گربه نژاد مانچکین

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گربههای مانچکین (Munchkin cat) یکی از بهترین و بانمک‌ترین گربه‌ها هستند، از نظر ظاهری و از نظر ذاتی دانا و زیرک به نظر می‌رسند، هزینه نگهداری آنها اندک و‌هایپوآلرژنیک (با حساسیت‌زایی کم) هستند.

بارزترین ویژگی آنها پاهای کوتاه و تپل آنهاست که نه تنها مانع دویدن و بازیگوشی آنها نشده بلکه ظاهر بانمک آنها را چندبرابر ساخته است. این گربه‌های دوست داشتنی بسیار شیرین، مهربان و سرگرم‌کننده هستند و همین آنها را برای خانواده‌های پرجمعیت با بچه و حیوانات خانگی دیگر مناسب می‌سازد. پوشش موی بدن آنها نرم و لطیف و در هر دو نوع بلند و کوتاه است. گربه‌های مانچکین در رنگ‌های مختلف دیده می‌شوند و وزنی بین 2.5 تا 4.5 کیلوگرم دارند.

این نژاد یکی از برترین و پرطرفدارترن نژاد در هنگ کنگ می‌باشد. پاهای کوتاه، کله‌ای گرد با چشمان درشت از مشخصه‌های مانچکین‌ها هست. در زمان خرید تخت یا ظرف خاک و غذا می‌بایست به کوتاهی قد آن‌ها توجه داشت.

ممکن است که با نگاه کردن به مانچکین‌ها پیش خودتان فکر کنید که آن‌ها حاصل زاد و ولد گربه نژاد داکسهوند است اما باید بدانید که این گربه کوتوله پا کوتاه حاصل یک جهش طبیعی خود به خودی ژنتیکی است. با این که قد آن‌ها کوتاه است اما بسیار پر انرژی هستند.

آن‌ها بسیار بازیگوش، پر انرژی آماده بازی با کودکان، سایر گربه‌ها و سگ‌هایی با روابط دوستانه و برون‌گرا هستند.

طول عمر این نژاد 12 الی 15 سال می‌باشد.

مانچکین‌ها گربه‌های بسیار اجتماعی هستند به همین دلیل در پایان هر روز زمانی را به او اختصاص دهید و بگذارید در هنگام کتاب خواندن یا تماشای تلویزیون بر روی پاهایتان بنشیند.

تاریخچه گربه مانچکین

تاریخچه گربه مانچکین

می‌توان از گربه سرگردان و بدون صاحبی به نام بلوبری به عنوان مادر نژاد مانچکین‌ها یاد کرد. در سال 1983 از او و یکی از توله‌هایش به نام Toulouse در برنامه پرورشی و زاد و ولد با گربه‌های خانگی استفاده شد. امروزه هنوز هم زاد و ولد این نژاد با گربه‌های خانگی مو کوتاه و مو بلند برای داشتن ژن‌های متنوع مجاز است.

مانچکین‌ها از نژاد گربه‌هایی هستند که به وسیله یک جهش ژنتیکی طبیعی به وجود آمده‌اند. گزارش و نقل قول‌های بسیاری از حضور و مشاهده گربه‌های پا کوتاه در طول تاریخ به ثبت رسیده است از جمله در بریتانیا در سال 1944، در روسیه سال 1956، در انگلستان نو new England سال 1970 و در لویزیانا سال 1980.

امروزه خاستگاه و زادگاه این گربه موضوع داغ بسیاری از مناظرات است. مانچکین‌ها نژاد جدیدی نیستند و از اوایل دهه 1930 در انگلستان دیده شده‌اند اما بسیاری از آن‌ها در طول جنگ جهانی دوم ازبین رفتند. در سال 1983 ساندرا هوچندل یک استاد موسیقی اهل لویزیانا دو گربه را که توسط یک سگ بولداگ بزرگ تعقیب شده بودند و از ترس پشت یک وانت قایم شده بودند را نجات داد و با خود به خانه برد. او متوجه شد که این دو گربه ماده باردار هستند و مانچکین سیاه رنگ را بلک بری (black berry) و خاکستری رنگ را بلوبری (blue berry) نامید.

