آیا گربه مانچکین برای شما مناسب است؟

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پنج دلیل که گربه مانچکین را برای شما دوست‌داشتنی می‌کند:

1. آن‌ها بسیار برون‌گرا هستند. مانچکین‌ها معمولاً گربه‌هایی شاد و دوست‌داشتنی هستند که از بازی کردن با کودکان یا سگ‌هایی با روابط دوستانه خوشحال می‌شوند. آن‌ها خیلی با محبت و با احساس هستند و داشتن روابط نزدیک و تعاملات آن‌ها را زنده نگه می‌دارد.

2. آن‌ها می‌توانند دزد‌های ماهری باشند. این نژاد بسیار کنجکاو است و به علت این که اشیاء و وسایل براق و درخشنده را در گوشه‌ای دور از چشم برای خود جمع می‌کنند به آن‌ها لقب کلاغ را داده‌اند.

3. مانچکین‌ها گربه‌هایی بسیار فرز و چابک هستند. این گربه‌ها اکثرا با تمام سرعت حرکت می‌کنند و با این عمل شما را حیرت زده می‌کنند.

4. آن‌ها از هوش بسیار بالایی برخوردار می‌باشند.  آن‌ها برای تیزهوش بودن شان شناخته شده و معروف هستند و شما نیز می‌توانید با کمک اسباب‌بازی‌های مختلف این حس را در آنها تقویت و تحریک نمایید.

5. دارای فیزیک و بدنی منحصر به فرد هستند. مانچکین‌ها دارای پاهای کوتاه ولی قوی هستند که این تغییر در نتیجه یک جهش ژنتیکی طبیعی ناگهانی به وجود آمده است.

چند واقعیت درباره مانچکین‌ها

• گربه مانچکین قدی کوتاه دارد و بسیار شیرین و تو دل‌برو است. 

• این گربه با جثه‌ای متوسط به جز قد کوتاه، پاهای کپل و قوی که در نژاد‌های داکسهوند DACHSHUND و ولش کورگی WELSH CORGI نیز دیده می‌شود ظاهری شبیه به گربه‌های دیگر دارد.

• مانچکین‌ها نژادی بسیار بحث‌برانگیز هستند، با اینکه انجمن بین‌المللی گربه‌ها این نژاد را در سال 1995 به رسمیت شناخت اما تا به امروز آنها توسط انجمن‌های دیگر به دلیل غیر اخلاقی بودن تشویق به پرورش نژادی با نقص‌های فیزیکی به رسمیت شناخنه نشده‌اند و به همین دلیل گربه‌های مانچکین هنوز توسط انجمن دوست‌داران گربه‌ها و انجمن آمریکایی طرفداران گربه‌ها رسما پذیرفته نشده‌اند.

• متخصصین برای اثبات سالم بودن این نژاد اظهار داشته‌اند که آن‌ها به جز پاهای کپل و کوتاه‌شان که (به علت جهش ژنتیکی و ژن‌های غالب اتوزوم که مسبب به وجود آمدن استخوان‌های کوتاه در پاهای این گربه شده است) هیچ‌گونه فرقی با گربه‌های خانگی دیگر ندارند.

• آیا نام گربه‌های مانچکین ارتباطی با جادوگر شهر اوز دارد؟ بله. kay la france در مزرعه خود واقع در ایالت لویزیانا ارتشی از گربه‌های مانچکین را پرورش داد. این گربه‌ها با تولیدمثل زیادشان همانند نوشته‌های L.frank baum نویسنده رمان جادوگر شهر اوز شهر را تحت تصرف خود در آورده بودند. 

• او عاشق در آغوش گرفته شدن است و نیاز شدید به یک همراه (کودکان، غریبه‌ها، سگ‌ها یا حیوانات خانگی دیگر) دارد و پایانی برای این نیاز آن‌ها وجود ندارد.

• مانچکین‌ها برای تعقیب و گریز و بازی و سرگرم شدن با عروسکشان به دنیا آمده‌اند ولی پیشنهاد شما برای لم دادن روی پای گرمتان را هیچ‌گاه رد نمی‌کنند.

• گربه این نژاد به طرز عجیبی کنجکاو است و اصلاً فکر نکنید که این کنجکاوی او مانند سایر گربه‌هاست. او به هر گوشه و کنار و شکاف دیواری در منزلتان بار‌ها سرک می‌کشد و به احتمال قوی هر دفعه چیزی را می‌دزدد.

• بارها دیده شده است که مانچکین‌ها بر روی پاهای عقبی شان مثل خرگوش می‌ایستند تا نسبت به چیزی که توجه‌شان را به خود جلب کرده دید بهتری داشته باشند.

• تا به حال دیده‌اید که کلاغ‌ها چگونه چیزهای کوچک، درخشان و با ارزش را میدزدند و به گوشه‌ای برده و قایم می‌کنند. مانچکین‌ها هم دقیقا به همین صورت هستند و در واقع بسیاری افراد بخاطر این وِیژگی شخصیتی به او لقب کلاغ را داده‌اند.

• این گربه با این که پاهای کوتاهی دارد ولی خیلی تیز و چابک می‌باشد آن‌ها قابلیت پریدن رو دارند ولی نه در اندازه زیاد برای مثال آن‌ها نمی‌توانند به بالای کتاب خانه شما بپرند ولی در مواقع ضروری و در صورت نیاز می‌توانند در آشپزخانه بالای کابینت‌ها بپرند.

• پرورش گربه‌های همه نژاد‌ها می‌تواند منجر به مشکل ازدیاد جمعیت آنان شود و به همین دلیل سالانه بین 25 تا 30درصد گربه‌ها و سگ‌هایی که در پناهگاه‌های حیوانات نگهداری می‌شوند در ایالات متحده آمریکا کشته می‌شوند.

• از آنجایی که مانچکین‌ها سفر کردن را دوست دارند، صاحبان آن‌ها معمولاً در تعطیلات و مسافرت‌های‌شان گربه خود را همراه‌شان می‌برند.

• این نژاد به بوها بسیار حساس هستند و تحمل رایحه‌های قوی را ندارند به همین دلیل در انتخاب مواد شوینده ظرف‌ها و شامپوی او می‌بایست این نکته را در نظر داشته باشید.

• از آنجایی که مانچکین‌ها از میزان فعالیت بالایی برخوردار هستند نسبت به سایر گربه‌ها به فضای بیشتری نیاز دارند پس توصیه می‌شود اگر طاقت و تحمل فعالیت زیاد او را ندارید این نژاد را انتخاب نکنید.

• با این که آن‌ها بسیار محتاط هستند ولی سعی کنید که لوازم شیشه‌ای را از جلوی راه آنان بردارید زیرا هیچ تضمینی برای سالم ماندن آن‌ها وجود ندارد.

منبع: مجله پتیران