آرام کردن سگ مضطرب در دامپزشکی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شاید رفتن به دامپزشکی، منشأ نگرانی و اضطراب برای سگ و صاحبش باشد. دامپزشک نمی‌تواند به‌راحتی صدای قلب سگی را که در زمان معاینه ترسیده یا بیش‌ازحد نگران و عصبی است، معاینه کند؛ زیرا ضربان قلب او بیش‌ازحد بالاست، می‌لرزد و امکان دارد گاز بگیرد. درنتیجه، برای آنکه سگ در زمان معاینه آرام شود، باید چه کار کنیم؟

ابتدا با استرس خودتان مبارزه کنید، سگ‌ها احساسات ما را متوجه می‌شوند

سگ‌ها هوش عجیبی برای درک و تفسیر احساسات ما دارند؛ احساساتی که از طریق زبان بدن ما و رفتارهای کلی ما متوجه آن می‌شوند. طبیعی باشید و استرس نداشته باشید تا سگتان نیز نترسد. البته اگر خودتان زمانی که می‌خواهید به دامپزشکی بروید، استرس داشته باشید، حتماً سگتان نیز متوجه احساس‌ترس و اضطراب شما خواهد شد و او نیز به‌نوبه‌خود خواهد ترسید.

قبل از رفتن به دامپزشکی با او بازی کنید و به او فعالیت فیزیکی بدهید

یک راه برای آرام‌کردن سگ بسیار مضطرب و عصبانی در زمان معاینه دامپزشک این است که قبل از رفتن به دامپزشکی به او فعالیت بدنی بدهید. باید مدت بازی و ورزش را به‌قدری زیاد کنید که انرژی سگ تخلیه شود. مثلاً به مدت طولانی قدم بزنید یا بازی کنید. فعالیت بدنی برای بدن و ذهن فواید زیادی دارد و از‌طرفی، استرس را نیز کاهش می‌دهد. درصورتی‌که استرس یا ترس زیاد باشد، این مسئله مشکل را حل نمی‌کند و فقط استرس سگ را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانیم:
حرکات زبان سگ در برابر چهره‌های خشمگین
۱۱ کاری که سگ شما از آنها متنفر است
بهترین نژاد سگ برای افراد مضطرب

قبل از وقت دامپزشکی هم به دامپزشکی بروید تا حس مثبت ایجاد شود

سگ‌ها حافظه بسیار خوبی از مکان‌ها و اتفاق‌ها دارند و درست مانند ما انسان‌ها، از آن مکان‌ها و اتفاق‌ها خاطره خوب یا بد دارند و این حس را به‌صورت ترس یا استرس بروز می‌دهند. اگر سگ قبلاً از معاینه دامپزشک ترسیده بوده باشد، باید سعی کنید حس مثبت از دامپزشکی برایش ایجاد کنید.

برای اینکه بتوانید حس مثبت در سگ به‌وجود آورید، بهتر است چند اسباب‌بازی یا خوراکی خوش‌مزه برای سگ بخرید و قبل از ویزیت سالانه، او را به‌همراه این خوراکی‌ها به دامپزشکی ببرید. به‌این‌ترتیب، تجربه‌ای مثبت برای سگ به‌وجود می‌آورید و دیگر از دامپزشکی نمی‌ترسد.

بیش‌از‌حد از او در برابر دامپزشک و آمپول‌زدن محافظت نکنید

شاید به نظرتان طبیعی باشد که وقتی سگ از دامپزشک و آمپول‌زدن ترسیده و بی‌قراری می‌کند، بخواهید به او دلداری دهید و او را آرام کنید. اما باید برای این دلداری‌دادن به سگ، حد‌و‌مرز تعیین کنید تا مبادا ترس او را تشدید کنید. با لحنی مطمئن و آرامش‌بخش با سگ صحبت کنید، او را نوازش کنید و ماساژ دهید؛ اما طوری وانمود نکنید که مصیبتی بر او وارد شده است و نگذارید متوجه شود خودتان هم از آمپول می‌ترسید.

می‌توانید رفتارهای مثبت سگ را با کمک روش‌های آموزش تشدید کنید؛ اما با محافظت بیش‌از‌حد از سگ هم باعث می‌شوید ترس و نگرانی او تشدید شود. زمانی که سگ دچار استرس می‌شود، ضربان قلب او به‌شدت بالا می‌رود و دامپزشک نمی‌تواند ضربان قلب او را به شکل صحیح پیدا کند.

خودتان هم مانند دامپزشک سگ را معاینه کنید و صدای قلب او را بشنوید

این پیشنهاد برای همه کسانی است که سگ دارند و مهم نیست سگشان از دامپزشک می‌ترسد یا نه. درواقع، سگ باید از سن کم عادت کند معاینه شود. این عادت به او کمک می‌کند دامپزشک نترسد. گاهی او را ماساژ دهید و به مدت طولانی تمام قسمت‌های بدن او را دست بزنید تا به دست‌زدن عادت کند. به‌این‌ترتیب، اگر کک یا کنه روی موی او  یا ورم غیرعادی روی بدن او پیدا کردید، متوجه می‌شوید.

دهان او را باز کنید و به‌خوبی داخل آن را نگاه کنید تا زخم یا جرم نباشد و به‌این‌ترتیب، او را به معاینه دهان عادت بدهید. داخل گوش او را معاینه کنید و دم او را بالا بدهید تا به این معاینه هم عادت کند. فراموش نکنید هر بار که سگ اجازه داد این کار را انجام بدهید، بلافاصله به او تشویقی بدهید.

منبع: ITPet


برچسب ها: