هوش و روابط اجتماعی در گاوها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تحقیقات نشان می‌دهند که گاوها روابط علت-معلول را به خوبی می‌فهمند مثلاً خیلی سریع یاد می‌گیرند در موقع تشنگی یا گرسنگی کدام دکمه را فشار دهند تا آب یا غذا دریافت کنند. همانند انسان‌ها، گاوها خیلی سریع یاد می‌گیرند از چیزهای خطرناک مانند حصارهای الکتریکی یا آدم‌های خبیث دوری کنند!

گاوها قادرند از تجربیات همدیگر درس بگیرند، از این نظر آنها مانند سگ‌ها و کمی پیشرفته‌تر از گربه‌ها هستند. برای نمونه، اگر گاوی بر اثر برخورد با حصارهای الکتریکی دچار شوک شود، بیشتر گاوهای دیگر هرگز به حصارها نزدیک نمی‌شوند.

گاوها حافظه خوبی دارند و هرگز یک محل یا چهره را فراموش نمی‌کنند. حافظه آنها به خصوص در به خاطر سپردن محل قرار گرفتن اشیاء خیلی خوب کار می‌کند. آنها مسیرهایی را که پیموده‌اند، محل قرار گرفتن چاه‌های آب، آخور، محل روییدن بهترین علف‌ها در چراگاه و محل به دنیا آمدن گوساله خود را به خوبی به خاطر می‌سپارند و از این قابلیت خود برای برگشت به خانه یا پیدا کردن گوساله خود پس از فروخته شدن در حراج‌ها استفاده می‌کنند.

حافظه گاوها به یادآوری محل‌ها و مسیرها محدود نمی‌شود. بیشتر گاوها نسبت به کسانی که به آنها یا خانواده‌شان آسیب رسانده‌اند، کینه به دل می‌گیرند و چهره آنها را فراموش نمی‌کنند. این مسئله در مورد اعضای گله نیز صادق است. اگر گاوی مورد کم‌لطفی یا آزار گاو دیگری از گروه خود قرار گیرد، از او دلگیر می‌شود و ممکن است تا آخر عمر به او نزدیک نشود. یکی از محققان که برای مدتی رفتار گاوها در یک گله را زیر نظر داشته است می‌گوید: گاوهایی که مادربزرگ می‌شوند به دخترانشان در بچه‌داری کمک می‌کنند ولی گاوی به نام اولیویا به مادر خود نشان داد که به کمک او احتیاجی ندارد. مادر اولیویا پس از آنکه مورد کم‌توجهی دختر خود قرار گرفت، به قسمت دیگری از چراگاه رفت و به گفتگو با گاوهای دیگر پرداخت و دیگر هرگز با دختر خود حرف نزد!  

بیشتر بدانیم:

گاوهای شاد، شیر مغذی‌تری تولید می‌کنند

مهمترین نکاتی که گاودار باید بداند

چگونه گاوها را راضی و خوشحال نگه داریم؟

آیا گاوهای گله شما دچار تنش حرارتی هستند؟

گاوها بسیار اجتماعی هستند و ساختارهای اجتماعی پیچیده‌ای تشکیل می‌دهند. آنها می‌توانند بیش از 100 نفر از گروه خود را به خاطر بسپارند. روابط اجتماعی برای گاوها بسیار مهم است. آنها به طور مداوم سرگروه‌هایی برای خود انتخاب می‌کنند. این انتخاب بر اساس معیارهایی مانند هوش، کنجکاوی، قابلیت اعتماد، تجربه و مهارت‌های اجتماعی صورت می‌گیرد نه بر اساس جثه، قلدری، زور و غرور.  درجه دوستی میان گاوهای گروه بسیار متفاوت است. هر گاو تعدادی دوست صمیمی دارد در حالی که با بقیه اعضاء گروه تنها رابطه هم‌گروهی دارد. آنها برای نشان دادن محبت خود به یکدیگر، همدیگر را لیس می‌زنند و تیمار می‌کنند. هرچه مدت آشنایی و میزان صمیمیت میان دو گاو بیشتر باشد، مدتی که آنها همدیگر را تیمار می‌کنند طولانی‌تر است.

ساختار اجتماعی گروه، در بسیاری از کارهای روزمره گاوها  تأثیر می‌گذارد. برای نمونه، هنگام چرت نیمروز، محل و جهت خوابیدن هر یک از گاوها، نشان‌دهنده موقعیت اجتماعی آنها در گروه است. بیشتر گاوها مهربان و نسبت به خانواده و انسان‌هایی که مرتب با آنها در ارتباط هستند و با آنها با مهربانی برخورد می‌کنند، بسیار وفادار هستند. گاوها می‌توانند با استفاده از حالت قرار گرفتن بدن و صداهای مختلف، رضایت، علاقه، خشم و آشفتگی خود را ابراز کنند. هنگام زمین‌گیر شدن دوستان خود بر بالین آن‌ها حاظر می شوند و آن را تیمار می‌کنند و حتی برای مرگ کسانی که دوست دارند سوگواری می‌کنند. گاوها از نظر عاطفی بسیار پیچیده هستند و ممکن است احساس نگرانی آینده را داشته باشند.

حس بویایی گاوها

گاوها شامه خوبی دارند و شامه بویایی نقش مهمی را در رفتارهای آنها ایفا می‌کند. بنابراین، آنها خوراکشان را بر اساس رایحه انتخاب می‌کنند. به خصوص مدفوع را بسیار متعفن می‌دانند. گاوها اطراف پهن‌شان چرا نمی‌کنند، مگر اینکه ضروری باشد (هنگامی که خوراک محدود است).  طبیعی است علف‌ها در اطراف جایی که پهن است، بیشتر باشد و اگر اینگونه نباشد، نشان‌دهنده ناکافی بودن خوراک است. بعلاوه گاوها بوی بزاق را دوست ندارند. بنابراین لازم است در جایگاه غذا و آبشخور تمیز باشد و بو ندهد. آلوده به پهن، بزاق، و یا آب بینی سایر گاوها نباشد.

منبع: همه چیز در مورد دامپروری و دامپزشکی