زمانی که توله‌های بلوبری به دنیا آمدند ساندرا یکی از توله‌های او را به دوستش کای لافرنس که او هم در ایالت لویزیانا زندگی می‌کرد هدیه داد. لافرنس تعداد زیادی گربه داشت و به آن‌ها اجازه داده بود تا به بیرون از خانه نیز بروند. طولی نکشید تا تمامی شهر پر از گربه‌های مانچکین شده بود. این گربه‌ها را بر اساس رمان فانتزی جادوگر شهر اوز (مانچکین) نام‌گذاری کردند. لافرنس با دکتر سالویگ پی فلگر (رییس هیئت مدیره کمیته ژنتیک انجمن بین‌المللی گربه‌ها) تماس گرفت تا درباره این نژاد چیزهای بیشتری یاد بگیرد. مطالعات پی فلگر نشانگر این بودند که پاهای کوتاه مانچکین‌ها نتیجه تاثیر غالب شدن جهش ژنتیکی بر روی استخوان‌های بلند پاهای گربه می‌باشد.

طولی نکشید تا بقیه پرورش‌دهندگان شیفته این نژاد شدند و تمام تلاش خود را کردند که مانچکین‌ها توسط سازمان TICA به رسمیت شناخته شوند. گرچه به دلیل کمبود مدارک و اطلاعات مربوط به این نژاد TICA از پذیرفتن آن خودداری کرد. در سال 1995 علی‌رغم مخالفت‌های بسیاری از اعضای TICA بر سر تاثیر جهش ژنتیک بر روی پاهای گربه که موجب بروز مشکلات پایین تنه در او می‌شد این نژاد را به رسمیت شناخت. در آخر تمامی این مباحث پیرامون مانچکین‌ها به نفع آن‌ها تمام شد و موجب مشهور شدن و تبلیغات بسیار در رسانه‌های اجتماعی شد. 

بیشتر بدانیم:
آیا گربه مانچکین برای شما مناسب است؟

خصوصیات ظاهری گربه مانچکین

مانچکین‌ها گربه‌هایی با جثه کوچک تا متوسط هستند و وزن متعادل برای آن‌ها بین 5 تا 9 پوند می‌باشد و پاهای کوتاه، کله‌ای گرد با چشمان درشت از مشخصه‌های مانچکین‌ها هست. آن‌ها با داشتن موهای کوتاه و بلند و پاهایی کوتاه و کپل نماینده‌ای از سایر گربه‌ها هستند و می‌توان مانچکین‌ها را در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف مشاهده کرد.

خصوصیات ظاهری گربه مانچکین

آراستگی

موهای او نیازمند آراستگی معمولی است. شانه زدن مرتب می‌تواند از گره خوردن موهای آن‌ها و درست شدن گلوله مو جلوگیری کند. برای حفظ آراستگی گربه‌تان می‌بایست به تعداد دفعاتی که موهای او نیاز به شانه زدن دارد توجه کرد. گربه‌های مو کوتاه را هفته‌ای یک مرتبه شانه بزنید و گربه‌های مو بلند را حداقل 2بار در هفته. به کوتاه کردن ناخن‌های گربه‌تان اهمیت دهید و به وسیله مسواک زدن روزانه دندان‌هایشان و مراجعه منظم به دامپزشک سلامت او را تضمین کنید.

ظرف خاک گربه را می‌بایست هفته‌ای یک مرتبه خالی کنید و با مایع ضدعفونی‌کننده ملایم بشویید. پس از این که ظرف خشک شد لایه تازه‌ای خاک در آن بریزید. 

از تمیزکننده‌هایی با رایحه لیمو یا آمونیا نباید برای شستشوی ظرف خاک استفاده کرد. این رایحه می‌تواند هم گربه را اذیت کند و هم اینکه در صورت استفاده مکرر میل و رغبت او در استفاده از ظرف خاک را ازبین ببرد.

مانچکین‌ها نیاز دارند تا دندان‌های‌شان بصورت منظم مسواک زده شود. حتما ابتدا برای خرید برند خمیر دندان با دام پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که در آن هیچ ماده سمی یا خطرناک برای گربه‌تان وجود نداشته باشد. اگر گربه به مسواک زدن عادت ندارد به آرامی لثه‌هایش را ماساژ دهید تا به آن عادت کند و سپس مقدار کمی خمیر دندان بر روی لب‌های او بمالید تا به مزه آن عادت کند.

معمولاً گربه‌ها مسواک‌های کوچک و مخصوصی دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان دندان‌هایشان را مسواک بزنید. برای این کار به آرامی مقداری از خمیر دندان را برای ازبین بردن باکتری‌های دیگر و یا باقی‌مانده مواد غذایی بر روی دندان‌های‌شان بمالید سپس از مسواک استفاده کنید.

از آنجایی که نیاز است شما موهای گربه‌تان را به صورت مرتب شانه کنید مطمئن شوید که این کار تجربه‌ای مثبت و لذت‌بخش برای او شود. دقت داشته باشید تا زمانی که گربه در وضعیت و حالت خوبی قرار ندارد عمل شانه زدن را انجام ندهید. 

نحوه شانه زدن

1.گربه‌های مو کوتاه: موهای او را از سر تا دم در جهت رویش طبیعی شانه کنید سپس به بقیه نقاط بپردازید و جاهایی از جمله سینه و شکم را از قلم نیاندازید.

2.گربه‌های مو بلند: پاها و شکم را در خلاف جهت رویش موها شانه بزنید. قسمتی از موهای پشت را جدا کنید و سپس هر قسمت آن را جدا جدا شانه بزنید.

3.برای خوشایند شدن این کار و این که در حین شانه زدن او گربه خوب و آرامی بوده به او جایزه بدهید.

به ناخن‌های گربه این نژاد می‌بایست رسیدگی شود و در زمان مناسب کوتاه شوند. زمانی که شما او را درحال پنجه کشیدن به لوازم خانه مشاهده می‌کنید زمان کوتاه کردن ناخن‌های او فرا رسیده است. 

در کوتاه کردن ناخن‌ها به نکات زیر دقت داشته باشید:

1.گربه را به آرامی بلند کرده و یکی از پنجه‌هایش را در دستان خود بگیرید. بر روی کف پنجه‌هایش با دستتان فشار بیاورید تا ناخن‌هایش کامل بیرون بیاید.

2.فقط قسمت سفید بالای ناخن‌ها را کوتاه کنید زیرا اگر اشتباهاً قسمت صورتی رنگ را ببرید دچار خون‌ریزی می‌شود.

3.به یاد داشته باشید که همیشه بعد از انجام کوتاه کردن ناخن‌های گربه به او جایزه و پاداش بدهید.

بیشتر بدانیم:
آیا گربه مانچکین برای شما مناسب است؟

تغذیه گربه

گربه‌های مانچکین مانند سایر گربه‌ها نیازمند یک رژیم غذایی متعادل هستند. شما می‌توانید در این زمینه غذاهایی را که دامپزشک آن‌ها را توصیه می‌کند برای گربه‌تان تهیه کنید. 

1.غذاهایی را بخرید که فقط مخصوص گربه‌هاست زیرا نباید از غذاهایی مانند مرغ و تن ماهی و امثال آن که مختص انسان‌هاست به آن‌ها داد. 

2.بدن گربه‌ها به ویتامین مخصوصی به نام TAURINE برای سالم ماندن نیاز دارد و شما می‌توانید به راحتی آن را از فروشگاه‌های مخصوص گربه‌ها یا فروشنده‌های غذاهای تبلیغاتی حیوانات تهیه نمایید. 

3.توله گربه‌ها برای رشد کردن و سلامتی‌شان نیازمند میزان متفاوتی غذا هستند.

4.اگر شما توله گربه مانچکین دارید مطمئن شوید که غذای او له شده باشد.

5.در صورت تمایل می‌توانید به گربه‌تان جایزه‌های خوراکی مخصوص دهد ولی اطمینان حاصل کنید که این غذاها بیش از 5 تا 10درصد رژیم غذایی او را شامل نشود.

6.در هنگام غذا دادن به مانچکین‌ها باید توجه داشته باشید که آیا او به راحتی به ظرف غذایش دسترسی دارد یا خیر

7.این گربه به دلیل کوتاه بودن قدش مشکل پریدن به جاهای مرتفع را دارد، پس حتماً جایی را برای گذاشتن ظرف غذایش انتخاب کنید که مناسب باشد. 

8.مانند تمامی حیوانات مانچکین‌ها باید روزانه به آب تمیز دسترسی داشته باشند و حواستان به ظرف آب او باشد تا در صورت نیاز و خالی شدن آن را برایش تمیز و مجدداً پر کنید و در محدوده دسترس او قرار دهید.

نگهداری از گربه مانچکین

نگهداری از گربه مانچکین

گربه‌ها برای این که احساس راحتی داشته باشند به یک جای خواب یا تخت نیاز دارند تا روی آن ولو شده و لم دهند. از گرم بودن خانه‌تان اطمینان حاصل کنید. می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم حیوانات خانگی برای گربه‌تان تخت بخرید و با استفاده از پتو آن را گرم و نرم کنید همچنین در صورت نبود امکانات می‌توان وسایلی مانند یک جعبه کفش قدیمی را به تبدیل به یک تخت برای او کنید. در صورتی که بیش از یک گربه دارید می‌بایست به تعداد آن‌ها برای‌شان تخت فراهم کنید.

در حالت کلی اغلب گربه‌ها تمایل به زندگی در فضای داخل خانه دارند و این نوع گربه‌ها عمر بیشتری می‌کنند. گربه‌های مانچکین به دلیل ساختار بدنی‌شان برای محیط بیرون از خانه مناسب نیستند و می‌توانند به راحتی طعمه شکارچیان شوند. آن‌ها برای هر خانواده‌ای که در آن مورد توجه و محبت و مراقبت قرار گرفته شوند مناسب هستند. برای محافظت از گربه‌تان در برابر تصادف با ماشین‌ها، ابتلا به بیماری‌های واگیردار توسط گربه‌های دیگر و خطر حمله حیوانات وحشی از او در محیط خانه نگهداری کنید. مانچکین‌ها با رعایت استاندارد‌های ذکر شده می‌توانند 13 سال یا حتی بیشتر زنده بماند.

اگر او خیلی دوست دارد بیرون برود، شما می‌توانید تحت شرایطی که او را زیر نظر گرفته‌اید این اجازه را به گربه بدهید و همچنین می‌توان با خریدن قلاده او را برای پیاده‌روی به بیرون ببرید. 

مشکلات سلامتی

همانند تمامی گربه‌ها مانچکین‌ها نیاز دارند تا به صورت مرتب برای انجام چکاپ‌ها نزد دامپزشک برده شوند. در نظر داشته باشید که توله گربه‌ها بیش از گربه‌های بزرگسال نیاز به مراجعه به دامپزشک دارند.

به غیر از مشکلات ژنتیکی که منجر به بروز بدشکلی در استخوان‌هایی از جمله ستون فقرات و پاین تنه می‌شود این نژاد از سلامتی متعادلی برخوردار است. دامپزشک او می‌بایست قادر به تشخیص این ناهنجاری‌ها باشد و یک برنامه درمانی ویژه را به شما پیشنهاد دهد.

مانچکین‌ها گربه‌های بسیار زیبا و دوست‌داشتنی هستند اما به چه بهایی؟ این گربه‌ها در هنگ کنگ به دلیل ظاهر زیبا و ذات شیرین‌شان بسیار معروف شده‌اند. بعضی پرورش‌دهندگان محلی برای این که بر جذابیت آن‌ها بیافزایند در پرورش آن‌ها از گربه‌های نژاد اسکاتیش فولد استفده کردند. شاید در ابتدا تغییرات و پیشرفت چشم‌گیری در بعضی اعضا و ویژگی‌های آن‌ها مشاهده شد ولی این عمل به قیمت گرانی برای سلامت مانچکین‌ها تمام شد. همان‌طور که می‌دانید هر دو نژاد دارای مشکلات جدی ژنتیکی هستند و جفت‌گیری آن‌ها با هم موجب فوران این اختلالات در سلامت توله گربه می‌شود.

به گزارش سایت خبری چینی APPLE DAILY بعضی از توله گربه‌ها اختلالات و ناهنجاری‌های استخوانی را از والدین خود به ارث می‌برند، در حالی که عده‌ای دیگر نهایتاً فلج شده یا در سنین کم می‌میرند. همان‌طور که تمامی انسان‌ها پتانسیل به ارث بردن بعضی بیماری‌های خاص را دارند، تمامی گربه‌ها نیز مستعد ابتلا به مشکلات و بیماری‌های متعدد از جمله بیماری‌های ژنتیکی می‌باشند.

این گربه‌ها برای داشتن پاهای استثنایی کپل و کوتاه‌شان که سبب ضعف در پریدن و تنبلی در راه رفتن شده است، معروف می‌باشند. بسیاری از مردم مانچکین‌ها را گربه‌هایی با خصوصیات فریبنده و دلربا وصف می‌کنند در حالی که اطلاع ندارند که آن‌ها با داشتن ظاهری زیبا بیشتر عمرشان را در درد سپری می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده بسیاری از اختلالات ناشی از جهش ژنتیکی منجر به ناهنجاری‌ها و مشکلات در استخوان‌ها می‌شود.

به گفته دکتر کارول مارگولیس (دامپزشک و سخنگوی دانشگاه دامپزشکی پنسیلوانیا): تا جایی که اطلاع داریم استخوان‌بندی بدشکل و فرم قرار گرفتن نامتناسب آن‌ها روی هم منجر به بیماری‌هایی از جمله آرتروز و بدفرمی در ستون فقرات می‌شود.

طول عمر این نژاد 12 الی 15 سال می‌باشد و این رقم می‌تواند با ابتلا او به بیماری‌ها کاهش یابد.

طبق آمار گزارش شده در سال 2016 متداول‌ترین و فراگیرترین بیماری‌های برای نژاد مانچکین‌ها شامل موارد زیر هستند:

• تیروئید پر کار HYPERTHYROIDISM

• التهاب پانکراس (لوزالمعده) PANCREATITIS

• اورمی (به معنی وجود اوره در خون و مرحله آخر نارسایی کلیه‌هاست) UREMIA

• سرطان بافت لنفاوی Lymphosarcoma

• عفونت‌های ادراری FLUDT

خلق و خوی گربه مانچکین

خلق و خوی گربه مانچکین

به گربه‌های مانچکین بخاطر بازیگوشی، دویدن و تعقیب و گریز و بازی با اسباب‌بازی‌هایشان لقب موش خرما را داده‌اند. همچنین آن‌ها روش مخصوص به خود را برای نشستن دارند و مانند خرگوش بر روی پاهای عقبی‌شان می‌نشینند. به دلیل اینکه نژاد مانچکین‌ها ترکیبی از بسیاری از گربه‌هاست برای بررسی شخصیت و صفات رفتاری هر گربه می‌بایست به نژاد اجداد و والدین او رجوع کرد با وجود این موضوع تمامی آن‌ها توسط طرفداران‌شان گربه‌هایی دوست‌داشتنی، بازیگوش و اجتماعی توصیف شده‌اند. زمانی که ببینید این گربه با چه سرعتی خود را به پای میز شام می‌رساند، ایده این که مانچکین‌ها بخاطر قد و دست و پای کوتاهشان کند و آهسته هستند را از ذهن خود بیرون خواهید کرد. فکر نکنید پاهای کوتاهش او را از پریدن بر روی وسایل خانه باز می‌دارد. او ممکن است به اندازه گربه‌های دیگر با یک جهش نتواند به جایی که می‌خواهد بپرد ولی سرانجام این کار را خواهد کرد. 

تربیت گربه

گربه‌های تربیت شده هیچ‌گاه از لوازم و اسباب خانه برای تیز کردن ناخن‌های‌شان استفاده نمی‌کنند یا در هر جایی که دلشان بخواهد دستشویی نمی‌کنند.

این گربه کوتوله بسیار خوش رفتار و باادب است و خیلی به ندرت در آن‌ها مشکلات اخلاقی و رفتاری دیده می‌شود.

بنا به گفته‌های پرورش‌دهندگان این نژاد، مانچکین‌ها نسبت به سایر گربه‌ها دیرتر بزرگ می‌شوند اگرچه آن‌ها در سنین کم (حدود 4 هفتگی) استفاده از ظرف خاک، پنجه کشیدن به استوانه مخصوص و اصول پایه رفتاری را یاد می‌گیرند و این مورد نکته مثبت و ویژگی ارزشمند برای صاحب آن‌هاست.

پروسه آموزش می‌بایست با ملایمت و دقت و حمایت و انگیزه صورت بگیرد و هیچ‌گاه از خشونت در آن استفاده نشود زیرا این موجودات با تمام قلبشان به صاحب خود اعتماد می‌کنند و به همین دلیل استفاده از روش‌های سخت‌گیرانه و خشن با آن‌ها قابل قبول نیست.

انتخاب پرورش‌دهنده مناسب

اگر علاقه به داشتن مانچکین به عنوان حیوان خانگی برای خود دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا به پناه‌گاه‌های نجات حیوانات سر بزنید تا ببینید آیا گربه‌ای برای به سرپرستی قبول کردن در آن جا هست یا خیر. اما در صورتی که تصمیم به خرید گربه دارید مطمئن شوید که ابتدا قبل از انتخاب پرورش‌دهنده تمامی تحقیقات خود را به عمل آورده باشید. برای پی بردن به تمیز بودن و نظافت مکان پرورش گربه‌ها ایده خوبی است که از خانه یا محل مورد نظر به صورت حضوری بازدید کنید. همچنین دقت کنید که آیا گربه‌ها اجازه رفت و آمد راحت در آن مکان را دارند و در قفس زندانی نشده باشند از پرورش‌دهندگانی که به شما اجازه ورود و دیدن از مکان پرورش به صورت حضوری نمی‌دهند یا از جواب دادن به سوالات شما طفره می‌روند و خودداری می‌کنند اجتناب نمایید.

رابطه مانچکین‌ها با کودکان

رابطه مانچکین‌ها با کودکان و دیگر حیوانات

زبان بدن

مانند هر حیوان دیگر شما باید از این که او احساس راحتی در کنار شما داشته باشد مطمئن باشید و به همین دلیل باید بر روی زبان بدن او مسلط باشید و در این زمینه اطلاعات کافی را با مطالعه و تمرین به دست بیاورید. برای مثال در صورتی که گربه‌تان از کاری که شما انجام دادید ناراحت یا عصبی شد حرکات و رفتار او را زیر نظر داشته باشید این کار به شما کمک می‌کند تا گربه‌تان با شما احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

• گربه مانچکین با گوش‌های رو به جلو، دمی برافراشته، پشتی منحنی شکل، موهایی که در جهت خوابیده بر روی بدن قرار گرفته باشد گربه خوشحالی است و همچنین خوشحال بودن او را می‌توان زمانی که بر روی پشتش یا به پهلو دراز می‌کشد و خر خر می‌کند را تشخیص داد.

• گرچه بالعکس این حالت یعنی گوش‌های خم شده رو به عقب، مردمک‌های گشاد، موهای سیخ شده و دمی که در جهت عقب و جلو تکان می‌خورد نشانگر عصبی و ناراحت بودن اوست که پیشنهاد می‌شود زمانی که گربه این حالت را دارد او را به حال خود بگذارید.

آموزش کودکان

مانچکین‌ها یکی از برترین و بهترین حیوانات خانگی شناخته شده برای خانواده‌ها هستند و به خوبی و راحتی با کودکان کنار می‌آیند. اگرچه ابتدا می‌بایست مطمئن شوید که فرزندتان نحوه مناسب رفتار با او را یاد گرفته باشد.

