اسهال در گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسهال نوعی مکانیسم دفاعی و طبیعی بدن در برابر مواد سمی یا اجسام غیرمتعارف یا فاسد خورده شده توسط گربه‌هاست. اگر اسهال تا 24 ساعت ادامه پیدا کند باید در اولین فرصت ممکن به دامپزشک مراجعه نمائید. مواردی چون عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، انگل‌های داخلی، حساسیت نسبت به برخی از مواد و آلرژی‌های غذایی، استرس، تغییرات ناگهانی و شدید در رژیم غذایی و بیماری‌های عفونی باعث بروز اسهال در گربه‌ها می‌شود.

بهتر است از جیره‌ی غذایی زیر برای درمان اسهال استفاده شود:

روز اول: به مدت ۲۴-۱۲ ساعت از غذا دادن به گربه بپرهیزید اما در تمام این مدت آب تازه و کافی در اختیار او باشد تا بدن دچار کم آبی نشود.

روز دوم: مقدار کمی گوشت پخته شده مرغ یا به صورت پوره شده دراختیار گربه قرار دهید.

روز سوم: اضافه کردن مقدار کمی سبزیجات به غذا باعث می‌شود تا فیبر آنها سبب جذب مایعات موجود درروده و سفت شدن و قوام مدفوع گردد.

روز چهارم: استفاده از برنج به عنوان یک منبع غلات و افزودن آن به رژیم غذایی گربه

روز پنجم: به جای برنج سفید از برنج سبوس‌دار قهوه‌ای استفاده کنید.

روز ششم: با گذشت ۶ روز از اسهال و بهبود بیماری می‌توان کم‌کم از غذای قبلی برای استفاده کرد اما باید تا ۳ روز فقط حجم غذای قبلی را تجویز کرد و از تجمع مواد غذایی در بدن گربه اجتناب کرد.

خوردن ماست برای درمان اسهال در گربه مفید خواهد بود.

بیشتر بدانیم:
اسهال گربه
بیماری پنلوکوپنی (Feline panleukopenia) در گربه‌ها

درمان گیاهی اسهال در گربه

استفاده از پودر نارون قرمز برای درمان اسهال مفید می‌باشد. یک قاشق چایخوری از آن را با ۲۵۰ سی‌سی آب سرد مخلوط کرده و به مدت ۳ دقیقه بجوشانید. پس از سرد کردن به میزان ۵- ۵/ ۲ سی‌سی از آن را هر ۴ ساعت یکبار به مصرف گربه برسانید.