ماهی چهار چشم

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی چهار چشم (Four-Eyed Fish) یکی از مخلوقات فوق‌العاده است. مردمک چشم این ماهی به دو قسمت بالایی و پایینی تقسیم شده است. این ویژگی به ماهی این امکان را می‌دهد که همزمان قادر به مشاهده سطح آب و عمق آب باشد. ماهی چهارچشم قادر به تغذیه از سطح آب و کف آب می‌باشد. همچنین از خطرات و ماهی‌های مهاجم به سرعت آگاهی پیدا می‌کند. ماهی چهارچشم بومی آب‌های قاره آمریکا از ونزوئلا تا برزیل می‌باشد.

این ماهی موجودی صلح‌جو است و نگهداری آن در دسته‌های پنج تا شش عددی در کنار سایر همنوعان توصیه می‌شود. ماهی چهارچشم را می‌توان در دسته ماهی‌های لب شور قرار داد. به همین دلیل این ماهی با ماهی‌هایی همچون ماهی تیرانداز و پوفر همزیستی پیدا می‌کند. نگهداری این ماهی در کنار مولی نیز معمول است.

نگهداری ماهی چهار چشم

 نگهداری از این ماهی چندان ساده نیست. چرا که ماهی چهارچشم نسبت به بیماری‌های پوستی بسیار حساس است. وجود درپوش بر روی آکواریوم این ماهی الزامی است. زیرا ماهی چهارچشم علاقه زیادی به بیرون پریدن از آب نشان می‌دهد.آکواریومی با حداقل حجم ۲۰۰ لیتر امکان رشد مناسبی را برای این ماهی فراهم می‌کند. دمای ۲۳ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد و پی‌هاش ۷٫۰ تا ۸٫۵ برای ماهی چهارچشم مناسب است. بهترین است که آب آکواریومی این ماهی مقداری نمک داشته باشد. زیرا همان‌طور که اشاره شد این ماهی از دسته ماهیان لب شور است.

خصوصیات ماهی چهار چشم

ماهی چهارچشم از دسته ماهیان زنده‌زاست. در آکواریوم این ماهی باید سطوح صافی در ارتفاع بالا قرار داشته باشند. چرا که این ماهی بیشتر اوقات در سطح آب شنا می‌کند و در همان سطح نیز زایمان می‌کند. تغذیه این ماهی با غذاهای بسته‌بندی مخصوص ماهیان گیاه‌خوار امکان‌پذیر است.

ماهی چهار چشم

منبع: mahieman