اسب نژاد پروین پاسو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پاسو به معنی قدم است و منشا اسب نژاد پروین پاسو (Peruvian paso)، اسب‌های بارب و اندلسی است و توسط اسپانیایی‌ها به آمریکای جنوبی آورده شده است. اولین اسب‌ها در سال 1532 میلادی توسط فرانسیسکو پیتز به پرو آورده شدند.

تصور می‌شود که طرز گام‌برداری جانبی در اسب نژاد پرووین پاسو میراثی از اسب جنت اسپانیایی است که این اسب نیز خویشاوند اسب تروتر قدیمی انگلستان می‌باشد. صفت حرکت جانبی در طول سال‌ها حفظ شده و این اسب معمولاً حرکت جانبی را به چهار نعل آهسته ترجیح می‌دهد.

خصوصیات اسب پروین پاسو

حرکت اسب پاسو با هر نژاد دیگری متفاوت است. در اسب‌های دیگر اندام‌های حرکتی جلویی اسب به محض حرکت به بیرون قوس دارند ولی این اسب با اندام‌های حرکتی عقبی گام‌های بلند و صافی برمی‌دارد. این ترکیب جریان حرکت اندام‌های حرکتی جلو و قدرت کشیدن اندام‌های حرکتی عقبی اسب را هموار می‌کند. گفته می‌شود که این اسب قادر است با سرعت 24 کیلومتر در ساعت بدود و در مناطق صعب‌العبور به مدت طولانی و بدون خستگی گام‌برداری جانبی را حفظ کند.

مشخصات ظاهری اسب پروین پاسو

این اسب کوچک جثه چاق و کوتاه به خاطر گام‌های استوار و توانایی رشد با جیره غذایی اندک و طبیعت مهربان خود شهرت دارد. این خصوصیات آن را برای مزارع بزرگ و مسافت‌های طولانی مناسب کرده است.

اسب پروین پاسو

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران