انسداد حاد مری در اسب

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در اسبی که دچار انسداد مری شده است، منظور گیر کردن چیزی در دهان و گلو نیست، چون این موانع در اثر سرفه برطرف می‌شوند. کلمه انسداد به معنی مسدود شدن مری است که به واسطه عوامل مختلف ایجاد می‌شود. از جمله این عوامل اشیاء بزرگی هستند که اسب اشتباهاً قورت می‌دهد ولی اندازه‌شان آنقدر بزرگ است که از مری و حلق نمی‌گذرد. هویج و سیب‌زمینی بیشترین عوامل اینگونه انسدادند. از طرف دیگر ممکن است این انسداد به دلیل بازگشتن شئی قورت داده شده باشد که نتوانسته از مری پایین‌تر برود و بطرف بالا برگشته است.

این حالت بدین دلیل رخ می‌دهد که هر جسمی را که اسب قورت می‌دهد با مقدار بسیار زیادی بزاق مخلوط می‌شود و این بزاق جذب آن جسم شده و بدین ترتیب حجم جسم بیشتر می‌شود. قند خشک و چغندر قند یکی از شایع‌ترین عوامل اینگونه انسداد است. اسبی که دچار انسداد شده است بطور مشهودی فرسوده و ضعیف می‌شود. او هنگام ایستادن سر خود را به پایین آویزان می‌کند، درک این وضعیت به تیزهوشی نیاز دارد. واضح‌ترین علامت این عارضه این است که آب دهان اسب به دلیل پایین نرفتن از مری، به مقدار زیادی، از دهان جاری می‌شود. اسب ممکن است کنار آبشخور و آخور خود بایستد ولی به نظر می‌رسد که قادر به قورت دادن هیچ‌چیز حتی مایعات هم نیست.

حضور بزاق در حلق که در پشت دهان قرار دارد، می‌تواند موجب صدادار شدن تنفس گردد که به راحتی با مشکل تنفسی اشتباه گرفته می‌شود. اگر این عارضه به موقع تشخیص داده نشود اسب بزاق را به درون نای و ریه‌های خود می‌کشد.

بیشتر بدانیم:

10 نکته کاربردی در تغذیه اسب ها

عملکرد درمانی

سریعاً دامپزشک را خبر کنید. اسب را تا جایی که ممکن است آرام نگه دارید و سر او را به طرف پایین خم کنید تا خطر رفتن بزاق به ریه‌ها کاهش یابد و ترشح از جلو خارج شود دیواره مری نازک است و اگر شما جسم سفت را در آنجا حس کردید ممکن است بتوانید آن را با ماساژ دادن آرام ناحیه حرکت دهید. با تزریق یک آرامبخش و با یک شل‌کننده ملایم عضلات می‌توان عضلات دیواره مری را ریلکس نمود تا عامل انسداد جابجا و آزاد شود.

موانع کوچک جامد را می‌توان به قسمت پایین مری حرکت داد ولی در این حالت خطر جراحت برداشتن دیواره مری وجود دارد و این کار را هیچ‌گاه برای اجسام خارجی بزرگ انجام نمی‌دهند. مواد غذایی نظیر هویج توسط آنزیم‌های گوارشی بزاق تا حدی هضم می‌شوند ولی در عین حال تا 24 ساعت باید از حیوان مراقبت کامل به عمل آورد.

چغندر قند را می‌توان توسط لوله معده که متناوباً مقادیر کمی آب به داخل معده پمپ می‌کند و مخلوط متشکل از آب و چغندر قند را بیرون می‌کشد خارج نمود. این کار به آهستگی و دشواری انجام می‌شود. می‌توان با خرد کردن مواد تغذیه‌ای از بروز اکثر انسدادها پیشگیری نمود.

مواد جامد بزرگ نظیر هویج را یا باید بطور کامل داد تا اسب مجبور به جویدن آن بطور کامل باشد و یا باید آنقدر به قطعات کوچکی بریده تا ایجاد مشکل نکند. همیشه چغندر قند باید بطور کامل خیسانده شود تا جایی که دیگر قادر به جذب آب بیشتری نباشد. این بدین معناست که حداقل 12 ساعت باید خیسانده شود و قبل از خوراندن به اسب از خیس بودن آن مطمئن شوید، دقت کنید که اگر خیسی آن به چشم نیاید نمی‌توانید نسبت به سهل‌الهضم بودن آن مطمئن باشید همچنین دقت کامل به عمل آورید که اسب هیچ‌گونه دسترسی به دیگر چغندرها و یا انبار آنها و چغندرهای خشک نداشته باشد.

اگر احیاناً تغذیه اسبتان را به شخص دیگری می‌سپارید، مطمئن شوید که او از این خطرات آگاه است. زیرا بسیاری از موارد انسداد توسط چغندرقند از آنجا حاصل می‌شود که شخص دیگری بجای اسب‌دار این کار را انجام می‌دهد و چنین مسائلی را نادیده گرفته است. به همین دلیل برخی افراد بر این عقیده‌اند که چغندرقند غذایی خطرناک برای اسبان است. اما این مسئله به خودی خود خطرناک نیست. بلکه مسئله خطرآفرین سهل‌انگاری مردم و کوتاه کردن زمان خیساندن چغندرها است. اما این را بدانید که این ماده یک ماده غذایی بسیار با ارزشی است.