پرورش و نگهداری مرغ مینا

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ توانایی مرغ مینا در تقلید صدا باعث شده است که از دیرباز انسان‌ها به نگهداری و پرورش این پرنده علاقه‌مند باشند. مینا جزو دسته پرندگان کوچک بوده و به دو صورت اهلی و وحشی وجود دارد و به طور متوسط تا 15 سال عمر می‌کند. مرغ مینا برای اولین بار سه هزار سال پیش در هندوستان اهلی شده است. 

نژادهای مرغ مینا

مرغ مینا دارای 3 گونه مختلف مینای معمولی، مینای گوشواره‌ای و مینای بالی است. مینای معمولی دارای نژادهای مختلف به شرح زیر است :

مینای تاجدار - مینای جنگلی - مینای طوقه - مینای دمگاه سفید - مینای جاوه - مینای شکم روشن و مینای ساحلی.

نژادهای مرغ مینا طبق تجربه‌های کسب شده و مطالعات انجام شده مرغ مینای گوشواره‌ای قدرت یادگیری بالایی دارند، فقط باید دقت داشته باشید که مرغ مینا تا یک سالگی قادر به یادگیری و تقلید صدا هستند و از یک سالگی به بعد میزان فراگیری پرنده به شدت کاهش می‌یابد.

کدام نژاد مرغ مینا قدرت یادگیری بالایی دارند؟

مرغ مینا پرنده‌ای همه‌چیزخوار است. اما غذای اصلی این پرنده دانه‌های پارس یا پلت است که از لاغری و ضعف این پرنده جلوگیری می‌کند. مرغ مینا بسیار علاقه‌مند به خوردن مواد غذایی شیرین مانند خرما، بستنی، قند و عسل است. این پرنده به خوردن غذا توسط انسان واکنش نشان می‌دهد و علاقه فراوانی به خوردن غذا همراه با انسان دارد؛ مخصوصاً غذاهایی مانند برنج و ماکارونی. منتهی در دادن این غذاها به پرنده باید دقت کنید که دارای ادویه یا نمک نباشند.

در تغذیه این پرنده در کنار پلت و غذا می‌توانید از میوه‌ها نیز استفاده کنید. مرغ مینا غذاهایی مانند موز و خیار را دوست ندارد و به جای آن‌ها می‌توانید از میوه‌هایی مانند توت فرنگی، انگور و گلابی استفاده کنید. دادن میوه‌هایی مانند نارنگی و پرتقال نیز به این پرنده توصیه می‌شود.

نگهداری مرغ مینا

نگهداری و پرورش مرغ مینا، کاری بسیار دشوار است و باید اطلاعات لازم در این زمینه را داشته باشید. برای تربیت مرغ مینای سخنگو باید جوجه این پرنده را که زیر یک سال داشته باشد خریداری کنید زیرا این پرنده پس از یک سال قدرت یادگیری ندارد و به ندرت می‌توان تقلید صدا را به پرنده آموخت. جوجه پرنده با سن 6 تا 8 هفته برای تربیت مینای سخنگو عالی است.

هر چقدر اندازه قفس پرنده بزرگتر باشد، برای پرنده خوش‌آیندتر است. اما حداقل فضای مناسب برای نگهداری پرنده، قفسی در ابعاد 50 تا 70 سانتی‌متر است. همچنین استفاده از آبخوری و دانخوری‌های کاسه‌ای برای تغذیه پرنده بسیار مناسب است. نکته مهمی که در نگهداری مرغ مینا باید به آن توجه کنید این است که برای جلوگیری از بیماری پرنده، باید حتماً قفس را هر روز تمیز کنید.

بیشتر بدانیم:
مرغ مینا

تربیت مرغ مینای سخنگو

جهت آموزش تکلم، پرنده باید کمتر از یکسال سن داشته باشد. تشخیص سن مرغ مینا بسیار مشکل است. ولی تا حدودی می‌توان از رنگ و چین و چروک دور چشمان این پرنده متوجه سنش شد. هر چه دور چشم مرغ مینا زردتر باشد و چین و چروک بیشتری داشته باشد نشان از سن بالای پرنده خواهد داشت.

اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را بگیرید و یک پرنده باهوش و سخنگو داشته باشید، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید.

- سعی کنید جوجه این پرنده را تهیه نمایید تا حین بزرگ شدن به راحتی بتواند با شما خو بگیرد.

- قدرت یادگیری در جوجه مرغ مینا بالاتر است

- قیمت یک جوجه مرغ مینا از قیمت پرنده بالغ آن خیلی کمتر است.

- جوجه‌ها پس از بزرگ شدن کاملاً به شما اطمینان خواهند داشت و به راحتی می‌توانید حرف زدن را به آنها آموزش دهید.

- هم جنس نر و هم جنس ماده این پرنده به راحتی می‌توانند صحبت کنند.

- جنس نر پس از رسیدن به سن بلوغ نیاز به همدم خواهد داشت. وگرنه برای پیدا کردن جفت فرار خواهد کرد.

تشخیص نر یا ماده مرغ مینا

ساده‌ترین راه تشخیص جنسیت این پرنده، رنگ زبانش می‌باشد. برای تشخیص جنسیت کافیست در حالی که پرنده دهانش را باز نگه داشته به زبان او نگاه کنید، اگر سیاه بود یعنی پرنده نر است در غیر اینصورت پرنده ماده خواهد بود.

خوراک مناسب مرغ مینا

به طور کلی می‌توان گفت که مرغ مینا همه‌چیزخوار است. یعنی از میوه، دانه گرفته تا انواع حشرات و جانداران را می‌خورد. گونه‌های وحشی این پرنده اغلب با زیر و رو کردن برگ‌های ریخته شده درختان، به دنبال حشرات و جوندگان زیر برگ‌ها هستند. در گونه‌های اهلی قضیه کمی متفاوت است. تغذیه مرغ مینا باید نرم باشد و روده مرغ مینا قادر به هضم کردن دانه‌های سخت مانند ارزن و گندم نیست. اغلب غذای او دانه پارس یا پلت می‌باشد که باید کاملاً نرم باشد. از میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌توانید استفاده کنید اما به شرطی که کاملاً نرم و تازه باشد. دانه میوه‌ها بخصوص دانه سیب برای او بسیار مضر است. باید دانه میوه‌ها را جدا کنید.

برای تغذیه این پرنده از مخلوط تخم‌مرغ آب پز، هویج رنده شده و پوره سیب می‌توانید استفاده کنید. جوانه انواع دانه‌ها مانند جوانه گندم، جو، لوبیا، نخود و ... نیز می‌تواند غذای خوبی برای پرنده باشد.

از دادن شیرینی جات و چیپس و پفک و شکلات و هر نوع غذایی که دارای نمک و ادویه باشد خودداری کنید چون باعث مسمومیت پرنده می‌شود.

بیماری‌های مرغ مینا

ممکن است مرغ مینا در دروره پرورش و نگهداری به بیماری‌های گوناگونی دچار شود. به همین علت شناخت بیماری‌های مرغ مینا یکی از ضروریات پرورش مرغ مینا بشمار می‌رود. از بیماری‌هایی که مرغ مینا می‌تواند به آن دچار شود، می‌توان به لارنگو تراکئیت، آنفولانزا، نیوکاسل، بیماری‌های باکتریایی و انگلی، هموکروتوز و بیماری قارچی اشاره کرد.

آموزش جوجه‌کشی مرغ مینا

جوجه‌کشی مصنوعی از تخم‌های نطفه‌دار مرغ مینا

برای جوجه‌کشی مصنوعی از تخم‌های نطفه‌دار مرغ مینا باید از دستگاه‌های جوجه‌کشی استفاده کنید. برای این کار باید اطلاعات جوجه‌کشی از مرغ مینا را بدانید و به صورت دستی وارد دستگاه کنید. طول مدت جوجه‌کشی از مرغ مینا 14 روز است و از دو مرحله ستر و هچر تشکیل شده است. دمای مناسب برای مراحل ستر و هچر جوجه‌کشی از مرغ مینا به ترتیب 38 و 37.2 درجه سانتی‌گراد است. رطوبت مطلوب نیز برابر با 55 تا 61 درصد است.

منبع: easy-bator