سهره نکوبید زیرا به‌شدت باعث ترس او خواهید شد. 

۵:برای تزئین قفسش از وسایل خوش‌رنگ استفاده نمایید.

۶: قفس را ۳۰ الی ۴۰ دقیقه در آفتاب ملایم قرار دهید، دقت کنید که مدت زمان طولانی و همچنین آفتاب سوزان برای پرنده کشنده است.

۷:هرگز قفس سهره را در جایی که محل عبور گربه است قرار ندهید.

منبع: سایت 6019