تشخیص جنسیت کاسکو یا طوطی خاکستری آفریقایی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کاسکو یا طوطی خاکستری افریقایی بسیار باهوش و معروف است. اگر تمایلی به پرورش و تکثیر آن دارید نیاز است که نر یا ماده بودن پرنده را تشخیص دهید، همینطور اگر می‌خواهید پرنده جدیدی را با او هم‌خانه کرده و از تولیدمثل جلوگیری کنید.

به صورت فیزیکی هیچ راهی برای تشخیص جنسیت وجود ندارد، اما برخی مشخصات وجود دارد که نرها را از ماده‌ها جدا می‌کند. اگر نیاز به تشخیص دقیق دارید باید به دامپزشک متخصص پرندگان مراجعه کرده یا تست DNA انجام دهید. این تنها راه برای تشخیص درست و کاملاً مطمئن جنسیت پرنده است.

بیشتر بدانیم:
تشخیص جنسیت کاسکو آفریقایی کنگو

توجه به مشخصات ظاهری کاسکو

توجه به مشخصات ظاهری کاسکو

1- شکل و بدن پرنده را مورد توجه قرار دهید. تفاوت کمی در ظاهر پرنده نر و ماده مشاهده خواهید کرد. ابتدا حالت کلی قرار گرفتن بدن را مدنظر قرار دهید تا ببینید بیشتر شبیه نرهاست یا ماده‌ها. با کمی دقت برخی تفاوت‌های ریزی را خواهید یافت.

• نرها معمولاً 12-14 اینچ (30-35 سانتی‌متر) طول دارند و طول ماده‌ها کمی کوتاه‌تر از این هستند.

• بدن کاسکوی نر اندکی پهن است در حالی‌که بدن ماده‌‌ها کمی باریک‌تر است.

• سر طوطی‌های نر کمی کوچک‌تر و صاف است و گردنشان کوتاه‌تر، در حالی‌که گردن ماده‌ها بلندتر بوده، همچنین سر بزرگ‌تر و گردتری دارند.

رنگ پرها را بررسی کنید

2- رنگ پرها را بررسی کنید. پر نرها کمی تیره‌تر و یک‌دست‌تر است. پر ماده‌ها طیفی از سمت روشن به تیرگی از سمت گردن به شکم دارد.

• این راه فقط در پرنده‌های بالغ بالای 18 ماه کاربرد دارد، پوشش پرنده‌های جوان رو به رشد بوده و تغییر می‌کند.

پرهای دم را بررسی کنید

3- پرهای دم را بررسی کنید. اصالتاً دم طوطی خاکستری نر پرهای تیره‌تری نسبت به ماده‌ها دارد. علاوه بر آن نیاز است که پرهای تحتانی را نیز معاینه کنید که شامل مجموعه‌ای از حدود 10 پر است که زیر دم قرار دارند. برای این کار پرنده را برداشته و آنر بچرخانید.

• در لبه‌ی پرهای زیر دم ماده‌ها سایه‌ای از خاکستری می‌بینید. پرهای تحتانی نرها قرمز خالص است، ممکن است نوار باریک سفیدی بر روی پرها وجود داشته باشد.

• در نظر داشته باشید که این تست پرنده‌های جوان را شامل نمی‌شود. قبل از 18 ماهگی یا بیشتر نمی‌شود به تست پرها اعتماد کرد.

بال‌ها را چک کنید

4- بال‌ها را چک کنید. وقتی پرنده بال‌هایش را باز می‌کند به او توجه کنید. باید سه نوار خاکستری متفاوت را زیر بال تشخیص دهید. رنگ این نوارهای خاکستری در نر و ماده متفاوت است.

• در ماده‌ها این نوارها به رنگ خاکستری، سفید و خاکستری تیره هستند. در نرها معمولاً این نوارها به رنگ خاکستری، خاکستری کمی روشن‌تر و خاکستری تیره هستند.

• از آنجا که این تفاوت بسیار کم و نامحسوس است، تشخیصش سخت خواهد بود. باید به مشخصات متفاوت دیگر مانند رنگ بال‌ها نیز توجه کنید.

مشاوره گرفتن از کارشناسان برای تشخیص جنسیت کاسکو

مشاوره گرفتن از کارشناسان برای تشخیص جنسیت کاسکو

1- یک دامپزشک متخصص پرندگان پیدا کنید. از آنجایی که تخصص این دامپزشک یا کارشناسان در خصوص پرندگان است، به مشخصات پرندگان بسیار آگاه هستند. می‌توانید از انجمن‌های تخصصی پرندگان در اینترنت نیز کمک بگیرید.

• می‌توانید برای پیدا کردن دامپزشک متخصص پرندگان که در شهر و محدوده زندگی شما باشند، در اینترنت جستجو کنید.

• اگر حیوان خانگی دیگری دارید با دامپزشک او مشورت کنید ممکن است متخصصی را به شما معرفی کرده یا بتواند از پرنده شما تست DNA بگیرد.

• گواهی تشخیص جنسیت را از متخصص دریافت کنید. در امریکا و اروپا انجمن تخصصی پرندگان (AAV) یا انجمن دامپزشکی امریکا (ABVP) این گواهی را صادر می‌کنند. برای اثبات نر یا ماده بودن پرنده باید مدارکی ارائه شود.

یک دامپزشک متخصص پرندگان پیدا کنید

2- دامپزشک متخصص پرندگان جنسیت را تشخیص می‌دهد. دامپزشک با کمک تست‌های آزمایشگاهی این کار را خواهد کرد و تنها برای تشخیص نر یا ماده بودن پرنده می‌تواند هزینه‌ای دریافت کند. با اینحال اگر تمایل به تکثیر پرنده دارید دانستن نر یا ماده بودن پرنده ضروری است، حتی اگر بخواهید طوطی جدیدی را وارد خانه کرده و تمایلی ندارید که این پرندگان تکثیر شوند، یا باید طوطی هم‌جنس را انتخاب کرده یا پرنده را اخته کنید.

• دامپزشک معمولاً برای تشخیص جنسیت از اندوسکوپی استفاده می‌کند. همچنین با دستگاه‌های مخصوص اندام داخلی پرنده را معاینه خواهد کرد.

• ممکن است دامپزشک آزمایش‌های دیگری را نیز برای تشخیص استفاده کند. راه‌های آزمایش و تست‌ها بستگی به سلامت عمومی پرنده و تاریخچه پزشکی او دارد، بنابراین مشخصات رفتاری و هرآنچه درمورد پرنده خود می‌دانید را در اختیار دامپزشک قرار دهید.

آزمایش DNA را در خانه انجام دهید

3- آزمایش DNA را در خانه انجام دهید. ممکن است به دنبال روش‌هایی باشید که تنش کمتری برای پرنده دارند. با تست‌های آزمایشگاهی یا جراحی ممکن است خطرآسیب رسیدن به پرنده شما وجود داشته باشد. خودتان می‌توانید کیت DNA طوطی را تهیه کرده و برای دامپزشک متخصص بفرستید. استفاده از این کیت‌ها بسیار ساده است.

• می‌توانید از دامپزشک خود درخواست کنید کیت DNA را به شما بدهد. اما مطمئن شوید که با این کیت نتیجه آزمایش DNA برای شما گواهی خواهد شد.

• باید بدانید که پرهای زنده و خونی مقدار کافی DNA را در خود دارند، نه پرهای ریخته شده، باید خودتان مستقیماً پر را از بدن پرنده بکشید.

• باید نتیجه تست را خیلی سریع دریافت کنید که حدود 2-3 روز کاری طول می‌کشد.

Co-authored by wikiHow Staff

ترجمه: مهسا احمدزاده