از آنجایی که می‌خواهید رابطه بین گربه و فرزندتان تجربه مثبت و خوشایندی برای هردو باشد رعایت نکات زیر الزامی‌ست:

1.به کودکتان زبان بدن گربه را آموزش دهید. مطمئن شوید که کودک یاد گرفته چه زمانی باید گربه را به حال خود تنها بگذارد. آن‌ها را تشویق کنید که به حد و مرز‌ها و حریم شخصی گربه احترام بگذارند.

2.کودکان را از مورد آزار و اذیت قرار دادن و داشتن رفتاری تند و خشن با مانچکین منع کنید و به جای آن به آن‌ها یاد بدهید که چگونه به آرامی و با ملایمت با او رفتار کنند.

خرید گربه‌های مانچکین

همیشه به یاد داشته باشید گربه‌ای را انتخاب کنید که حداقل یکی از والدین او یا هر دو را ملاقات کرده‌اید تا خیالتان از بابت برخورد و اخلاق خوب او در آینده راحت باشد و پرورش‌دهنده آن‌ها از زمان تولد و کوچکی‌شان از آن‌ها در خانه خود نگهداری کرده و آن‌ها را تربیت کرده باشد. در حال حاضر آمار دقیقی از این نژاد گربه در دسترس نیست اما با یک جستجوی سریع در اینترنت می‌توان مشاهده کرد که خرید مانچکین‌ها از آنچه تصور می‌کنید بسیار راحت‌تر است. اگر به دنبال خرید یک دوست پشمالوی کوچک هستید به نزدیک‌ترین مراکز و پناهگاه‌های حیوانات خانگی سر بزنید و به جای خرید از پرورش‌دهندگان، آن‌ها را از این مراکز به سرپرستی قبول کنید. سالانه میلیون‌ها سگ و گربه در سراسر آمریکا منتظر هستند تا کسی آن‌ها را به سرپرستی قبول کند و به خانه‌ای پر از عشق و توجه ببرد.

آموزش و بازی‌های مانچکین‌ها

مانچکین‌ها گربه‌هایی بسیار باهوش و ذکاوت هستند شما می‌توانید با یاد دادن حقه‌ها و استفاده از پازل‌های مخصوص بازی ذهن او را به چالش بکشید و به پرورش و تحریک ذهن او کمک کنید.

مانچکین‌ها عاشق اسباب‌بازی‌های درخشان و براق هستند و ممکن است آن‌ها را در گوشه و کنار خانه قایم کنند. همچنین علاقه‌مند به چیزهایی هستند که بتوانند تعقیبشان کنند. به داروخانه یا فروشگاه وسایل حیوانات خانگی در نزدیکی محل زندگی‌تان مراجعه کنید و برای گربه‌تان اسباب‌بازی‌هایی که دوست دارد از جمله موارد زیر را تهیه کنید:

• اسباب‌بازی‌های رنگی که انعکاس‌دهنده نور هستند او را مجذوب و سرگرم خود می‌کنند.

• اسباب‌بازی‌های کوچک مانند موش عروسکی کوچک که بتواند با پنجه‌هایش با او بازی کند انتخاب مناسبی هستند.

• مانچکین‌ها عاشق اسباب‌بازی‌های متحرک هستند اما در نظر داشته باشید که هیچ‌گاه بدون نظارت شما با آن‌ها بازی نکند.

این گربه بسیار شیطون و بازیگوش است و تقریباً اغلب اوقات به بازی‌هایی که فعالیت در آن‌ها زیاد است نیاز دارد. استفاده از توپ و چوب‌های مخصوص بازی که به آن‌ها پر یا چیزهای دیگر وصل شده باشد و مارپیچ‌های سخت و پیچیده بسیار می‌توانند او را ساعت‌ها سرگرم کنند. این گربه از تنها در خانه ماندن متنفر است و دوست دارد روی چمن‌های سبز در بیرون از خانه دنبال پرندگان بیفتد و با آن‌ها بازی کند. به همین منظور می‌توانید برای او قلاده مخصوص تهیه کنید و او را همراه خود به گردش و پیاده‌روی ببرید اما قبل از آن باید موارد ایمنی از جمله تزریق تمامی واکسن‌های مورد نیاز و موارد ایمنی دیگر را در نظر گرفته باشید. 

گربه مانچکین

منبع: مجله پتیران