سگ نژاد سافت کوتد ویتن تریر

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ نژاد سافت کوتد ویتن تریر (Soft Coated Wheaten Terrier) از انواع تریرهای سایز متوسط می‌باشد. از قدرت بدنی زیادی برخوردار است. گوش‌ها "B" شکل و آویزان، دندان‌ها منظم، بینی بزگ و سیاه، چشم‌ها بادامی شکل به رنگ قهوه‌ای تیره یا عسلی است. اگر چشم‌ها زرد کمرنگ باشند نشانه ناخالصی است. ستون فقرات کاملاً صاف پاهای جلو صاف و دارای پنجه و زیر پاهای سیاه و تیره می‌باشد. توله‌ها به رنگ مشکی متولد می‌شوند و با گذشت زمان رنگ روشن‌تری پیدا می‌کنند. در دو سالگی رنگ دائم پدیدار می‌شود.

خلق و خوی سگ سافت کوتد ویتن تریر

ویتن تریر نژادی است قدرتمند، باهوش، خوشحال و مشتاق. تریری بازیگوش با برخوردی دوستانه. دیده‌بان خوبی است و ورود هر غریبه را با پارس کردن خبر می‌دهد. معمولاً با کودکان و سایر سگ‌ها رفتار خوبی دارد (در صورتی که در تولگی بخوبی اجتماعی شود) به هیچ عنوان با گربه‌ها خو نمی‌گیرد و باید همیشه از آنها دور باشد.

دارای خصلت یک توله است که در تمام تول عمر در آن باقی می‌ماند. رفتار زودجوش شیرین و با اعتمادبنفس، او را تبدیل به یک حیوان دوست‌داشتنی کرده است. بسیار باهوش است و خیلی زود آنچه را که از او بخواهید فرا می‌گیرد. بی‌دلیل پارس نمی‌کند. گرچه مانند سایر تریرها حالت عصبی ندارد اما ممکن است نرها نسبت به هم حالت تهاجمی پیدا کنند. گرچه در ایالت متحده آمریکا طرفداران بسیاری دارد اما هنوز هم جزو نژادهای کمیاب می‌باشد.

خلق و خوی سگ سافت کوتد ویتن تریر

وزن و ارتفاع

وزن در نرها 20-16 ک.گ در ماده‌ها 18-14 ک.گ

ارتفاع در نرها 51-46 س.م در ماده‌ها 48-43 س.م

برای آشنایی با دیگر گونه‌های تریر کلیک کنید:
آشنایی با سگ‌های تریر

مشکلات سلامتی

بیماری دفع پروتئین و آلرژی نسبت به گزش حشرات قابل ذکر می باشد.

توله سگ ویتن تریر

شرایط نگهداری سگ ویتن تریر

برای نگهداری در آپارتمان مناسب می‌باشد. داخل خانه پر جنب و جوش است و یک حیاط کوچک مکان مناسبی را برایش فراهم می‌آورد. تحمل گرما را ندارد.

فعالیت بدنی

ویتن تریر از هر نوع ورزش و فعالیت لذت می‌برد.

طول عمر

15-13 سال.

شرایط نگهداری سگ ویتن تریر

آراستن

در هنگام آراستن ویتن تریر نکته مهم این است که با شانه زدن ظاهر طبیعی موهای آنرا بهم ریخته و وز کرده نسازیم. بنابراین شانه زدن برای موهای این نژاد پیشنهاد نمی‌شود. در عوض برس کشیدن موهایش را درخشنده و زیبا می‌سازد. گوشه چشم‌ها و داخل گوش‌ها باید مرتباً تمیز گردد. شستشو و استفاده از شامپو خشک تنها در مواقع ضروری پیشنهاد می‌شود. ریزش موی فصلی ندارد و اگر بموقع برس کشیده شود ریزش موی بسیار ناچیز دارد. برای افرادی که نسبت به موی سگ آلرژی دارد توصیه می‌شود.

تاریخچه سگ نژاد سافت کوتد ویتن تریر

از ویتن تریر بعنوان سگ مزرعه، برای چوپانی و شکار جوندگان کوچک درایرلند استفاده می‌شده است. موطن او ایرلند است. این نژاد در سال 1933 به ثبت رسید و برای اولین بار در سال 1946 به آمریکا صادر شد.

گروه

تریرها

تاریخچه سگ نژاد سافت کوتد ویتن تریر

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا