یبوست در گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در زمان بروز یبوست در گربه‌ها، حیوان دائماً در محل همیشگی دفع خود قرار می‌گیرد و با تقلای شدید سعی در دفع دارد ولی در اغلب بی‌نتیجه است. با بررسی خاک مخصوص گربه می‌توان وضعیت گوارشی و دفع او را مرتب کنترل نمود، زیرا بی‌توجهی به این مسئله و ادامه یبوست در برخی موارد سبب مرگ حیوان خواهد شد. دلایلی چون کمبود فیبر در جیره غذایی، عدم دسترسی به آب درنتیجه آن خشک شدن بیش ازحد مدفوع، خوردن مواد غیرمتعارف یا بسیار خشک یا لیسیدن زیاد بدن و ورود موی زیاد به دستگاه گوارش، خوردن بچه گربه‌ها توسط مادر، خوردن استخوان و اجسام خارجی ( بلع استخوان‌های خام و نوک‌تیز که در بیشتر موارد موارد خطرآفرین هستند)، وجود توده‌های متراکم و توپی شکل موها در دستگاه گوارش، عدم تحرک کافی، تنبلی و چاقی، نارسایی کلیوی، تومورهای شکمی، آبسه‌های مقعدی و شکستگی استخوان لگن موجب یبوست در گربه‌ها می‌شوند.

بیشتر بدانیم:
راه‌های رفع یبوست بچه گربه
عفونت ادراری (UTI) گربه‌ها
گاستریت (ورم معده) در حیوانات

درمان یبوست

یبوست را می‌توان در اولین مرحله و در موارد خفیف با افزودن مواد فیبری و سبزیجات تازه در غذای گربه برطرف نمود. بهتر است حداقل ۱۰درصد از جیره گربه را مواد فیبری تشکیل دهد. گوشت خام در برخی موارد نقش ملین داشته و یبوست را درمان خواهد کرد.
توصیه می‌گردد آب کافی و تازه در اختیار گربه قرار دهید علاوه بر آن در موارد بروز یبوست خورانیدن آب میوه و عصاره گیاهان یا مقداری شیر مفید می‌باشد.

درمان گیاهی یبوست گربه

برای درمان یبوست افزودن سبوس گندم به میزان یک قاشق (روزی ۲ بار) به خوراک گربه مفید خواهد بود. ریختن روغن زیتون برروی غذا سبب افزایش حرکات روده خواهد شد. با افزودن ۵ سی‌سی روغن زیتون به غذا (۲بار در روز) از بروز یبوست جلوگیری کنید. مصرف شیر در غذا برای رفع یبوست مفید بوده و از طرفی گربه‌ها به خوردن آن علاقه دارند.
می‌توان از گل میخک خرد شده نیز استفاده کرد و با ریختن آن روی غذا یبوست را درمان نمود.