شاخ گاوها و بزها، موضوع همه‌پرسی سوئیس

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سوییسی‌ها قرار است نظر بدهند که آیا برای متوقف کردن بریدن شاخ این حیوانات و اجازه شاخ درآوردن آنها، باید مشوق‌هایی برای کشاورزان و دامداران در نظر گرفت یا نه.

در حال حاضر بسیاری از دامداران شاخ این حیوانات را می‌برند تا هنگام شاخ‌به‌شاخ شدن، زخمی نشوند.

برگزاری این همه‌پرسی نتیجه تلاش‌های هشت‌ساله یک مزرعه‌دار به نام آرمین کاپول است که می‌گوید سنت بریدن شاخ حیوانات، سنتی غیرطبیعی و دردناک است.

آقای کاپول در میان شگفتی بسیاری توانست در این مدت ۱۰۰هزار امضای لازم برای برگزاری رفراندوم سراسری را جمع کند.

او در مصاحبه‌ای گفت: "من همیشه در طویله با گاوهایم حرف می‌زنم. از من می‌پرسند که کاری از دست من برمی‌آید یا نه، آیا می‌توانم کاری کنم که شاخ‌هایشان را نگه دارند."

بیشتر بدانیم:

نحوه تعیین سن گاو

claw check چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

چگونه گاوها را راضی و خوشحال نگه داریم؟

طرح توقف بریدن شاخ حیوانات، این کار را ممنوع نمی‌کند بلکه به دنبال تغییر قوانین برای دادن مشوق‌ به دامدارانی است که داوطلبانه اجازه می‌هند که گاوها و بزها شاخ دربیاورند.

در نهایت گروه‌های فعال محیط زیست و حقوق حیوانات هم به کمپین آرمین کاپول پیوستند اما دولت با آن مخالف بود، چون می‌گفت که دامداران باید اختیار دامشان را داشته باشند.

موضوع شاخ حیوانات یکی از چند موضوعی است که در رای‌گیری روز یکشنبه ۲۵ نوامبر در سوئیس مطرح می‌شود.

در همه‌پرسی امروز مسائل مهم‌تری مانند ضرورت اصلاح قانون اساسی برای اهمیت دادن بیشتر به قوانین داخلی در مقابل پیمان‌های بین‌المللی هم به رای گذاشته می‌شود اما تصمیم‌گیری درباره شاخ گاوها بیش از هر موضوع دیگری خبرساز شده است.