دلایل بروز علائم فحل در حیوان عقیم شده

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آیا می‌دانستید بروز علائم فحل در حیوان عقیم شده نیز ممکن است؟ این بدین معناست که احتمال خون‌ریزی، جذب جنس نر شدن و تغییرات رفتاری بعد از انجام عمل جراحی همچنان وجود دارد.

معمولاً، بهترین سن برای عقیم‌سازی حیوان 4 ماهگی است، زیرا هم سگ و هم گربه بین 4 تا 6 ماهگی اولین بار حالت فحلی (فعال بودن از لحاظ جنسی) را تجربه می‌کنند. اگر حیوان‌تان پس از جراحی هنوز علائم فحلی را داشت با دامپزشکتان تماس بگیرید. به احتمال زیاد مقداری از بافت‌های تخمدان حین عمل جراحی سالم باقی مانده و این بافت هورمون‌هایی که باعث چرخه فحلی می‌شوند را آزاد می‌کند.

رحم و تخمدان سگ و گربه

رحم در سگ و گربه به شکل “Y” کشیده است. بدنه رحم ساقه Y می‌باشد که نسبت به بازوهای طولانی آن که شاخ‌های رحمی نام دارند کوتاه‌تر است. شاخ‎های رحمی قسمتی است که در طول بارداری جنین سگ و گربه در آن شکل می‌گیرند، متصل می‌شوند و رشد می‌کنند.

هرچند تخمدان‌ها از رحم جدا هستند ولی به وسیله رباط‌ها و عروق خونی هم به شاخ‌های رحم و هم به بدنه آن وصل شده‌اند. دامپزشک باید رحم را از اتصالات در بدن با بستن رگ‌های خونی جدا کند.

هر تخمدان درون کیسه‌ای قرار دارد که اغلب با چربی پرشده‌ است که این مقدار در حیوانات دارای اضافه وزن و مسن بیشتر است. گاهی حین عمل عقیم‌سازی مشاهده می‌شود که بافت‌ تخمدان پراکنده است، گاهی کوچک است و یا خوب شکل نگرفته است. هم‌چنین ممکن است در محل طبیعی خود نباشد، یعنی جایی که باید در بدن قرار داشته باشد نیست که این مشکل مادرزادی است.

بیشتر بدانیم:
معایب و مزایای عقیم کردن سگ ماده
فواید عقیم کردن سگ‌های نر

عمل عقیم‌سازی چگونه است؟

اساس “Y” شکل رحم برداشته می‌شود ولی گردن رحم در بدن باقی می‌ماند.

گاهی هنگامی‌که دامپزشک بافت‌ها را با کلمپ هموستات (ابزاری که در جراحی‌های عمومی و تخصصی برای کنترل خون‌ریزی استفاده می‌شود و دو نوع خمیده و مستقیم دارد.) نگه‌ می‌دارد تا رگ‌های خونی را مسدود کند، مقدار کوچکی از بافت‌های تخمدان در بدن حیوان باقی می‌ماند. این بافت‌ها می‌توانند رشد کنند و به سیگنال‌های شیمیایی از سوی مغز برای تولید هورمون‌های آغازگر دوره فحلی پاسخ دهند.

اگر رحم و تخمدان‌ها برداشته شده‌اند پس چطور حیوان خونریزی دارد؟

بافت‌های پوششی که از واژن باقی مانده‌اند در پاسخ به هورمون‌های آزاد شده، متورم می‌شوند و خون‌ریزی می‌کنند. در واقع این بافت‌ها چرخه فحلی را شبیه‌سازی می‌کنند. در هر حال حتی اگر حیوان علائم فحلی را نشان می‌دهد، نباید نگران باردار شدن او باشید. وقتی تخمدان‌ها برداشته شده‌اند هیچ راهی برای باردارشدن حیوان وجود ندارد.

با دامپزشک ملاقات داشته باشید.

وضعیت‌های دیگری نیز ممکن است با دوره فحلی شباهت داشته باشند و موجب بروز علائم فحل در حیوان عقیم شده شود. مثلا سگ شما ممکن است عفونت واژن یا مثانه داشته باشد. او را نزد دامپزشک ببرید تا با انجام آزمایشات لازم دلیل خونریزی یا علائم چرخه فحلی را پیدا کنند.

باورهای اشتباه در مورد حیوانات عقیم‌شده

برخلاف آنچه که شما شنیده‌اید، قبل از این که حیوان را عقیم کنید نیازی نیست که یک دوره فحل یا یک زایمان داشته باشد.

عقیم‌سازی باعث چاق شدن یا تنبل شدن حیوان شما نمی‌شود. مگر اینکه مسئله سلامتی دیگری وجود داشته باشد. در بیشتر موارد اضافه وزن سگ‌ها و گربه‌ها به دلیل تغذیه زیاد آن‌ها ویا کم بودن فعالیتشان است.

منبع: petmagz


برچسب ها: