بیماری‌های گوارشی در گربه‌ها و درمان آنها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اختلالات گوارشی در گربهها در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شوند که در این نوشته به بررسی این مشکلات و درمان آنها می‌پردازیم.

• خوردن غذاهای نامناسب و فاسد

• خوردن اجسام و مواد غیرمتعارف

• عفونت‌ها

• وجود توده‌های متراکم و توپی شکل مو (hair ball)

• انگل‌ها

• عوامل حساسیت‌زا

و دیگر بیماری‌هایی که به شکلی دستگاه گوارش را مختل می‌کنند.

از عمومی‌ترین علائم نارسائی گوارشی گربه، استفراغ، اسهال و یا یبوست است. در اکثر موارد می‌توان با تغییر رژیم غذایی و بهبود کیفیت خوراک، سلامت گربه را به حالت اولیه بازگرداند.

درمورد مشکلات گوارشی طولانی مدت و مزمن به مراقبت بیشتر و گذشت زمان برای درمان و بهبودی کامل نیاز است. گربه‌هایی که دچار اختلالات گوارشی می‌شوند اغلب بی‌اشتها هستند و عادات غذایی آنها تغییر می‌کند و شما از این تغییرات به بیماری حیوان پی می‌برید. در بیماری‌های گوارشی علاوه بر درمان با داروها که تحت نظر دکتر دامپزشک انجام می‌گیرد، توصیه‌های غذایی-گیاهی در رژیم غذایی حیوانات نیز نقش مهمی در درمان بیماری دارند. همچنین برخی از گیاهان با خواص دارویی خود تاثیر بسزایی در پیشگیری بسیاری از اختلالات گوارشی گربه‌ها خواهند گذاشت بنابراین در این نوشته به برخی از خواص دارویی گیاهان در تغذیه گربه‌ها اشاره می‌شود.

بخش‌های دیگر این مقاله:
اسهال در گربه
یبوست در گربه
آلرژی‌های غذایی در گربه

گلوله‌های موئی

تشکیل شدن گلوله‌های موئی در معده حالتی طبیعی است که میزان تشکیل و حجم آنها بستگی به تراکم و طول موهای بدن گربه، آراستن و برس کشیدن توسط صاحبش، میزان لیسیدن و تمیز کردن موها توسط خود گربه، فصول سال و درجه حرارت محیط، میزان آب بدن و در نهایت وضعیت سلامتی گربه دارد. اکثر توده‌های مویی در معده به‌راحتی با استفراغ دفع می‌شوند اما در برخی موارد حجم توده‌ها به اندازه‌ای است که بیرون نیامده و سبب انسداد روده‌ها و مشکلات شدید گوارشی خواهند شد.

رفع گلوله‌های موئی

استفاده از غذاهایی با فیبر بالا و اضافه کردن سبزیجات و میوه‌ها به جیره غذایی گربه باعث کاهش تشکیل گلوله‌های موئی در معده خواهد شد. مصرف روزانه هویج خرد شده، انواع سبزیجات، سبوس گندم، جوانه یونجه تازه به صورت مخلوط با غذای گربه. اضافه کردن خوراک ملین مانند پوره آلو (یک قاشق مرباخوری) یا یک قاشق چایخوری عصاره‌ی نارون قرمز به خوراک روزانه. درصورت وجود توده‌های بزرگ در معده می‌توان به غذا مقدار کمی کره گیاهی به مصرف حیوان رساند و این کار را به مدت ۵ روز ادامه داد.

غذا نخوردن گربه

اگر گربه به مدت ۲ روز غذا نخورد وضعیت نگران‌کننده‌ای وجود دارد که باید در مورد آن با دکتر دامپزشک مشورت نمائید. عواملی چون سرو صدای آزاردهنده و شدید در هنگام خوردن غذا، غذای جدید، غذاهای داغ و یا ادویه‌های تند، بیماری‌های مهلک و تهدیدکننده، ترس‌های ناگهانی ناشی از توفان، رعد و برق و صاعقه سبب بی‌اشتهایی و پرهیز از خوردن غذا می‌شود.

درمان‌های نخوردن غذا

خورانیدن برخی غذاها با بوی خاص مانند ماهی

در برخی موارد تزریق vit B12

خورانیدن مخلوط عسل و ماست

استفراغ در گربه‌ها

استفراغ مکرر و متناوب که با برخی بیماری‌ها نظیر کاهش اشتها، افسردگی، اسهال یا یبوست همراه باشد باید جدی گرفته شده و با دامپزشک مشورت نمود. بی‌توجهی به استفراغ‌های مکرر و گذشت زمان، سبب کاهش شدید آب بدن و حتی مرگ خواهد شد. عواملی چون خوردن علف و سبزیجات موجود در باغچه، اجسام نواری نظیر نخ، خوردن اسباب بازی‌های کوچک، خوردن مواد سمی و شیمیایی، مشکلات کلیوی و برخی از انگل‌های گوارشی باعث بروز استفراغ‌های مکرر خواهند شد.

درمان استفراغ

بعد از استفراغ در گربه‌ها سعی کنید به مدت ۲۴-۱۲ ساعت به او غذا ندهید و کمی بعد مقداری چای نعناع در اختیار او قرار دهید. در صورت عدم استفراغ پس از خوردن چای نعناع می‌توان از جیره غذایی ملایم و معمول استفاده کرد.

منبع: worldpets