نکاتی درباره قطع دنبه در بره‌ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بیشتر جمعیت گوسفندی کشور را نژادهای دنبه‌دار تشکیل داده‌اند که علاوه بر تولید گوشت مقدار زیادی چربی به صورت دنبه نیز تولید می‌کنند. وزن دنبه بخش قابل توجهی از وزن لاشه گوسفندان دنبه‌دار را تشکیل می‌دهد این مسئله به‌خصوص در مورد لاشه گوسفندان پرواری بیشتر مشهود است به‌طوری که وزن دنبه نسبت به وزن لاشه حتی به حدود ٢٥درصد می‌رسد ازطرفی برای ذخیره هر واحد چربی 9/45 کیلو کالری انرژی نیاز است درنتیجه هزینه غذا که اصلی‌ترین هزینه پرورش است برای تولید چربی افزایش یافته و هزینه تولید آن دوبرابر هزینه هر واحد تولید گوشت می‌شود.

اثرات قطع دنبه‌ی گوسفندان

۱- امکان‌پذیر بودن جفتگیری طبیعی قوچ‌های بدون دنبه بهبوددهنده (دوقلوزایی، ارتقای شیر و وزن) و میش‌های دنبه‌دار.

۲- افزایش قابل توجه نرخ آبستنی و کاهش چشمگیر دام قسر.

۳- کاهش آلودگی دام به فضولات و کاهش هجوم و تخم‌ریزی مگس‌ها و بروز انگل‌ها.

بیشتر بدانیم:
مراقبت از بره و بزغاله نوزاد
نکات ضروری در پرواربندی گوسفند و گاو

توصیه‌هایی در ابطه با قطع دنبه

۱- در روش استفاده از حلقه لاستیکی برای قطع دنبه، سن دام باید زیر ۷ روز باشد. توصیه می‌شود برای شکل‌گیری پیوند میان مادر و بره و همچنین اطمینان از مصرف آغوز کافی، انجام این کار ۲۴ ساعت پس از تولد صورت گیرد.

۲- در قطع دنبه چه به روش کش لاستیکی و چه به روش برش با کوتر، چین‌های دمی باید باقی بمانند. بنابراین حلقه‌اندازی یا برش باید در جلوی این چین‌ها انجام گردد. معمولاً باقی گذاشتن دو مهره دمی برای این منظور کافی می‌باشد.

۳- پس از انجام قطع دنبه، بیشترین درد دام در ساعت اول است و بعد از آن درد به حداقل رسیده و ازبین می‌رود. برای کاستن درد می‌توان پیش‏تر از داروهای ضددرد مانند فلونیکسین مگلوماین به صورت عضلانی و یا داروهای بی‌حسی موضعی مانند لیدوکایین در محل استفاده نمود.

۴- بره‌هایی که برای قطع دنبه آنها از حلقه استفاده شده، تا زمان افتادن دنبه (حدودا ۱۰ روز) باید تحت نظر باشند تا اگر عفونت یا آلودگی به لارو مگس (میازیس) دیده شد، به سرعت برای درمان لازم اقدام کنید.

۵- بره‌هایی که با استفاده از کوتر برقی قطع دنبه می‌شوند، با کمک اسپری آنتی‌بیوتیک موضعی درمان شده و تا چند روز تحت نظر قرار خواهند گرفت.

منبع: سپیدان