تولید تخم‌مرغ و گوشت مرغ باکیفیت، بدون مصرف آنتی‌بیوتیک

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شواهد بسیار زیادی از تأثیر فلور میکروبی دستگاه گوارش روی زندگی همه جانوران منتشر شده است. هنگامی که توازن باکتریایی فلور میکروبی دستگاه گوارش برهم می‌خورد، عوارضی مانند درد شکم، و استرس‌های روانی، پدیدار می‌شوند و روی کیفیت زندگی اثر منفی می‌گذارند. در جانورانی که عملکرد بالا (تولید) دارند پیامد برهم خوردن توازن باکتریایی دستگاه گوارش این خواهد بود که به توان ژنتیکی خود در تولید نخواهد رسید.

آنتی‌بیوتیک‌های محرک رشد را به این سبب در خوراک جانوران اضافه می‌کردند که از شمار میکروارگانیزم‌های فرصت‌طلب، که در میکروفلور دستگاه گوارش به سر می‌برند، بکاهند، یا آنها را کنترل کنند. اما خوراندن این آنتی‌بیوتیک‌ها از تنوع میکروب‌های میکروفلور سودمند، و نیز از فعالیت آنها کم می‌کرد.

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل متحد (WHO)، در سال 2015 یک دهم جمعیت جهان (600میلیون نفر) با خوردن خوراکی‌های آلوده بیمار شده‌اند که 430هزار نفر آنها در اثر مسمومیت غذایی، درگذشته‌اند. از میان این عده، تلفات کودکان زیر 5 سال به 135.000 کودک رسیده است.

باکتری‌هایی که بیشتر این مسمومیت غذایی را پیش آورده‌اند «ای- کوالی»، «سالمونلا» و استافیلوکوکوس آئوروس بوده‌اند. تأثیر آنتی‌بیوتیک‌ها روی فلور میکروبی دستگاه گوارش به تازگی زمینه پژوهشی دقیق‌تر دانشمندان قرار گرفته است. این پژوهش‌ها نشان داده‌اند که آنتی‌بیوتیک‌ها نه تنها فلور میکروبی دستگاه گوارش را برهم می‌زنند بلکه روی بروز ژن مرغ‌ها، روی فعالیت پروتئینی، و روی کل فعالیت فلور میکروبی دستگاه گوارش اثر می‌گذارند.

تغییر ترکیب فلور میکروبی در اثر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، خطر فوری ایجاد عفونت را پیش می‌آورد، و در درازمدت روی کارکرد ایمونولوژیکی اثر منفی می‌گذارد.

پی بردن به این واقعیت‌ها این ضرورت را پیش می‌آورد که زنجیره تولید مرغ و تخم‌مرغ یک برنامه قطعی و مشخص مدیریتی، تغذیه‌ای و سلامتی برای گله‌ها، بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها داشته باشند تا بتوانند گرفتاری‌های مرغ‌های تخمگذار و مرغ گوشتی را زیر کنترل درآورند.

بیشتر بدانیم:

اثرات منفی آنتی‌بیوتیک‌ها روی تولید و روش‌های جانشین برای پیشگیری‌کننده‌ها

درخواست WHO از پرورش‌دهندگان فعال عرصه دام

بررسی مقاومت آنتی‌بیوتیکی و اهمیت آن در آبزیان

راه‌های جانشین مصرف آنتی‌بیوتیک در مرغداری

چندین راه جانشین برای کنترل باکتری‌های بیماری‌زا در پیش پای تولیدکنندگان قرار دارد. واکسن‌هایی که می‌توانند روی فعالیت برخی باکتری‌ها مانند سالمونلا اثر کنترل‌کننده داشته باشند.

فرآورده‌هایی که می‌توانند به عنوان مواد ضدمیکروبی به جیره مرغ‌ها اضافه شوند، یا فرآورده‌هایی که می‌توانند روی اعضای درونی بدن تأثیر بگذارند، مانند پروبایوتیک‌ها، اسیدهای ارگانیک و پری‌بایوتیک‌ها.

هریک از این فرآورده‌ها شیوه اثرگذاری مستقیم یا غیرمستقیم خود را برای تقویت فلور باکتریایی دستگاه گوارش، و پاسخ سیستم ایمنی، دارند.

ایمنی در مرغداری آغاز می‌شود.

ایمنی خوراک انسان، از مزارع دام و طیور آغاز می‌شود. در مرغداری می‌توان در شرایط ممنوعیت مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بیماری‌زاها را کنترل کرد.

به هرحال، این که تولیدکنندگان که نخستین حلقه این زنجیره تولید هستند، باید در آینده بتوانند بدون مصرف آنتی‌بیوتیک‌های محرک رشد، بیماری‌زاها را کنترل کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌های مفید را هم ازبین ببرند.

با افزودن پروبایوتیک «پروتکسین» در زمان آنتی‌بیوتیک درمانی، علاوه بر متوازن ساختن فلور میکروبی دستگاه گوارش، به تقویت سیستم ایمنی مرغ‌ها کمک کنید.

Barges Liliana و Bonata Melina کارشناسان تغذیه طیور (مکزیک)

منبع: نیکوتک